Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1425 ggr
toveeolsson
2015-02-03 22:28

Bett: Tungfrihet eller sweet iron?

Hej!

Jag går i tankarna om att skaffa ett till bett till min ponny. Idag går hon på ett tre-delat eggbett och det går hon superbra på. Det enda jag saknar kan vara att hon ibland tappar suget, men det är det lilla. Då jag hört och vet att det är bra att variera betten så är tanken nu att skaffa mig ett annat bett, men fortfarande tre-delat. Skulle vilja ha era tankar och åsikter kring:

1. Svart, tredelat sweet iron-bett med koppar på mittendelen. Hur upplever ni det? Vilken typ av häst har ni det på (känslig, stark osv)?

2. Tredelat bett med tungfrihet. Hur upplever ni det? Vad är tungfrihet bra för? Vilken typ av häst har ni det på?

3. Stångbett (rakt). Hur upplever ni det? Passar det bra till känsliga hästar? Ska det vara med eller utan fasta ringar?
4. Har ni andra förslag som passar en lite begränsad plånbok?

Min ponny är en känslig dam som är mycket kräsen, därför vill jag ha så mycket info som det går innan jag bestämmer mig. Hoppas ni kan hjälpa till, tack på förhand! :D

Annons:
RebeccaG
2015-02-03 22:32
#1

Sidepull eller hackamore?

Behandla andra såsom du själv vill bli behandlad
Mina kaninselar m.m. | Min blogg | Min uppfödning 
| Youtube

toveeolsson
2015-02-03 22:49
#2

#1 Sidepull får jag ju inte tävla på, eller ja, jag får inte leda hästen på tävlingsplatsen i det men jag får tävla i det haha. Hackamore är ju inte ett snällt bett egentligen och dessutom så kan jag ju aldrig få det suget jag vill ha i bettet på samma sätt. Men tack ändå! :D

Anon
2015-02-03 23:28
#3

Är inte meningen med att byta bett att man väljer en annan typ av bett? Skaffar du ett till tredelat blir det ju ingen skillnad på trycket i munnen, dvs varken avlastning på punkterna eller någon större variation för hästen? Därför borde du skaffa antingen ett rakt, ett bettlöst, ett tvådelat eller kanske något med tungfrihet. Ett nova-bett är kanske en bra idé annars?

toveeolsson
2015-02-06 19:57
#4

#3 Jo det är sant, det har jag faktiskt inte tänkt på. Ett novabett har vi funderat på men jag har sedan tidigare ett gummibett som hon verkligen inte gillar, och det är ganska mycket pengar att slänga i sjön om hon inte skulle trivas med det. Novabetten är ju tyvärr inte gratis :( Tack för tipsen! :D

Anon
2015-02-06 21:52
#5

#4 Hööks där jag bor har eller har i alla fall haft en tjänst där man får testa bettet i 14 dagar och få pengarna tillbaka eller byta om man inte är nöjd. Du kan ju kolla om det går att göra likadant på någon hästaffär/hööks nära dig? :)

PogoPedagog
2015-02-06 22:15
#6

Om du känner några hästfolk kan du ju kanske låna hem några bett från dem och provrida på. Eller annonsera på t.ex Facebook och fråga om någon lånar ut / hyr ut ett bett någon vecka så du kan prova.

Annons:
kampfrieser
2015-02-07 20:06
#7

Min häst har tidigare gått på tvådelat. När jag tog hem henne bytte jag till tredelat sweet iron med koppardel eftersom det brukar funka bra på de flesta och jag gillar inte tvådelat så köpte mest det för att ha något jag ville använda. Hon gick bra på det, men sedan i somras har jag kört på rakt, dock pelham, men raka bett i sig är de som är allra skonsammast för hästens mun förutom bettlöst.

WinterPrince
2015-02-09 09:31
#8

Här kan du läsa lite om olika funktioner på bett. https://exaequestrian.wordpress.com/2014/04/25/djupdykning-i-bett-djungeln/

elvirawz
2015-02-09 17:38
#9

Hackamore eller flowerhackamore. Skarpt, men ett vanligt tredelat gör betydligt mer ont på hästen :) Vill verkligen inte låta som en betthatare nu men sen får man ju välja - bra sug på bettet (vad beror det på?) eller en lite gladare häst utan bett? Bettlöst är även positivt då det låter hästens mun vila de dagar man rider på det :) Flowerhack är inte lika skarpt heller :)

elvira.horseworld.se

Upp till toppen
Annons: