Annons:
Etikettövrigt
Läst 4384 ggr
sosom11
2015-02-08 15:27

Låna ut häst på foder, åsikter?

Hej! Då jag i höst kommer flytta och börja plugga på annan ort ser jag ingen annan lösning än att sälja eller ha mina två hästar på foder.  Vad har ni för erfarenheter? Är det "lättast" att bara sälja dom eller ska en låna ut hästen på foder först för eventuellt senare köp? Jag tänkte börja lägga ut annonser redan i vår/sommar så att jag har en chans att hitta rätt köpare. 

Behöver också en vägledning om hur man gör då man lånar ut hästen, ska man ta betalt först, vilket sorts kontrakt är bäst, hur gör man med utrustning osv.

Tack!

EW

Annons:
Aristarcos
2015-02-08 15:48
#1

Beroende på vad du har för hästar så har jag en känsla av att det är trögt att sälja hästar fn. Behöver du verkligen ha dem sålda till höst skulle jag ha satt it dem redan nu!

Aristarcos
2015-02-08 15:49
#2

Angående fodervärd så har jag inte koll!

kampfrieser
2015-02-08 16:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5
#3

Personligen hade jag valt att låna ut på foder. Då får man en inblick i hur hästen har det hos fodervärden och kan sedan ta ställning till om det är rätt ägare för hästen. Om man nu menar sälja, såklart.

Fodervärden brukar stå för allt utom försäkringen på hästen, och så vitt jag vet får man ingen summa pengar vid utlånet. Så hade jag och min hästs förra ägare det iallafall, då jag hade hästen på foder i 6 månader innan köp.

Vad har du för hästar? Jag upplever att det är enklast  att få ut dem på foder innan man säljer - nya potentiella ägarna får en chans att bekanta sig med hästen innan till en "gratis" summa förutom hästens dagliga kostnader. Kan ju bero lite på vad det är för hästar - är det tävlingsämnen så kanske ryttarna vill köpa direkt, så svårt att avgöra.

Lånar du ut ska ni skriva kontrakt! Gärna ha vittnen som skriver på med, oberoende personer helst, ifall det skulle uppstå en tvist eller så. Dokumentera hästen med bilder så du har konkreta bevis på om hästen skulle fara illa. Nu händer ju sällan det, men även fodervärden brukar tycka att detta är en bra grej, en säkerhet ifrån bådas sidor.

Kontraktet ska innehålla vad fodervärden ska stå för, vad ägaren ska stå för, vad som sker vid uppsägning, uppsägningstid, om ägaren har rätt att ta tillbaka hästen omedelbart om hästen inte får den vård den ska ha (därav fotona). Kontraktet bör även beskriva hästen med namn, utseende, födelseår och föräldrar. Ägarens personuppgifter och telefonnummer samt fodervärdens, avtalstid, användning (kan vara så att du inte vill att hästen ska t.ex köras, skriv att det inte får göras) samt vilken utrustning som följer med hästen.

sosom11
2015-02-11 09:43
#4

Det är en nordsvensk travare på 11 år och en Döle/Nordsvenk på 8 år. Har de senaste året bara gått i skogen, innan det trav och westernridning :)

EW

sosom11
2015-02-11 09:43
#5

Tack #3 för bra utvecklat svar!!

EW

exitingsvillemo
2015-02-11 22:08
#6

Håller med #1 ska du sälja så bör du lägga ut annons redan nu, för det är som sagt, trögt på hästmarknaden nu.

Annons:
sosom11
2015-02-12 09:20
#7

#6 Men kommer det inte blossa upp mer i vår då? Ingen vill ju köpa en häst i det här vädret, och de flesta vill gärna ha hästen över sommaren så de kan lära känna varandra?

EW

Gronstedt
2015-02-12 11:54
#8

TS, jag tror det är lättare att hantera om man säljer. Om man lämnar ut på foder har man alltid risken att fodervärden ringer en dag och säger att man måste hämta hästen i morgon dag, och då sitter man illa till. Samtidigt är det lättare att få ut hästar på foder, eftersom många hellre vill ha en "gratishäst" än betala för den.

Hur trögt det är beror nog också mycket på var i landet hästarna finns. När det är trögt på hästmarknaden går det lättare att sälja eller lämna på foder till någon som finns relativt nära, så det går lättare i hästtäta trakter. I alla fall om det inte är väldigt speciella hästar man har. Allra lättast kanske det är om hästarna kan stå kvar där de är och en fodervärd tar över kostnaderna.

Annette
2015-02-12 12:22
#9

#8. Instämmer. Dessutom vet man aldrig i vilket skick hästen är i den dag man får tillbaks den.

sosom11
2015-02-12 15:44
#10

Eftersom att min mamma har stallplatser som inte brukas kan hon alltid stå där om det krisar, har inte bråttom att ta ut henne på foder då min mamma gärna tar hand om henne i ett halvår eller mer och kommer därmed inte ta första bästa, men bra att tänka på! Tack :) #8

EW

Tusen
2015-02-12 18:26
#11

Vi har lånat ut flera av våra på foder och vi har aldrig fått tillbaka hästarna i något dåligt skick. Jag förstår inte varför man är så rädd att låna ut på foder. Säljer man hästen kan den ju misskötas då också. Känns det då bättre att man har sålt hästen och inget kan göra? Personligen lånar jag hellre ut på foder för då vet jag att jag kan ta tillbaka min häst om den missköts. Är den såld kan jag inte göra ett dugg om den inte missköts så illa att det blir ett ärende för Länsstyrelsen.

Gronstedt
2015-02-13 08:35
#12

#10: Då kan du ju erbjuda foderhäst med stallplats, om du vill - det kanske blir mer attraktivt 🙂.

sosom11
2015-02-13 15:59
#13

12# Tyvärr är det 5 mil ifrån en storstad och mitt ute i skogen men man kan ju alltid försöka :)

EW

Annons:
Upp till toppen
Annons: