Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 487 ggr
WinterPrince
2/16/15, 3:34 PM

Täcke på våren

Även om jag haft hästar rätt länge så är det första vintern som jag nu har en klippt och täckad häst.

Han är halvklippt, dvs har tjock vinterpäls över rygg och rumpa, och går idag med ett ca 200g vintertäcke. Vi har inte haft så många frysgrader och jag börjar ana en trend i väderprognosen att vi går mot varmare tider. Ljuvligt!

Men jag tycker det är skitsvårt att veta när jag ska börja täcka av. Har ett fleecefodrat regntäcke som jag tänkt när det blir lite varmare, men det stora frågetecknet är när jag kan tänkas låta honom gå utan. Han är inte direkt någon fryslort, och han har ju päls kvar över de viktiga delarna.

Förstår att det varierar från individ till individ, men berätta gärna hur ni gör.

Annons:
Ung1969
2/16/15, 3:59 PM
#1

Min är frusen går helklippts med 100gram jag har ett lite schema för vilket täcke hösten har vidd vilka minus . För att inte ridkera delar jag upp täcken enda upp till -30 och de kör jag på alla hästar . Om inte jag märker oj handen fryser då har jag 50 eller 100 gram varmare på det men nästa blir då tjockare eller miste men se ser typ ut så här upp till -5 50g från -5 till -10 100 eller 150. Fryser den mer vid tex upp till -5 då har den 100g men fortsätter trappa upp på samma sätt. Det minimerar risken att täcka sönder hästen och att man måste tänka långt att lossas som att en vacker dag kan de bli -30 vad ska hösten ha då . Eftersom dubbla täcken pressar ded varandra och blir ändå som 1

Upp till toppen
Annons: