Annons:
Etikettstallet
Läst 797 ggr
nightrain
2015-02-15 12:06

hjälp att sätta hyra

Det är så att jag, min sambo å vän ska hyra ett stall med 8 boxar varav vi själva har 3 hästar så de är 5 boxar kvar.. värmd sadelkammare, varmvatten så man kan spola hästarna.. stoooooora hagar både till sommar å vinter.. dvs sommarbete finns å b lir över. ska även bygga ett litet fikarum å ett rum att torka täcken i. nybyggd paddock. dock så får man åka en sväng för att komma till ridhus som finns inne i stan. men de finns transporter att hyra på gården för billig peng om de skulle vara att man vill=)

de jag undrar lite är hur mycket man kan ta i hyra för en plats?

vi sa att in å utsläpp ska ingå då vi kommer att bo på gården(men kan behövas hjälp nån gång om vi skulle åka bort, men de gör vi mest på sommaren å då behövs de ju inte) å fri tillgång på hösilage tycker även att täckesbyten ska ingå. vet inte än om vi ska ha med att strö ska ingå..

vad kan vara ett lämpligt pris på hyran för detta?
stallet ligger 14 km utan för stan å de är en liten stad.. därför kände vi att in å utsläpp ska ingå med tanke på att de ligger en liten bit utanför.

sätt gärna ett pris vad ni tycker både med de jag sa å ett där även strö ingår..

är jätte svårt att veta hur mycket man ska sätta så de blir rimligt men ändå så måste ju stallet gå runt av sig självt med inköp av hö osv..

Annons:
Sagolikt
2015-02-15 12:20
#1

Det beror nog väldigt mycket på var i landet den lilla staden ligger. Det enklaste är väl att höra sig för i omgivningarna om vad det kostar på andra stall och vad som ingår där.

Beklagar att jag inte kan hjälpa till mer än så.

wingren
2015-02-15 16:26
#2

Väldigt olika pris beroende vart i landet man bor som sagt. Här kostar det mellan 800 till 3000(!) så väldigt mycket skillnad. Men för det du erbjuder och om det hade varit här hade jag nog kunnat lägga 1200-1500 lite beroende på. (Jag är inte så rik heller ;)) Tycker kemi är viktigt när man hyr stallplats med. Har ni busshållplats i närheten så är det lättare att folk nappar med, (skolungdommar och så). Kanske kan lägga upp intressekoll på facebook eller liknande sida? Bara för att se vad folk har för prisidé.

Ni låter väldigt måna om era framtida hyresgäster så detta kommer nog gå bra oavsett vad ni lägger för hyra :) Lycka till!

Tusen
2015-02-15 17:15
#3

Vad får ni själva betala för hyra av hela stallet. Det påverkar ju er egen prissättning också.
Är det folk som VILL ha täcken på sina hästar så betalar de säkert lite extra för det. Jag som har täcke sällan eller aldrig vill nog inte betala extra för att min ska ha täcke på sig någon enstaka gång.
Annars verkar allt jättebra. 1500 för allt utom strö är inget överpris. 2500 kr inkl. strö och hö är också rätt billigt.

axa
2015-02-15 18:46
#4
nightrain
2015-02-15 19:41
#5

har suttit  å räknat lite.. för att de ska gå runt med fri tillgång på hö osv så tänkte vi runt 1700 å då är de som sagt fri tillgång å täckesbyte. för då får vi tillbaka de vi lägger i hyra på stallet + att de kalrar höt.. tycker ni de låter för dyrt?

å sen att man köper in strö tillsammans typ men varå en betalar för sig.. för blir ju billigare om man beställer mer..

Tusen
2015-02-15 19:44
#6

Nej! Alldeles för billigt. 😮 Tycker gott ni kan ta 2500 kr i månaden när så mycket ingår.

Annons:
nightrain
2015-02-15 20:20
#7

tror tyvärr inte att de går att ta så mycket. :-/ men funderade istället på att kanske bara låta utsläpp vardagar ingå å sen enligt schema kvällar å helger..

bor som sagt i en liten stad i östra småland å de är  lite ute i skogen 14 km från stan,, så tror nog inte att 2500 där bara hyra,hö, utsläpp å täckesbyten ingår..

[134643]
2015-02-15 21:50
#8

Kostar 2000 i vårt stall, och då ingår hö, fodring, in och utsläpp. Och då anser vi att det är en rätt billig stallhyra. Stallet ligger ett par kilometer från närmsta busshållplats, ungefär en mil utanför västerås mot Sala. Så jag skulle nog lätt kunna tänka mig att du kan ta 2000 för en stallplats, speciellt med stora hagar och varmvatten!

[Biancalice]
2015-02-16 17:09
#9

Med stora hagar, fritt med hö, utsläpp, täckesbyten, paddock mm tycker jag att 1700 låter väldigt lite, även om det är utanför en mindre stad.

nightrain
2015-02-16 18:48
#10

okej kanske får gå upp till 2000 då typ

Gladflicka
2015-02-17 00:14
#11

Jämför med vad andra stall i området tar i stall hyra med. Varierar ju enormt längs med vårt land. Jag bor t.ex i en by med tåg ca 2 km från stall och min månadskostnad med hö + morgon-, kvällsfodring + utsläpp alla veckodagar landar på ca 1300. Räkna på vad varje häst & box kommer kosta dig i månaden med hyra, hö, vatten, el mm och sätt ett pris utifrån det. Räkna på faktiska kostnader och dra inte bara till med något för då är risken att man står där sedan. Det var väl mitt tips, annars får man önskan lycka till!

Upp till toppen
Annons: