Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 581 ggr
PogoPedagog
2/15/15, 9:07 AM

Äntligen går det att lasta!

Jag måste bara dela med mig av min gläjde :) Hela vintern ( men högst sporadiskt pga små barn) har jag lasttränat min häst. När vi köpte honom hade han bara åkt transport när han flyttat och då blivit intvingad så han var jätterädd. 

Vi tog det väldigt försiktigt med lastningen och tog små steg i taget och lät honom få sin mat i transporten så han själv kunde gå ut och in i den som han ville. För någon månad sen var han äntligen så lugn med att kliva in och ut att vi kunde börja stänga lämmen. Då stod han och skakade av skräck :( För någon vecka sedan kunde vi börja köra på gårdsplan och igår var det äntligen premiär på att åka till ridhus! Det gick kanonbra! Både lastning och ridningen, vet inte om han har varit i ridhus innan men det var inga problem.

Det är en 12-årig valack som inte är mer än grundutbildad. Nu har vi kommit så långt att han går stadigt i form i trav och skritt och kan börja galoppera lite på böjda spår, vilkat han inte alls orkat innan. Jag ska nu boka lektion för tränare. Någon som har någon idé på vad nästa steg i dressyrutbildningen borde vara för oss? Tänker att jag ska börja nosa lite på öppna eftersom det är den sidvärtes rörelse jag själv är bäst på och hästen inte kan något sådant än. Och så behöver vi lära oss tempoväxlingar nu när han börjar bli lite starkare i kroppen.

Annons:
Gladflicka
2/17/15, 12:28 AM
#1

Vad roligt att läsa, Grattis! Så skönt när sådant börjar släppa! :) Utbildningsmässigt har jag nog inget bra tips tyvär, men tycker att din plan låter rimlig. Just tempoväxlingar & sidvärtes är något jag själv gör med min "medelåldershäst" som varit avställd en tid & hon har behövt/behöver den lösgjordheten som det ändå ger.. :)

PogoPedagog
2/17/15, 8:27 AM
#2

Vad bra, då kanske jag tänker rätt om det är fler som gör så :)

Upp till toppen
Annons: