Annons:
Etikettövrigt
Läst 789 ggr
juliafrojd
1/22/15, 4:25 PM

Vad kan man hitta på?

Nybliven medryttare till en unghäst, 2 år så inte inriden ännu. Undrar vad vi kan hitta på tillsammans. Skriva allt roligt ni kan komma på 😊

Annons:
Storip
1/22/15, 4:31 PM
#1

Longera? 🙂 Löshoppa (låga hinder)? Klicker träning? Kanske fixa en liten western trail bana?

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home


juliafrojd
1/22/15, 4:36 PM
#2

Longera, löshoppa och promenader gör vi redan. Klicketräning harvi börjat lite smått.

ScarletMajesty
1/22/15, 5:45 PM
#3

Friendly game! Öva på saker som kan vara läskiga, typ gå över presenningar, vatten, få saker dragna över sig.. Listan kan göras oändlig!

juliafrojd
1/22/15, 7:03 PM
#4

Det gör vi och han är riktigt cool, kallas för Skalman för att han är så lugn och snäll 😉

JoannaLi
1/22/15, 7:48 PM
#5

Leka! Leka i oändlighet! 

Jaga hästen, låt hästen jaga dig, leta myror, hitta godis, godisspår, hitta äpplen i träd, ta med er konstiga grejer på promenad som får leka bäst de vill, om så vare katt, hund, häst eller plastpåse! 

Det är något som jag verkligen önskar att folk tagit sig tid att lära mina medryttarhästar. Att det är okej att leka! Det gör det så oändligt mycket lättare att träna hästen sen, för om man ser på Firm, som har fått lära sig att så fort människor är i närheten så är det jobbjobbjobb, så han är otroligt svår att lära nya grejer, och få trygg med dem. För när jag vill slappna av och bara känna in det nya, så känner han att han måste ha en uppgift för att kunna slappna av. 
Rebell däremot, som fått leka lite grann - vi leker in lugnet! Just nu jobbar vi på att bära Ikeakassar som prasslar. Först så gör vi det till en jobbuppgift, och så går vi med den på ryggen tills han är lugn. När han tolererar den - sen leker vi tagen med den på ryggen tills han inte längre reagerar på den. 

Så lär hästen att det är okej att busa, att ta initiativ, och att våga prova. Vågar hästen det, så kommer allt att gå så mycket lättare sen :)

Jo, och lär hästen att vara lös. Våga vara lös i inhägnad när ni leker och när ni jobbar, träna på att succesivt inte behöva hålla i hästen när ni går (det tog 2 år för mig och min medryttarhäst - låt det ta tid) och träna på att stå lös i stallgången. Det är enormt trevligt att inte behöva oroa sig! Hoppsan, grimskaftet fick tuppjuck och öppnade sig självt när vi gick, oj hoppsan han lyckades öppna boxdörren, oj hoppsan hagkompisen sprängde grinden. Det är en gigantisk lättnad att hästen är någorlunda okej med att vara lös, för vissa hästar blir mer rädda av att vara lös och inte ha en uppgift, än att hagkompisen faktiskt sprängde grinden. 

Jo, och lastträna. En lite mer praktisk grej, men lastträna tills ni kan galoppera in baklänges och göra en piruett på vägen. Guld värt!

Cezanne
1/22/15, 11:16 PM
#6

Och jag säger tvärtom, aldrig någonsin leka/busa med en häst eftersom den ska veta skillnaden på människor och hästar. Man leker med andra hästar och inte med människor. En häst som inte kan den skillnaden kan bli farlig. Så hade en medryttare aldrig någonsin fått göra med någon av mina hästar.

Man kan ha väldigt kul med en unghäst ändå. Att klia och mysa bygger band och skapar förtroende. Jag har varit ute och gått med mina i olika miljöer och tittat på nya saker. Jag har övat in röstkommandon vilka jag sedan använt när jag löslongerat, tömkört och till sist suttit upp. Sakt av och gör halt är de viktigaste (man kan givetvis använda vilka man vill men då mina unghästars mamma varit ridskolehäst har jag fortsatt använda de ord hon lärde sig där),  Jag har också vant dem vid att människor kan vara överallt och att de kan vara lika trygga hela tiden. Ingen av mina unghästar har varit svår att sitta upp på i början.

Annons:
JoannaLi
1/22/15, 11:24 PM
#7

#6 Jag tror att hästen håller koll på människa och häst ändå. Jag menar… Vi är ju inte lika på något plan? 

Så länge man ser till att båda två kan stanna leken när den inte är rolig längre, och att man lär hästen att man bjuder in till lek, man kastar sig aldrig hej vilt in i leken, så ser jag inte riktigt problemet. Men det är jag!

Alla tycker och tror vi olika :)

(Jag vill bara flika in och säga till TS att jag aldrig haft problem med någon häst för att vi lekt. Jag säger inte emot #6, det kan säkert finnas hästar som inte kan se skillnaden och som inte är säkra, jag vill bara säga det :) )

Cezanne
1/23/15, 5:45 PM
#8

# 7 jag varken tycker eller tror, jag har sett hästar som blivit lekta med som unga och som haft mycket svårt att förstå gränsen mellan häst och människa. Jag har också sett de som fått lära sig saker som rent av är farliga, som att stegra. Jag har en sådan själv som fortfarande försöker ta sig ur situationer genom att ställa sig på bakbenen fast hon är 25 år. Enligt mitt sätt att se ska man vara tydlig och konsekvent med unghästar, de ska vara trygga och säkra med var gränserna går.  Jag som ägare skulle aldrig någonsin gå med på att någon lärde min häst såna dumheter.

JoannaLi
1/23/15, 5:50 PM
#9

#7 Då tycker vi och har upplevt olika saker. Jag har bara upplevt fördelar med hästar som vågar leka, du har upplevt nackdelar. Jag vill inte ta upp TS tråd mer genom att diskutera det här, även om jag inte ser saker på samma sätt som dig. :)

Lucky12
1/24/15, 8:17 PM
#10

Longerings, löshoppning, tömkörning, miljöträna, klick träna, lite Bomm övningar, vänja den med träns i munnen(gå promenader), lastträna, bada henne ch framför allt ha kul med henne när hon är i den här åldern! :)

JoannaLi
1/24/15, 8:35 PM
#11

#10 Att träna på att duscha är ett jättebra tips! Kanske inte just nu mitt i vintern, men framåt sommarn är det jättebra att vänja! :D

Upp till toppen
Annons: