Annons:
Etikettridtravare
Läst 1054 ggr
natass
2015-01-25 18:48

Spärrad

Hej! jag är på jakt efter en ny häst o jag läste en annons där det stod att hästen var spärrad. Vad menas med att den är spärrad?

Annons:
MoonysElin
2015-01-25 20:47
#1

Travare? I så fall är det väl att den ej får starta i trav/montelopp, alltså har startförbud :-)

natass
2015-01-26 00:44
#2

#1 Jaha, ja då är de ju absolut ingen fara då jag hade tänkt rida den då jag inte är intresserad av trav men frågan nu är väl varför, då borde den ju förmodligen ha en skada eller något slags exteriört fel eller så?

Tusen
2015-01-26 07:35
#3

#2 Det kan finnas många orsaker till att hästen har permanent startförbud.  Det kan vara så att tidigare ägare sett att hästen inte mår bra psykiskt av att tävla (vilket är en vanlig orsak till att hästen blir  "spärrad"), det kan vara att om den tränar för trav så går den sönder men vanlig ridning/körning håller den bra för, förra ägaren tycker att hästen varit riktigt duktig i travet och att nu är den förtjänt av att få slippa tävla längre, man vill att den skall avlas på osv. Orsakerna är många men bäst är det att fråga tidigare ägare om orsaken.
Hade hästen varit skadad tror jag inte att den hade gått igenom en besiktning vid försäljningen.

Upp till toppen
Annons: