Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 2178 ggr
RomDoll07
1/23/15, 12:27 AM

Tips frusna rundbalar

Hej!

Jag tänkte höra med er som fodrar hösilage och själva drar loss hö från balen för hand hur ni gör när det är kallt på vintern och balen fryser till? Vi brukar normalt ge torrhö och inte hösilage men nu i vinter blev det så och vi har väldiga problem med balar som fryser och blir väldigt svåra att få loss nått hö från. Vi har inte tillgång till en balklyv eller nått sånt så jag hoppas att det finns något annat sätt att lösa problemet på, det måste väll finnas fler än vi som har detta problem? Så har ni några tips hur man kan göra på smidigast sätt?

Annons:
[Lina89]
1/23/15, 10:07 AM
#1

Jag brukar ta och försöka göra en flick och sen typ försöa "snurra upp" balen . Ibland har man fått stå och hacka ganska bra med hö grepen .

Gronstedt
1/23/15, 10:17 AM
#2

En trekload ogräshacka är bra att få loss det första i balen med, sedan brukar man kunna "linda upp "den.

En sådan här, alltså: http://www.esska.se/esska_se_s/Kultivator-arbets-bredd-12-cm-3-klor-med-skaft-140-cm-948515330657-23030.html

Sarah
1/23/15, 11:59 AM
#3

 Vårat hösilage är så torrt att jag aldrig haft det problemet. Det är inte ensilage ni har?

RomDoll07
1/23/15, 2:09 PM
#4

Vi gör just så att vi lindar upp balarna lager för lager men de är ofta så frusna att man bara får loss pyttetussar i taget, så det tar oerhört lång tid att få loss det hö man ska ha. Dock är hösilaget vi har väldigt blött (men är inte ensilage) så det kanske inte finns nån särskild lösning. Vi bor dessutom i Jämtland där det är ganska kallt och bara är plusgrader nån gång på hela vintern, så balarna har i princip ingen chans att tina upp igen.

Vi brukar som sagt annars fodra med torrhö och efter allt strul vi har haft hittils med hösilagen kommer vi nog inte använda det igen om vi inte hittar nån lösning som funkar, men det kanske helt enkelt inte funkar så bra med hösilga i sånt kallt klimat vi har här.

Tusen
1/23/15, 10:44 PM
#5

Torrare hösilage funkar utmärkt i sträng kyla. Är däremot häsilaget blötera så fryser det naturligtvis lättare.

Sarah
1/24/15, 12:22 AM
#6

Vårat har inte frusit ens när det gått ner till 30 minus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: