Annons:
Etikettridning
Läst 2375 ggr
Elliiin
2/17/15, 12:37 AM

Kan inte korta upp tyglarna

Har ett problem med islandshästen jag rider. Eller problem kanske man inte ska säga, men en grej i ridningen som jag stör mig på. Jag kan inte korta upp tyglarna på honom! Eller det går, men han är liksom hård i munnen och man märker knappt skillnad på honom från att ha gått på lång tygel till att man kortar upp dom. Känns vid det tillfället mer som att man får ta i av alla krafter för att tygeln inte ska glida tillbaka till lång. Ser ut ungefär som på ridkolan när barnen rider, dom har kortat tyglarna, men hästarna går med huvudena som att dom gick på lång.

Är det någon som förstod vad jag menade och har något tips på att få honom "mjukare" så det går att korta upp utan att han fortsätter gå med hängande huvud, så tas dom tipsen tacksamt emot!

OBS! Vi rider enbart i skogen, då han har vart skadad tidigare och ägaren är rädd att han ska bli det igen om man rider på böjt spår så som i ridhus.

Annons:
PogoPedagog
2/17/15, 8:33 AM
#1

Eftergifter! Så fort han mjuknar det minsta i munnen och gör en antydan till att sluta hänga i tygeln ger du en tydlig eftergift i tygeln och berömmer med rösten. Släpper du efter ofta kan han inte bli hängande utan måste börja hitta sin egen balans.  

Min häst var lite likadan men inte så extrem. För oss funkade det bra förutom eftergifter att göra mkt halter och övergångar och varje gång han gjorde rätt fick han en godbit. Jäklar vad snabbt han fattade att det var mycket roligare att göra som jag ville än att ignorera mig :) Vissa hästar svara så himla bra på belöning. Kan vara värt att prova.

Elliiin
2/18/15, 11:07 PM
#2

Tack för tipset! Prövade igår när jag red. Till en början var det skritt på långa tyglar med mycket tempoökningar och miskningar och halter. Men när jag väl kortade upp tyglarna så fick jag dem kortare än jag brukar ha utan att det tog emot. Efter ett tag tog det emot ett par gånger och jag kände hur han blev sådär "hård" igen, men då varje gång han slutade hänga så blev det beröm och eftergift. Sista stunden gick väldigt bra. Ska rida imorgon igen så vi får väl hoppas att det går minst lika bra, så det inte var en engångsgrej. 🙂

Linnea
2/21/15, 9:11 AM
#3

Det beror antagligen på att han inte jobbar med baken utan går på bogarna. Tempoväxlingar är en grej som får igång hästarna men även täta gångartsbyten och sidvärtsrörelser är bra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Elliiin
2/22/15, 3:31 PM
#4

Tack för ytterligare tips! verkar funka bra med tempoväxlingar så ska testa med mer gångartsbyte och sidvärtsrörelser nästa gång då :) brukar försöka undvika för mycket gångartsbyten då jag i slutänden brukar va tröttare än hästen då han är vääääldigt seg, i alla fall på bortväg. ;)

Linnea
2/22/15, 9:22 PM
#5

#4 Rid i lågt tempo, långsammare än han vill. Det kan bero på att han är obalanserad och därför inte känner sig bekväm i högre tempon. Högre tempo får komma efterhand.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Elliiin
2/23/15, 10:31 AM
#6

Då kommer det ta stopp är jag rädd för… Skulle han få välja skulle han inte röra på sig alls. Han har tydligen alltid varit väldigt lugn (är 12 år nu). Men som sagt, är för det mesta bara bortvägen han är så extremt seg på. Hemvägen är inga problem med snabbare tempo. Men ska testa det med :)

Annons:
JoannaLi
2/23/15, 3:46 PM
#7

#6 Är han igenomkollad för smärta? Är hästen extremt trött/seg så kan det mycket väl vara smärta - jag säger inte att det är det, men det kanske är värt att kolla upp?

Elliiin
2/25/15, 1:41 PM
#8

Njaaee, inte vad jag vet, är inte min häst. Han var ju skadad och stod i en hage x antal månader så han la ju på sig rätt mycket (och är fortfarande kalastjock). Men han har tydligen alltid varit väldigt lugn och inte rört sig fortare än det behövs. Men som sagt, hemvägen kan man få han att göra nästan vad man vill, för där är alla latmaskfasoner borta, så jag tror inte att det beror på smärta, men det KAN ju vara det.

Upp till toppen
Annons: