Annons:
Etikettridning
Läst 1847 ggr
smålandsskogarna
2015-02-11 13:11

Storlek på ponny

Jag går i tankar att köpa ponny. Vilken storlek är den minsta jag kan ha? Jag väger runt 65kg och är 163cm. Av olika anledningar vill jag ha en så liten ponny som möjligt… Skulle det funka med en grövre c-ponny?

Annons:
Tusen
2015-02-11 13:30
#1

Absolut då det finns många viktbärande och rejäla raser som C-ponnys. Varken din längd eller vikt borde vara något problem för en C-ponny. Vissa lite spädare raser kan du ev se lite stor ut på men inte något att hetsa upp sig över. 
Jag tror att du skulle kunna ha ett russ (B-ponny) som är strax under 1.30 i mankhöjd. De är rejäla och trygga ponnysar. 😍 Mest en smaksak.

elvirawz
2015-02-12 17:27
#2

Köp en fjording eller islänning, viktbärande och schyssta!

elvira.horseworld.se

RomDoll07
2015-02-14 02:54
#3

#1 Ursäkta, men en 65 kg ryttare på ett russ?!  Jag väger typ 67 kg och jag skulle då aldrig ens komma på tanken att sitta på ett russ. Personligen tycker jag det är alldeles för litet, russ är inte precis jättegrova.

#0 En lite grövre C-ponny skulle säkert funka, finns många lämpliga raser: islänning, liten fjording/haflinger/tinker, fell-/highlandponny m.m.

[134643]
2015-02-15 09:18
#4

#1 Håller med #3 faktiskt. Jag vägde 55, 167 cm lång, när jag red ett russ och jag kände mig alldeles för stor. #0 Tror absolut att du kan rida en grövre c-ponny! :)

Tusen
2015-02-16 08:34
#5

Nu vet jag inte vad ni har för erfarenheter av russ men de är byggda precis som Islandshästar och är därför mycket viktbärande. Russen har i många tider ridits av vuxna och det är bara de senaste åren som man börjat tro att de inte orkar bara för att de inte är så höga. 

Sen beror det ju absolut på vilken typ av russ man rider. En del är spädare och mindre än andra men vissa bär upp ryttare betydligt bättre än C-ponnys. En ponny bär inte tyngre bara för att benen är längre på ponnyn. 😉

Hur man sedan känner sig är upp till ryttaren. Kanske du kände dig stor för att du var så pass lång och red ett russ med kort hals? Då får man lätt den känslan.

Är TS färdigvuxen kan h*n mycket väl köpa ett stort russ om h*n däremot inte vuxit klart är en något större ponny att rekommendera.

[Biancalice]
2015-02-16 16:53
#6

En grov maxad c-ponny eller uppåt tycker jag är okej. Tycker inte man ska ligga och slita på gränsfallet när det finns lagom ponnysar. Fjording, Islandshäst, tinker, welsh cob, haflinger mm tycker jag är okej raser som går att få både ganska små och smäckra eller lite större. :)

Russ går naturligtvis bort, skulle aldrig sätta mig på ett russ med mina 63 kg.

Annons:
Linnea
2015-02-18 19:15
#7

Russ finns att hitta i c-ponnystorlek också. Jag har ett.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tusen
2015-02-18 20:51
[exo]
2015-02-18 21:24
#9

#7 Ja fast då är de överväxta och knappast maxade c-ponnys som folk här ovan rekomenderat.

Linnea
2015-02-18 21:54
#10

#9 Tja, min är 135 men jag vet dom som har större.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

[exo]
2015-02-18 22:13
#11

Fast rekomenderar någon russ rent generellt utan att nämna storlek.
Förutsätter jag att de menar en som håller sig inom rasstandarden.
Då talar vi russ upp till 130 och det tycker jag är för litet för både den längd och vikt ts nämner.

Smedserods
2015-02-18 22:41
#12

Håller med om att man inte ska stirra sig blind på ponnyns höjd. Jag har en fjordhäst som är C-ponny och hon bär lätt upp en ryttare som är både lång och tung (inom rimliga gränser såklart). Hon är väldigt robust byggd, det är bara benen som är korta! Med din storlek skulle jag nog satsa på en C- eller liten D-ponny. Tycker själv att welsh cob är trevliga. :)

[Biancalice]
2015-02-18 22:42
#13

Så dumt, vi kan ju inte sitta och rekommendera en ras och efter ett par dagar tillägga att man menade en rejält övervuxen ponny. Klart det finns övervuxna ponnyer inom alla raser, men man kan ju inte hitta på i efterhand för att det ska låta bra.

Vi hade en shettis som var rejält övervuxen, men inte kan jag rekommendera det till någon bara för att vi hade en.

Annons:
Tusen
2015-02-19 15:46
#14

#13 Jag utgår ifrån det OT skrev om att h*n ville ha en  så liten ponny som möjligt och jag hävdar bestämt att ett maxat russ (B-storlek) absolut kan bära upp en ryttare på 163 cm. Båda mina barn är 163 cm långa och rider våra icke- maxade russ utan att vara för stora. Nu väger de under 60 kg men mycket beror på hur man balanserar sig på hästen.

nika85
2015-02-19 19:15
#15

Haflinger :-) En trevlig ras.

Upp till toppen
Annons: