Annons:
Etikettfoder
Läst 1308 ggr
mellis98
2/1/15, 6:38 AM

Tips på godis för tjockisar?

Skulle behöva tips på godis som hästen inte blir så tjock av! Tricktränar mycket med morötter men då han blivit alldeles för fet måste vi hitta på något annat. Jag väljer att använda mig av godis då det är det ända som motiverar honom. Finns det någon där ute som vet något hästgodis (antingen som man köper i butik eller som man kan göra hemma) som inte gör att hästen blir så himla tjock? 😃

Annons:
Mysan_
2/1/15, 8:01 AM
#1

Morötter? :)

fridelfina
2/1/15, 8:01 AM
#2

Klickerträning! Använd morötter om det är det hästen motiveras av och börja klickerträning. Tillslut har du fasat ut morötterna och kvar har du en klart kalorifri belöning!

 
 

fridelfina
2/1/15, 9:23 AM
#3

Det finns en sajt här på iFokus om klickerträning. Den är vilande men ser ändå aktiv ut.

 
 

[134643]
2/1/15, 9:47 AM
#4

Äter hästen nå kraft eller liknande? Isådanafall kan du ju bara ta en del av det hästen ska få på en dag som godis :)

JoannaLi
2/1/15, 12:14 PM
#5

#4's tips är alltid det enklaste alternativet :)

Sedan finns det kraftfoder för fånghästar, som har väldigt lågt sockervärde, som du skulle kunna köpa hem, om du tror att du använder så mycket. Det ska ju isåfall vara relativt nyttigt. 

Lucern utan melass kanske också skulle funka (jag har inget direkt belägg för det här, utan filosoferar bara)? Så länge du ser till att det inte blir för mycket protein i foderstaten, så undrar jag inte om det skulle funka. 

Eller så får du ställa dig att göra egna hästgodisar, som jag gjorde. :)

http://lexicon.dansukker.com/print_expl.asp?id=718 Här har jag hittat en lista på hur många procent fruktsocker som är i olika frukter/grönsaker - de med mindre fruktsocker är ju alltså nyttigare. (Fruktos ska - om jag minns det rätt - vara allra värst, så man letar alltså efter ett så lågt fruktos-värde som möjligt. Tror jag.) Som du ser så ligger morötter relativt högt (på 6%), och det finns en del oväntade grejer som är nyttigare. 

(Obs: en del av de här grejerna kan hästar inte äta. Jag vet inte riktigt vilka, och har inte hittat några säkra källor på vilka det är, men som en rule of thumb så undviker jag citrusfrukter - tyvärr - och en del av de mer exotiska frukterna, tills jag hittar en källa på vad som är olämpligt för hästar.) 

Det här är bara vad jag har spånat på, nu när lillponnyn har haft en fångkänning :)

mellis98
2/2/15, 7:22 AM
#6

#4 Han äter bara grovfoder :) 

#2 Vi har testat på klickerträning men han blir inte motiverad av klickern och tappar snabbt intresset, det är bara godis som håller honom motiverad :/

#5 tack för tipsen! Ska absolut kolla in listan! :D

Annons:
Stallmima
2/2/15, 11:30 AM
#7

Morötter blir ju inte hästen inte tjock av!

JoannaLi
2/2/15, 5:50 PM
#8

#7 de innehåller en del fruktsocker, som man faktiskt kan bli tjock av i längden, särskilt känsliga hästar (t.ex. ponnyer eller dylikt) :)

JoannaLi
2/2/15, 5:52 PM
#9

#6 Åh, och, de allra flesta av oss (majoriteten vågar jag nog säga) använder inte klickern som en belöning i sig självt. Klickern betyder att "precis där gjorde du rätt, och så fort jag får upp godisen ur fickan så får du den", t.ex. :)

Stallmima
2/3/15, 1:42 AM
#10

Och hur många kilo morötter måste du stoppa i hästen innan den blir fet??

JoannaLi
2/3/15, 8:25 PM
#11

#10 Ja, det beror väl på hur mycket och effektivt hästen förbränner. Beror ju också på hur stor hästen är, hur foderstaten ser ut, hur motionen ser ut, grovfodrets analys och så vidare. 

Men, inte särskilt många alls. Det är en en del socker i morötter, som sagt.

Upp till toppen
Annons: