2015-02-06 09:22 #0 av: Linnea

Som säkert många vet har vi numera nya åldersindelningar på ponnytävlingarna. Istället för att alla som tävlar c- och d-ponnyer tävlar mot varandra så finns det nu också en åldersindelning, upp till 16 och 17-20.  Varför 17-20-åringarna inte borde tävla mot övriga har jag inte fattat (och många med mig). En av Ridsports bloggare skrev om det här igår och jag kommenterade (som Linnea). Läs gärna det också.

Ofta när man beskriver ridsporten för utomstående så påstår man saker som "i ridsport tävlar alla mot varandra på lika villkor", detta ses också som en av de bästa sakerna med ridsport. Detta stämmer ju dock inte riktigt, det stämmer om du tävlar storhäst men rider du ponny placeras du i en viss kategori beroende på ponnyns storlek och numera även efter din ålder plus att du inte får tävla ponny (som ponny) hur länge som helst även om du har storleken till det. Det heter väl att vuxna inte ska tävla mot barn men det går ju bra i vissa grenar, tex distansritt och western (WE också tror jag). Varför skulle man inte kunna tävla alla mot alla även i hoppning, dressyr osv? Man skulle ju såklart ändå kunna anordna tävlingar för enbart barn om man skulle vilja det, typ ungdoms-SM eller nåt men då är det bara åldern som avgör, inte hur stor din häst är för alla ska väl få rida en häst som är lagom stor och inte behöva byta till något för stort bara för att man blir äldre? Vad tycker ni?  Motivera gärna ert svar!