Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 961 ggr
Mildamatilda123
2015-01-24 20:52

Skydd i hagen

Har en häst som i höstas fick en inflamation i senskidan. Ska släppas ihop i en ny flock. Vill gärna ha skydd på skadat ben. Hur hade ni gjort? Hur noga är ni med skydd efter tex senskada? Mvh Matilda

Annons:
Mildamatilda123
2015-01-25 10:16
#1

Ingen med åsikt ?

MoonysElin
2015-01-25 21:10
#2

Hittills har jag inte haft några allvarligare skador på min (peppar, peppar ta i trä!) men jag tror inte att jag hade haft skydd i hagen oavsett faktiskt, om skadan bedömdes som utläkt. Jag tänker att skada sig kan de ju ändå, och skydd skyddar ju egentligen främst från yttre våld (spark etc) och det upplever jag inte är så vanligt på senan utan det tar ju oftast högre upp. Om de tex snubblar eller överanstränger sig genom att exempelvis springa mycket känns det inte som att skydden är till någon större hjälp, men kanske har andra helt andra erfarenheter. Min fick faktiskt sin första hagrelaterade skada på 6,5 år vid nyår, spark på ena hasen, men han har varken varit halt eller ömmat av det så jag vilade honom tre dagar och efter det har jag ridit utan problem. Annars upplever jag att de sällan skadar sig om de är vana att gå i flock och har tillräckligt stora hagar, men det är klart att ihopsläpp är lite extra riskabelt.

viktoria91
2015-01-26 09:14
#3

Min ponny går själv sen lite mer än 5 år tillbaka pga en väldigt svår gaffelbandsskada.

Upp till toppen
Annons: