Annons:
Etikettridning
Läst 1975 ggr
Hoseok
2015-01-24 19:11

Mer självsäker i sadeln på nervös häst

Tjo! Jag har varit medryttare på ett trevligt commenarasto sedan några månader tillbaka, och jag stortrivs med henne. Jag är inte profs inom ridning, har ingen större utbildning och gillar att bara rida ut och ta det lugnt.

Hästen är oftast väldigt lättriden, men en aning "hoppig" och kan bli rädd för sin egna skugga. När hon väl blir rädd så blir det några galoppsprång , men det brukar lugna sig.  

Hon är oerhört stark också. Vilket inte gör saken bättre. Jag brukar ha svårt att hålla in henne ibland.

I början av december var jag med om min första skentur på hästryggen. En bil skrämde vettet ur hästen och hon skenade över landsvägen (där det finns ganska många bilar) och min kompis som red med mig på stallets andra ponny stod kvar stilla. (Fast hennes häst skuttade, den hästen är ganska gammal och orkar inte riktigt skena iväg som min medryttarhäst).

Detta är egentligen en ganska lullig fråga, men finns det övningar jag kan göra för att känna mig tryggare på hästryggen? Tack och lov så hände inget under den skenturen, men tanken på att något ska hända skrämmer mig oerhört mycket. Nu är jag ganska nervös och jag vet ju att det smittar av sig på hästen. 

Och jag vill verkligen vara kvar hos henne, så inga förslag på att jag ska byta medryttarhäst, tack.

Jag har tillgång till paddock också. Rider mest där nu när det är så mörkt ute. Mörker gör ju inte saken bättre. 

Jag tror inte min medryttarhäst är ovanligt rädd. Jag hoppade från en medryttarhäst som var hur lugn som helst till denna, därför kändes det så drastiskt.

Annons:
JoannaLi
2015-01-24 19:22
#1

Egentligen tror jag att det bara gäller att få nya upplevelser efter det, när du känner dig trygg. 

Rid mer på banan, kanske promenera med henne ut, se om det hjälper att ha andra med sig? Jag vet inte riktigt. Försök hitta övningar där du lär dig att verkligen lär dig att hitta förtroende för hästen. 

Men rent konkret: när jag blir nervös på hästryggen, så brukar jag sjunga. Så högt jag kan. "Vargsången" från Ronja Rövardotter brukar vara populär hos oss. När du sjunger, och verkligen fokuserar på det, så har du svårare att spänna kroppen och bli stel, vilket triggar hästen. (Sedan kan det skrämma bort vilda djur också, vilket är en stor fördel där jag rider, eller förvarna andra om att vi kommer ^^)

Tyvärr så hade jag också liknande grejer som hänt, häst som skenat av rädsla och annat, och tyvärr så lyckades jag aldrig lära mig att lita på henne igen. Det är inte ett nederlag att erkänna om det skulle vara så - jag säger inte att det är så -, men du kanske kan prova att ett tag promenera med henne istället, för att, som sagt, bygga förtroende? 

Miljöträningsövningar i kontrollerade situationer kanske också kan vara bra? Typ på ridbanan, att ni jobbar med presenningar, Ikea-kassar, bilar (kanske inte just på ridbanan ^^) och dylikt, så kanske ni båda två kan lära er att "det går bra även om det är lite läskigt"? :)

Lycka till!

Hoseok
2015-01-24 19:38
#2

#1 Att sjunga lät väldigt mysigt! Ska nog faktiskt testa det. Jag rider inte ut ensam särskilt ofta, dock. Haha. 

Tack för alla tipsen! Ska kolla in det. :)

[134643]
2015-01-24 20:13
#3

Nu kommer jag skriva en halv novell här, men det får gå haha! Jag känner igen mig så mycket i det du skriver! Jag har alltid varit livrädd för att göra illa mig, och nu rider jag en häst som blir nervös i nya situationer, som är rädd för plötsliga ljud, rörelser, bilar, stenar ja you name it haha. Jag är fortfarande lite nojig ibland, men det har blivit otroligt mycket bättre. 

Steg ett för mig var att inse att hon inte gör det för att vara elak, utan hon är rädd. Det gjorde mig lite mindre rädd på något sätt, att veta att hon inte vill göra mig illa. 

Steg två var att lära mig att njuta av hennes sällskap. Jag har tillbringat timmar i hennes box, tillsammans med henne i hagen, borstat, pysslat, longerat, tricktränat, busat, tömkört, tränat osv osv. Både kravlöst och med krav. Jag har försökt stanna upp och tänka "shit vad det här är underbart. Det här är verkligen det jag vill" typ.

Steg tre är inom ridningen. Nu är du bara medryttare, så kanske är svårt att få välja själv. Men rid så ofta det bara går! Det enda sättet för dig att trivas på hästryggen - är att tillbringa tid på den. Njut av stunderna det går bra, klappa om hästen och försök att se de positiva stunderna som 10x starkare än de negativa.

Sen kan du såklart även försöka träna hästen i att bli lite mindre rädd. Typ lek med plastpåsar, dunkar, bilar, plötsliga rörelser och sådär. Det kan bli lite bättre av det i alla fall ^_^

Jag brukar också sjunga på hästryggen, det får mig att slappna av i både kroppen och sinnet och får då också hästen att slappna av. Och så har jag tränat otroligt mycket på att ha lite "jävlarnamma" i mig haha. Jag kan vara väldigt mesig ibland, me då har jag fått träna på att våga ta i lite och sådär. Typ när hästen inte vågar gå förbi en skylt som ser läskig ut, då istället för att vända om eller sitta av så har jag drivit på framåt istället. Självklart är det okej att gå förbi läskiga saker handhållet (vi gör det med lastbilar t.ex) om du känner att det inte alls går. Men ofta så känns det så jävla bra när man kommer förbi det där läskiga att det nästa gång är lätt som en plätt och självförtroendet växer lite för varje gång! :)

Men det absolut viktigaste tror jag verkligen är att rida ofta och att i början rida på ställen där det oftast går bra, t.ex paddock. Lär känna varandra, och trivs tillsammans så skaru se att det känns bättre på hästryggen tillslut. 

Tyvärr så finns det ju inget quickfix, och jag har heller inte så mycket mer bra tips än det jag skrivit haha. Balansövningar på häst kan också stärka självförtroendet förresten, så det kan du ju göra! Finns massor om du googlar på det ^_^

Hoppas något har hjälpt lite haha, blev kanske lite rörigt och sådär 😃

JoannaLi
2015-01-24 20:32
#4

#3 Fantastiska tips! 👍

PogoPedagog
2015-01-24 23:13
#5

När hästen blir rädd är det  viktigt att inte gripas av panik och spänna hela kroppen, då talar du om för hästen att det är farligt och att den gör rätt i att fly. Lättare sagt än gjort kanske men försök sitta tungt och avslappnat i sadeln och lugna hästen med din röst, ett mörkt " luuuugn" eller liknande. Ryck inte i tyglarna eller släng dig framåt utansit upprätt och ta ett milt förhållande tygeltag. 

Ofta kastar sig hästen bara åt sidan något steg och stannar sedan direkt om ryttaren inte reagerar nämnvärt ( gäller såklart inte alla hästar men många )

Viktigt är att du alltid har bra sits och nedtramp i stigbyglarna, har du det ramlar du inte av i första taget. Försök oxå tänka förutseende, t.ex om hästan blir rädd på den här vägen ska jag bromsa mot det  stora buskaget där framme osv.

Upp till toppen
Annons: