Annons:
Etiketttävlingar
Läst 1907 ggr
Linnea
2/6/15, 9:22 AM

Åldersgränser och kategoriindelningar

Som säkert många vet har vi numera nya åldersindelningar på ponnytävlingarna. Istället för att alla som tävlar c- och d-ponnyer tävlar mot varandra så finns det nu också en åldersindelning, upp till 16 och 17-20.  Varför 17-20-åringarna inte borde tävla mot övriga har jag inte fattat (och många med mig). En av Ridsports bloggare skrev om det här igår och jag kommenterade (som Linnea). Läs gärna det också.

Ofta när man beskriver ridsporten för utomstående så påstår man saker som "i ridsport tävlar alla mot varandra på lika villkor", detta ses också som en av de bästa sakerna med ridsport. Detta stämmer ju dock inte riktigt, det stämmer om du tävlar storhäst men rider du ponny placeras du i en viss kategori beroende på ponnyns storlek och numera även efter din ålder plus att du inte får tävla ponny (som ponny) hur länge som helst även om du har storleken till det. Det heter väl att vuxna inte ska tävla mot barn men det går ju bra i vissa grenar, tex distansritt och western (WE också tror jag). Varför skulle man inte kunna tävla alla mot alla även i hoppning, dressyr osv? Man skulle ju såklart ändå kunna anordna tävlingar för enbart barn om man skulle vilja det, typ ungdoms-SM eller nåt men då är det bara åldern som avgör, inte hur stor din häst är för alla ska väl få rida en häst som är lagom stor och inte behöva byta till något för stort bara för att man blir äldre? Vad tycker ni?  Motivera gärna ert svar!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
PogoPedagog
2/6/15, 12:58 PM
#1

Jag kände inte till de nya reglerna men tycker ändå det är i grunden positivt att man får rida ponny upp till 20 eftersom många bor hemma till de är minst 19 och därmed kan njuta av att tävla sin ponny längre tid. När man flyttar hemifrån brukar ponnyn för det mesta säljas ju eftersom få ungdomar har råd att behålla den.

Men att man inte ska få tävla mot de under 16 känns märkligt. 

Nu önskar jag bara att hästarna ska delas in i två kategoreier de med. Typ 149-160 cm och 161 cm och uppåt. Det är svårt att hävda sig mot långbenta 175 halvblod med en övervuxen ponny både i dressyr och hoppning (  kombinationerna blir svåra med en 150 cm häst)

MagganS-B
2/6/15, 1:03 PM
#2

När man införde de nya åldersgränserna så förstörde man mycket för vår inhemska ponny, Gotlandsrusset! Om man tar bort åldersgränserna så kanske russet kan få tillbaka sin status som en bra ridponny! Det har ju varit så att så fort en liten kille eller tjej blivit jätteduktig på sitt russ så måste dom sluta och ha en större ponny…..

Tusen
2/6/15, 1:11 PM
#3

Jag tycker man gott kan tävla oavsett storlek på ponny. Vi har en liten, vuxen ryttare som mycket väl kan tävla våra russ men hon får inte pga åldern. Klassindelning kan man ju ha i hoppning men varför skulle det behövas i dressyren?

En av våra ryttare är 14 år i år. Hon är 143 cm lång och väger knappt 40 kg. Att hon inte ska få hoppa ett russ på 130 cm men få tävla ett annat på 132 cm känns fånigt.

Vill man åldersindela ryttarna kan man gått ha 20 och yngre i en klass och över 20 år i en annan klass. Ponny ska kunna få tävla mot stora, vilket man inte får i dagsläget. 
I hoppning kan man klassindela ponnysarna men i ddressyren kan det knappast behövas.
Dessutom slår man ju ofta samman klasserna i de mindre kategorierna (A-B- och C-) Så varför ens ha klassindelning (i dressyr)?

StuteriSolo
2/6/15, 3:31 PM
#4

Varför inte ha indelning efter hur mycket man har tävlat istället? Nybörjare o.s.v

Klassindelningar efter hur van ryttare man är och efter hur van häst man har upp till en viss nivå kanske, för vill man tävla internationellt måste man ju kunna klassa upp sig till detta oavsett ålder och häst(efter de regler som gäller för det)

PogoPedagog
2/6/15, 6:36 PM
#5

Ja om domarna dömde vettigare skulle det ju inte behövas klassindelning i dressyr. Tyvärr prioriterar många domare långt steg och flaxiga framben mycket högre än lösgjordhet och lydighet t.ex så därför har ett långbent halvblod mkt lättare att få höga poäng än en oädel ponny.

Tusen
2/6/15, 7:54 PM
#6

#5 Fast i vårt fall spelar det ingen roll. Det viktigaste är ändå att ha möjligheten att tävla. För ibland har man tur också och får en domare som ser på andra saker. de har hänt oss att våra små russ "spöat" stora halvblod. Mycket för lydnad och bra vägar.
Att vinna några högre klasser med ponny är svårt men det är ändå väldigt få ryttare och hästar som tävlar på den nivån om man jämför med alla på lägre nivåer. Och där har även en ponny chansen. 😉

Annons:
Jockeytilda
2/7/15, 3:55 PM
#7

Tycker 20 är bra åldersgräns för att tävla ponny men tycker inte man borde dela in det i två åldersgrupper. 

Man får ju tävla ponny bland storhäst och många kan hävda sig i låga klasser.

Man skulle kanske kunna införa novis-tävlingar för både ponny och storhäst som man har inom galopp och trav. Det innebär t.ex. att man inte får starta om ekipaget inom det närmsta året placerat sig i högre klasser. (Min ponny vann sin första start i galopp överlägset och har därför aldrig fått starta i novislopp vilket jag tycker är rättvist eftersom han om och om igen bevisat att han har större potential än många andra i loppen.)

En ryttare, en ponny, en blogg, Hoppning, Galopp och Dressyr! www.ilooksharp.horseworld.se

Ung1969
2/7/15, 7:39 PM
#8

16 eller 18 års grens finns ingen mening att tävla ponny upp till 20 man har oftast om man är satsade blivit mycket skickligare så nej de blir inte rättvist och vi behöver fler jrer på stor häst rid ponny hemma ska du tävla gå över till häst snälla . Skitt regler

Linnea
2/8/15, 10:53 AM
#9

#8 Enda skillnaden mellan ponny och stor häst är en höjdgräns som vi har satt upp. Dom är alla lika mycket hästar och det borde vara upp till var och en hur stor häst man har. Alla vill inte tävla på elitnivå. Vi "behöver" inte fler som tävlar storhäst. Om vi behöver nånting är det fler som tävlar öht och då ska man inte stänga ute dom som vill rida ponny. Ganska taskigt att säga att man bara ska rida ponny hemma. Ska barn också göra det? Ok att tävla en häst som är 149 cm hög men inte en som är 147??

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ung1969
2/8/15, 3:11 PM
#10

Men ta en liten stor vill man inte satsa kan man ju tävla på sin ponny de går att klassa upp till storhäst vad är problemet. Ja taksänkt men min åsikt är man inte satsande så varsågod va hemma eller tävla mot stor häst men men låt yngre ryttare få en chans också intellekt för att tävla på någon ung vuxen på 20 jäkla bast

Linnea
2/14/15, 8:42 AM
#11

Putt

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: