Annons:
Etikettridning
Läst 2942 ggr
AmandaU
1/30/15, 5:46 PM

Ridrädsla

Hej! 

För ca 1 ½ år sedan vad jag med om en ridolycka. Min fotled vreds av helt och stod åt fel håll osv. Den är ännu inte bra. Men i alla fall, jag har fortfarande inte vågat mig upp på hästen igen (kan tillägga att innan skadan red jag väldigt mycket, har ridit sedan 5års åldern och är nu snart 24). Jag har nu tagit tag i det på riktigt och ska ha en privatlektion på min gamla ridskola med min gamla ridlärare på tisdag. 

Men jag är väldigt nervös och blir rädd bara jag tänker på det. 

Är det någon som varit med om något liknande och har tips på hur man kan lugna sig själv och komma över ridrädslan?

Annons:
jiithra
1/30/15, 11:47 PM
#1

Börja med att skritta på långa tyglar, kanske? Och ev. be ridläraren gå bredvid i början?

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

RomDoll07
1/31/15, 8:54 AM
#2

Jag har ridit sen jag var 6 år (blir 22 i år) och hade aldrig nånsin varit rädd för hästar eller ridning förrän för några år sedan då jag ramlade av, fick en hjärnskakning och en lätt axelskada. Det var första och enda gången jag inte har kunnat sitta upp på hästen igen efter en avramling och det var antagligen därför jag blev rädd för att rida efter det.

Jag gick då andra året på en hästinriktad gymnasielinje och hade ridning på schemat en gång i veckan, så att slippa rida var inte så enkelt. Jag kunde dock inte tänka mig att byta linje eller skola bara för min egen rädla så jag fortsatte rida utan att tala om för mina ridlärare att jag var jätterädd för att rida.

Såhär i efterhand inser jag att det inte var särskilt smart, eftersom ridlärarna hade samma förväntningar på mig som förut och inte förstod varför jag plötsligt började rida sämre, medan jag själv hade fullt upp med att hålla mina nerver i styr. Hästarna vi red var dessutom ganska tuffa och heta och det gjorde inte precis saken bättre. På grund av allt detta försvann inte min rädla på hela resten av höst- och vårterminen, det var först efter sommarlovet då jag tog en paus från ridning helt som rädlan till slut försvann av sig själv och när jag började skolan igen till hösten var allt som vanligt igen.

Med dessa erfarenheter kan jag råda dig att göra precis tvärtemot vad jag gjorde om du vill komma över rädslan relativt snabbt. Ta hjälp av en ridlärare som är fullt medveten om din situation och kan stötta dig på rätt sätt. Börja med att rida en lugn och snäll häst som du vet inte kommer göra nånting och gör enkla övningar du känner dig bekväm med. Tänk dock på att inte stanna upp i träningen alltför länge och bara skritta i ett halvår, utan försök pressa dig själv lite när du börjar känna dig säkrare och fortsätt utvecklas, annars riskerar du att stå kvar och stampa på ett och samma ställe onödigt länge.

Caf_Roy
1/31/15, 4:39 PM
#3

Något jag tror många gör fel när det kommer till att övervinna rädslor är att man försöker ignorera den, vända ryggen till och bara köra på. Rädsla är en överlevnadsmekanism som är till för att varna oss för fara och hålla oss vid liv. Om vi bara ignorerar våra varningsklockor kommer de ringa högre och högre tills vi tvingas lyssna. Om man däremot lyssnar på sin rädsla, stirrar den i vitögat och bestämmer sig för att göra det ändå kan man på ett annat sätt tränga undan den. Då har den fyllt sin funktion och varnat dig för faran. Ta bungy jump till exempel. Vad är det jag är rädd för? Att repet ska gå av eller lossna och jag ska slås sönder mot marken. Det är en befogad rädsla, det vore inte trevligt. Men jag litar på min utrustning, den är testad för en elefants vikt och säkrad av ett proffs. Jag accepterar att det finns en risk att jag krossas mot marken, men jag bedömer den som så pass minimal att jag väljer att lita på utrustningen och hoppa ändå. Tekniken är alltså att konkretisera rädslan, exakt vad du är rädd för, acceptera faran och bemöta den med något som antingen skyddar dig från faran (din kunskap, ridlärarens kompetens, mm) eller en tillräckligt stark motivation att göra det ändå (om jag inte går över den här ruttna träbron som kanske rasar under mig kommer jag definitivt bli uppäten av kanibalerna som jagar mig). Sen lägger du energin på skyddet / motivationen och låter styrkan i det tränga undan rädslan. Det är i alla fall så jag gör när jag blir rädd. Lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

AmandaU
2/1/15, 4:32 PM
#4

Tack så mycket för svaren!

Jag är glad bara jag vågar skritta på hästen utan att få panik. Det som är det värsta med detta är att jag tycker det är lite sorgligt. Att gå från att våga göra allt och verkligen njuta varje gång jag rider till att bli andfådd bara av tanken. Men ja, nu ska jag ta tag i det, ett litet steg i taget!

PogoPedagog
2/1/15, 8:45 PM
#5

Jobba med andningsövningar och avslappning när du rider. Det hjälper mkt mot rädsla.

RomDoll07
2/1/15, 9:47 PM
#6

#4 Att du själv vill rida igen är ju det första steget och låter du den viljan driva dig kommer det säkert gå bra att komma över rädslan. Du är inte dömd att vara rädd för ridning resten av livet bara för att du har varit det en gång, jag har ramlat av många gånger sedan den gången jag blev rädd men jag har aldrig blivit rädd för att rida igen. Jag önskar dig ett stort lycka till och hoppas att du snart kan hitta ridglädjen igen.

Annons:
Caf_Roy
2/2/15, 9:37 PM
#7

Före lektionen, försök att komma ihåg den där underbara känslan du brukar ha när du rider. Känslan av ömsesidig tillit, att vara ett med hästen och att sväva fram tillsammans. Vilken känsla har du haft när det gått som bäst? Det är både för att tränga undan rädslan lite grann med en positiv känsla, men också för att ha en målbild. Vad är det du strävar efter? Vilken är känslan du utsätter dig för det här för att få känna igen? Ha målet klart för dig. I morgon är det absolut tillräckligt om du vågar skritta utan att få panik, men det är inte målet. Att få skritta med ledare är inte värt att stirra rädslan i vitögat, men det är ett steg på vägen till målet. Så under dagen i dag fram till lektionen, spela upp den där underbara känslan för dig själv. Kom ihåg hur underbart det var och hur gärna du vill uppleva den igen. Berätta gärna hur det gick sen!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

AmandaU
2/3/15, 9:05 PM
#8

Hejsan igen! Idag var den stora dagen och det gick så himla bra! 

Innan var jag rädd och nervös, fick lite hjärtklappning bara jag tänkte på det under dagen. Jag kom till ridskolan  ca en timme innan lektionen för att kunna gå och bara försöka stressa ner. Hade med en kompis också som lite stöd! Jag fick en häst som jag känner igen sen jag red på skolan för ca 9 år sen,haha, så det var lite kul. När vi gick in i ridhuset och jag satte upp så försvann rädslan så otroligt fort! Helt galet. Jag skrev att jag skulle vara nöjd om jag vågade skritta utan panik. Jag vågade till och med trava, själv, och rida olika vägar och så vidare, och jag tyckte att det var kul! Så himla härligt! Ska boka in ännu en lektion senare för att komma längre. Var självklart spänd under lektionen, men inte alls som jag trott. Hon tyckte jag hade bra sits och att allt såg väldigt bra ut, så det var också härligt att höra! 

Jag är himla glad att jag tog tag i detta!

Caf_Roy
2/3/15, 9:42 PM
#9

Grattis! Fortsätt så! Det är också så att för varje gång man trotsar sin rädsla blir det lättare nästa gång. Så på köpet, förutom att du får tillbaka ridningen, får du lite bättre kontroll över hur rädsla påverkar dig. Så än en gång, bra kämpat och grattis!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

RomDoll07
2/4/15, 8:38 AM
#10

#8 Vad roligt att det gick så bra, grattis! Och lycka till i fortsättningen! :)

Upp till toppen
Annons: