Annons:
Etikettfoder
Läst 1547 ggr
JoannaLi
2015-02-19 20:09

Örtfrågor

Det här med örter är något som jag tycker är väldigt intressant, och har nu läst en del, men skulle vilja ha lite feedback på mina idéer. 

Dessa örter, är det något som ni vet är direkt olämpligt (t.ex. så har jag för mig att vitlök är olämpligt att ge?), om de eventuellt inte går att blanda med varandra, eller om de ger någon side-effect som man ska ha koll på. Örterna som jag funderat på är: brännässla, echinacea, hagtorn, kvickrot, mariatistel, maskros, nypon, pepparmynta, rölleka, snärjmåra, djävulsklo, kardborre, vallört och stjälkselleri. (Det är många, jag vet, man jag har basically bara plockat alla som fanns i boken som såg ut som ett de möjligtvis gick mot vårt håll :D)

Sedan funderade jag som sådant: skulle man kunna få någon effect, även om det bara ges ytterst små mängder, som godis. Jag menar, han är egentligen väldigt fin nu, och behöver inte egentligen några tillskott, men att t.ex. boosta immunförsvaret osv är väl aldrig fel, och jag behöver något att fylla ut mina godisar med, och skulle inte ogilla att göra det med något som gör godisarna lite extra nyttiga. 

Så: är örterna olämpliga, kan man eventuellt blanda dem med varandra, kan man ha dem som en ingrediens i hästgodisar. 

Det gäller en shetlandsponny som har haft ett litet fånganfall nu i vinter, och vi hoppas kunna förebygga fler, samtidigt som han får hållas frisk, och förhoppningsvis gå ner i vikt. Han behöver inte extra energi, det ska i så fall komma ifrån en ökad grovfodergiva, inte godisar/tillskott.

Annons:
Gronstedt
2015-02-20 11:16
#1

Man ska inte ge några örter med specifik medicinsk verkan om man inte vill ha  denna specifika verkan. Att "boosta immunförsvaret" när det inte är något fel på det leder bara till att man inte har något att ta till när det behövs.

Av de du räknar upp är det vad jag vet framför allt echinacea, djävuksklo och vallört som bör undvikas annat än som tillfälliga kurer, eftersom de har stark specifik verkan och/ellerbiverkningar.

Nässla och maskros används ofta som mineral - och vitamintillskott. De kan nog användas i godis utan att det påverkar speciellt.

JoannaLi
2015-02-20 15:52
#2

#1 Tack! :) 

Att man inte ska boosta immunförsvaret för att det inte finns något att "ta till när det behövs", vad beror det på? Förlorar örten verkan? (jag har inte hört det förut, men det kan säkert stämma :))

Gronstedt
2015-02-23 09:40
#3

#2: Om immunförsvaret fungerar bra behöver det inte "boostas". Sjukdomsframkallande organismer söker hela tiden vägar att angripa kroppen, immunförsvaret söker vägar att försvara sig. Varje gång man får en infektion och blir frisk blir immunförsvaret starkare och "smartare" och fungerar ännu bättre nästa gång. Om man laddat på med "stärkande" medel till vardags lär sig de sjukdomsframkallande organismerna att övervinna det stärkta immunförsvaret och angripa ändå (blir resistenta).

När det sedan dyker upp en mikroorganism som lärt sig att komma runt det stärkta immunförsvaret så har man inga läkemedel kvar att stötta immunförsvaret med, för de sjukdomsframkallande organismerna har redan lärt sig att övervinna deras funktion.

Det fungerar på liknande sätt som antibiotikaresistens, som är ett stort problem.

JoannaLi
2015-02-23 15:39
#4

#3 Aha, det visste jag inte! Tack för att du förklarade det! :)

Upp till toppen
Annons: