Annons:
Etikettannonstorget
Läst 1233 ggr
JoannaLi
2015-02-10 22:40

Sadelväska till långritt

…Någon som vill bli av med en? Om det är relevant så gäller det en shetlandsponny, men den ska troligtvis ändå göras om (så att den går att bära smidigt även utan sadel) så storlek är oviktigt. 

(Helt ärligt, ju större desto bättre, för både träningens och förvaringens skull :))

Annons:
axa
2015-02-11 11:04
#1

Om du inte får svar på begagnade så finns ju alltid denna.

JoannaLi
2015-02-11 16:55
#2

Jo, jag har även hittat ännu en (ännu billigare, hihi ^^), så att det är lugnt, men tänkte se om någon har en gammal som de ändå vill bli av med för en billig peng, när jag ändå höll på. Återanvändning! :D

RomDoll07
2015-02-13 02:47
#3

Ska nån rida shettisen eller ska den gå med som packhäst? Om ingen ska sitta på kan jag rekommendera jättestora hundklövjeväskor, vi köpte sånna till våra minishettisar och de funkar väldigt bra, behövdes inte justeras mycket alls för att passa.

JoannaLi
2015-02-13 16:13
#4

Nej, det ska vara till när jag och han går på långpromenader. :)

Oh, tack för tipset. Då är ju frågan bara hur dyra de är ^^

JoannaLi
2015-02-13 19:51
#5

#3 Vad köpte ni för klövjeväska, är ni nöjd med dem/vad skulle ni tipsa om att titta efter? Hur mycket rymmer dem? (Det vore hemskt gulligt om du orkade svara på mina övernyfikna frågor :D)

RomDoll07
2015-02-14 02:11
#6

De vi köpte heter Cordura Kevlar och finns bl.a. på Häromi: http://www.haromi.se/klovjevaskacordurakevlar-p-1744.html?cPath=3_166. Som namnet antyder är de delvis gjorda av kevlar och är alltså väldigt slittåliga, vilket ju är bra när man ska ha de till häst.

Vi ville ha stora väskor och köpte allra största storleken, alltså XXL, som det rymms ganska mycket i (kan inte direkt säga exakt hur mycket). På våra minisar ser de lite stora ut men funkar bra. På en standardshettis blir de nog väldigt lagom, ev. kan kanske hålet för halsen bli lite för litet men sånt går ju att justera. Om man inte vill ha väskor som hänger ner så långt på sidorna kan man så klart ha en mindre storlek, men då blir nog hålet för halsen ganska för litet. Vi har schabrak i ponnystorlek under våra väskorna och de är ganska precis samma storlek som väskorna i XXL. 

Den här väskmodellen har ett slags handtag bak som är så långt att vi kan trä det runt rumpan på hästarna som typ en baksele, men för att väskorna ska ligga stadigt och inte glida på sned bör man nog helst ha en svanskappa. Vi har inte fixat det än men det bör nog vara väldigt enkelt att ta en vanlig ponnysvanskappa (alltså en sån man har till sadlar) och sätta den i D-ringen bak på väskorna.

Är det nått mer du undrar över är det bara att fråga :)

Annons:
JoannaLi
2015-02-14 02:50
#7

Tack för utförligt och fint svar!

RomDoll07
2015-02-14 02:59
#8

Inga problem :)

RomDoll07
2015-02-14 03:13
#9

Inte världens bästa bild men det var den enda jag hittade just nu tyvärr, den kanske i alla fall kan ge dig en liten idé om hur väskorna ser ut på en häst. Våra shettisar var dock bara runt året när bilden togs, nu när dom har vuxit på sig lite mer ser dom inte riktigt lika mycket ut som vandrande väskor med fyra ben längre :P

JoannaLi
2015-02-14 03:16
#10

#9 Åh, tack, jag funderade precis på om jag skulle våga fråga om en bild 🤗

Upp till toppen
Annons: