Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 957 ggr
RomDoll07
2015-02-15 17:09

Dressyrryttare har långa tyglar?

Hej!

Jag vet inte alls var jag har fått det här ifrån men jag har i alla fall på nått sätt fått för mig att dressyrryttare gärna föredrar att ha ganska långa tyglar jämfört med typ hoppryttare för att hästen ska kunna länga sig ordentlig i ökad skritt och så. Då menar jag alltså inte hur långt/kort de håller tyglarna när de rider utan hur lång hela tygeln är, dess totala längd alltså. Är detta nått jag har fått helt om bakfoten eller stämmer det att dressyrryttare ofta har långa tyglar?

Annons:
Cezanne
2015-02-15 21:13
#1

Du har fått det helt om bakfoten. Nu för tiden diskuteras ju att dressyrhästar går bakom lod för att de är ihopdragna. Kolla videor på nätet från t ex senaste OS å ser du.

JoannaLi
2015-02-15 21:54
#2

Jag föredrar alltid långa tyglar, just av den anledningen att kunna sträcka ut hästen så långt jag bara kan, men då kan jag ju bara tala för mig :)

RomDoll07
2015-02-16 00:14
#3

#1 Ja, att många håller tyglarna väldigt korta när de rider dressyr vet jag så väl men som jag försökte förklara är det inte det jag menar, jag pratar om hur lång själva tygeln är.

#2 Tack, då finns det någon som tänker så i alla fall.

Rafflan
2015-02-16 00:36
#4

När man sätter igång hästen i dressyren ska den gärna gå i lång och låg form = långa tyglar, och sen kortar man upp tyglarna under passets gång och samlar ihop hästen.

Hopphästar har ofta huvudet ganska högt upp och inte lång och lågt så då måste man ha kortare tygel för kontaktens skulle :)

RomDoll07
2015-02-16 00:46
#5

#4 Åter igen är det inte hur man använder tyglarna jag pratar om utan hur lång tyglarna i sig är, alltså om dom är typ cob, full eller X-full.

Rafflan
2015-02-16 04:08
#6

#5 fast upptäcker man att man har mycket tyglar hägandes vid sidan köper man ju kortare tyglar, så ridsättet spelar ju in?

Annons:
PogoPedagog
2015-02-16 11:13
#7

Jag tror nog inte hoppryttare köper kortare tyglar. Har aldrig hört något om detta. En hopphäst måste ju oxå kunna stretcha ut halsen ordentligt emellanåt så jag tror det är samma.

Frågande
2015-02-16 15:23
#8

Var gångart och tempo och ridstil har ju sin tygellängd. En glappande tygel är en ryckande tygel. Om hästen har lång eller kort hals är en annan sak och påverkar ju tygellängden lite. Man måste ju ha så långa tyglar att hästen kan träcka ut sin hals ordentligt.  Lättast är ju att fråga sin tränare om man är osäker på något.

Rafflan
2015-02-16 17:09
#9

#7 ska du rida hästen i lång och låg form vill du ju inte sitta och hålla i spänner på tygeln, vill du vara att hästen ska kunna skritta med rak hals kan man ju hålla i spännet. Så ju det är lite skillnad :)

Jag har dock lika långa tyglar oavsett ;)

[134643]
2015-02-17 18:24
#10

Tror inte att det är en dressyr och hoppgrej, känns som om det borde vara mer uttalat då. Men borde det inte bara bero på hur lång hals hästen har, och vad ryttaren trivs bäst med? c:

Upp till toppen
Annons: