Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2389 ggr
Rafflan
2015-02-14 22:23

Spara på man och svans?

Min häst har en ful, tunn och tråkig svans. Min kompis har tipsat om att fläta den för att den inte ska slitas och då blir längre och tjockare, men jag är rädd att han tex ska fastna med flätan i ett träd eller liknande. Vad tror ni? Någon som flätar svansen på sin häst?

Funkar det att fläta manen i fler små flätor för att få den att växa sig längre? han har tjock man men inte så lång ;)

Annons:
[134643]
2015-02-15 09:14
#1

Vår tjej har ofta flätad svans, speciellt när det är lerigt och sunkigt ute. Hon har aldrig fastnat :) Däremot så brukar vi inte ha flätad man på henne. Det sitter kvar från ridskolan där de aldrig lät höstarna ha flätad man pga risken att fastna i något. Vet inte hur stor den risken faktiskt är dock :)

Zaphix
2015-02-15 09:57
#2

Nu har jag iofs  ett kallblod med mycket tagel. Men jag skulle inte välja att fläta svansen. Hästen vill kunna vifta med den både för sin egen skull och för att säga till hagkompisen, inte så skönt att få en flätad svans på sig.

Manen tycker jag slits minst av att inte borsta den alls utan bara låta den vara. Och inte ha täcken på hästen, det slits mycket och vara duktig på att förhindra klåda under sommaren.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Yuuuhanna
2015-02-15 12:21
#3

Jag vet dom som har flätat svansen för att få den tjockare och finare, det funkar. Fungerar extra bra när det är lerigt i hagen på våren/ hösten, svansen blir mycket lättare att reda ut dessutom. Man får väl ta sig en sväng i hagen och se vad det kan finnas att fastna i, ser det för riskabelt ut får man låta bli.


Cezanne
2015-02-15 21:17
#4

Jag tycker att det är taskigt mot hästen att fläta svansen, jag tycker den ska kunna få använda svansen till det den har den för.

Rafflan
2015-02-16 00:34
#5

#1 den fastna risken borde väl vara lika stor på svansen? :)

#2 borstar sällan man och svans på min häst, är han skitig reder jag ut den med händerna, men ändå är svansen tunn och manen är tjock men kort. Hade han haft man och svans som ett kallblod hade jag aldrig ens tänkt tanken att fläta ;)

#4 vad används svansen till? jag vet bara om att svans, man och lugg är skydd emot insekter, så vad används den till då på vintern när det är snö?

RomDoll07
2015-02-16 00:50
#6

Du kan få lite svans av min, hans svans är typ som 4 normaltjocka svansar! 🤪

Annons:
Rafflan
2015-02-16 04:09
#7

#6 haha ja sätta i lössvans xD

[134643]
2015-02-16 06:39
#8

#5 Alltså ja, det är den väl egentligen. Men för mig känns risken att hon skulle fastna med luggen i någon annans grimma t.ex större än att svansen skulle fastna någonstans. Som sagt är det bara så det känns, har ingen logisk förklaring till det egentligen.

Tusen
2015-02-16 08:26
#9

Gummisnoddarna sliter på taglet. Bästa sättet att spara är att inte borsta manen alls under en längre tid. Inga täcken på som kan skava av manen.

Rafflan
2015-02-16 17:31
#10

#8 ja och hästar kan ju lyckas med dem mest konstiga saker ibland ändå, sånt man ALDRIG trodde dem skulle lyckas med haha xD

#9 så förklara då varför min häst som aldrig får borstad man och svans, reder bara ut med händerna ibland, varför är svansen så tunn och kort och varför blir inte mannen längre då jag gjort precis som du säger i 4 år?

Han hade halvhals täcke i vinter och då jag upptäckte att manen som var under halsdelen blev betydligt längre än resten av mannen, det är det som fått mig att bli nyfiken om detta verkligen funkar för att få längre man och svans :)

Tusen
2015-02-16 17:37
#11

Kan det hända att han kliar sig mot något eller har någon hagkompis som hänger i manen/svansen?

Om manen blir längre för att du halstäcke på tyder det väl på att det kan vara något sån´t. 
Prova att lägga flugtäcke på din häst och se om et blir något skillnad.

Våra funkar det inte på. Deras manar blir längre då vi låter dem vara och då de går utan täcke. Men jag vet att andra hästar fått längre man då de haft ett tunt täcke/flugtäcke på sig. Och ett flugtäcke är ju så tunt så det kan man ju ha på dygnet runt även på vintern.

Tusen
2015-02-16 17:44
#12

Sen finns det ju hästar som aldrig får lång man, precis som vissa människor inte kan få riktigt långt hår. Din häst har ju ändå rätt tjock man, av vad jag har förstått.

Rafflan
2015-02-16 20:14
#13

#11 han har gått ensam i hagen i ca 1½ månad och ingen skillnad på manen (går ensam pga skada på ögat)

Är det inte lättare då att fläta manen än att lägga på täcken för att hålla manen fin?

Nej precis, han kanske har ful svans och kort man, man känns som det är värt att prova nu och se det blir någon skillnad, till våren måste jag ju ändå ha den utsläppt emot insekter, men kan vara värt att prova tills dess :)

Annons:
Anon
2015-02-16 22:15
#14

Tycker inte heller att det är så bra att fläta svansen, de måste kunna vifta med den och det är inte skönt att vifta med en flätad svans, blir ju jättehårt. Måste vara frustrerande att inte kunna få bort flugorna heller då svansen inte når över ett lika stort område om den är flätad. Finns det inga tillskott för att ge hästen starkare päls/svans/man?

Rafflan
2015-02-17 11:06
#15

#14 herre gud, jag hoppas verkligen ingen har flätad svans under våren/sommaren? :O

Om du läser vad jag skrivit kommer jag bara ha den flätade under tiden det inte är insekter, när det är insekter ute går det självklart inte att ha den flätad :)

Linnea
2015-02-17 18:45
#16

Numera borstar jag man och svans varje dag, den blir så väldigt tovig annars (lång och tjock) så det känns som att den slits mer när jag borstar typ en gång per månad.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Alejalo
2015-02-19 21:16
#17

Jag flätar min pålles svans, men kommer inte att ha den när det är insekter ute. 

Men att inte borsta kommer ju inte göra svansen må bättre utan bra vård och borstning tror jag på. 

Jag hittade ett bra blogginlägg  om hur man får bättre svans och jag testar det på min pålle nu och det funkar fint! Rekommenderar absolut det!

http://ztreliin.se/2015/01/10/sa-far-du-den-tunna-svansen-fyllig-och-den-pissiga-svansen-vit/#comments

Upp till toppen
Annons: