Annons:
Etikettövrigt
Läst 760 ggr
Wilmurr13
2/12/15, 8:58 PM

Tävling? hur skulle ni ha gjort?

Hejsan! Jag har tänkt att tävla min sköthäst men det är jätte mycket Nackdelar och kostnader. Är det jag som medryttare/skötare som måste stå för alla kostnader? För han måste grund vaccineras och sen kommer transport kostnaderna. Han måste skos snarast möjligt, han har ingen sadel som passar och det lutar åt att jag måste köpa en egen sadel till han. Det behövs shabrak,Padd, flughuva, benskydd + tävlings utrustning till mig. dessutom transport till tävling… Själva frågan är ju om jag måste stå för alla dom kostnaderna själv…(?) för jag är ändå en "tonåring" och min månadspeng är 400kr och det känns inte som så mycket pengar eftersom jag har så mycket jag måste köpa. Måste man ha "grönt kort"? Vad innebär det? Kostar det något, isf hur mycket?? (Kanske borde säga att jag blir 14) Jag kan också säga att han är ett fullblod och har väldig svårt att hålla vikten så han måste bli fetare innan jag tävlar. Han är dessutom inte igång (det är bara jag som rider han ca 3ggr i veckan) så det blir väldigt mycket träning. Så just nu står typ alla odds emot mig… Det blir absolut inte lättare när man har en pappa som skiter i en och som dessutom hatar hästar… Min mamma försöker ju stödja mig i min hobby (hon kör mig dit och tbk). Men grejen är att ingen av dom skulle inte lägga pengar på min hobby, så det blir jag som får lösa problemet själv. Även om inte ni kan svara på mitt inlägg så är det ändå skönt att kunna "prata/skriva av sig" ;) Kanske blev ett lite rörigt inlägg men aja, ingen dog av det! :D

Annons:
Zaphix
2/12/15, 9:47 PM
#1

Det är roligt att rida trots att man inte tävlar. :)

Jag skulle inte betala något för att min medryttare skulle vilja tävla. Varken jag heller hästen får något ut av det egentligen, han har inga behov av tävlingsmeriter. Skulle ställa upp och köra transporten och vara med dock, vill inte släppa iväg någon ensam tillsammans med min häst.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

PogoPedagog
2/12/15, 10:15 PM
#2

Om det är du som vill tävla tycker jag du ska stå för de extra kostnaderna. Saker som sadel som passar måste ju hästen ha oavsett om den ska tävlas eller ej så det bör ägaren stå för. 

Sedam undrar jag om hästen verkligen måste skos? Går den barfota och trivs med det finns det ingen anledning att sko. Och måste den verkligen ha benskydd, padd och huva? Det är ju bara tillbehör man har i specialfall. 

Samma sak med din utrustning. Jag tänker att du kanske ändå vill börja rida på kklubbtävling och där finns det t.ex inget krav på ridkavaj så du behöver ju inte fixa så mkt extra för det.

Wilmurr13
2/12/15, 10:32 PM
#3

Ja, han måste skos för annars ömmar han så och då får han stå i 2~3 veckor utan ridning så att han blir bra. Och då försvinner konditionen. Så att sko han är typ en grej han måste. Han måste ha en padd för annars klämmer den sadeln han har (den är egentligen inte direkt bra att använda, men när jag hoppar använderjag den). Jag har tänkt att hoppa och eftersom han inte "drar upp" benen helt under sig så behöver han benskydd. Huva är dock inget jag vet om jag måste ha. För jag har aldrig varit "utanför" hemmaplan så jag vet inte hur han reagerar på ljud. Men jag tycker det känns säkrast så eftersom att jag inte vet. Men om man tävlar i klubbhoppning, behöver man grönt kort då?

Wilmurr13
2/12/15, 10:32 PM
#4

Ja, han måste skos för annars ömmar han så och då får han stå i 2~3 veckor utan ridning så att han blir bra. Och då försvinner konditionen. Så att sko han är typ en grej han måste. Han måste ha en padd för annars klämmer den sadeln han har (den är egentligen inte direkt bra att använda, men när jag hoppar använderjag den). Jag har tänkt att hoppa och eftersom han inte "drar upp" benen helt under sig så behöver han benskydd. Huva är dock inget jag vet om jag måste ha. För jag har aldrig varit "utanför" hemmaplan så jag vet inte hur han reagerar på ljud. Men jag tycker det känns säkrast så eftersom att jag inte vet. Men om man tävlar i klubbhoppning, behöver man grönt kort då?

Gronstedt
2/13/15, 8:47 AM
#5

"Jag kan också säga att han är ett fullblod och har väldig svårt att hålla vikten så han måste bli fetare innan jag tävlar. Han är dessutom inte igång (det är bara jag som rider han ca 3ggr i veckan) så det blir väldigt mycket träning. " Förmodligen behöver han framför allt mer muskler. I så fall behövs protein och långsiktig träning innan ni alls börjar tänka på att tävla. Mycket markarbete över bommar, skogspromenader etc. 3 gånger i veckan räcker förmodligen inte för att bygga upp kondition och muskler.

"Han måste ha en padd för annars klämmer den sadeln han har (den är egentligen inte direkt bra att använda, men när jag hoppar använderjag den). " Det behovet försvinner ju om han får en passande sadel. Men om sadeln klämmer utan padd kan du inte använda sadeln alls utan padd, varken till hoppning eller annan ridning.

"Jag har tänkt att hoppa och eftersom han inte "drar upp" benen helt under sig så behöver han benskydd." Benskydd skyddar inte mot att slå i bommar. Men du tänker väl inte hopptävla en häst som inte lärt sig hoppa? Jobba mycket över bommar, från marken och uppsuttet, innan du börjar rida på hinder.

"Huva är dock inget jag vet om jag måste ha. För jag har aldrig varit "utanför" hemmaplan så jag vet inte hur han reagerar på ljud. Men jag tycker det känns säkrast så eftersom att jag inte vet." Prova, så vet du. De flesta hästar bryr sig mindre om ljud än om vad de kan se.

RomDoll07
2/14/15, 2:31 AM
#6

Skoning och en passande sadel med nödvändiga tillbehör tycker jag absolut ägaren borde stå för, det är ju saker som behövs för att kunna rida hästen normalt (om den nu är ömfotad), så det bör ju ingå om ägaren vill att du faktiskt ska rida hästen. Rent tävlingsrelaterade kostnader kan du dock knappast kräva att ägaren ska betala, om det enbart är din egen vilja att tävla och ägaren inte utryckligen har sagt att den vill att hästen ska tävlas måste du nog tyvärr stå för sådant själv.

Nu vet jag inte hur länge du har ridit den hästen och hur fäst du är vid den, men om du absolut vill tävla låter det inte som att den hästen du rider nu är riktigt rätt för dig. I så fall kanske du måste fundera på hitta en annan häst som du kan tävla utan så mycket krångel, alternativt strunta i att tävla om du inte vill byta häst eller köra en kombo: fortsätt rida den du gör och skaffa en till sköthäst du kan tävla.

Annons:
Upp till toppen
Annons: