Annons:
Etiketthoppning
Läst 1129 ggr
smiliey0707
2015-01-21 15:54

Hoppa stark häst?

Hej!
Jo, nu på söndag ska jag tävla min favorithäst på ridskolan jag rider på, ett polskt halvblod som heter Kosa! Men grejen är att hon är väldigt stark (har starkt bett även) och brukar vara svår att sakta av, och brukar kasta sig mot hindrena och nästan strunta i ryttaren på. Jag är då rädd att jag ska  tappa kontrollen över henne.

Brukar rida henne ganska ofta, och jag är även första startande av 3 ryttare på henne.

Så, jag undrar om någon där ute har ett tips eller flera jag skulle kunna testa?
Skulle vara jättesnällt 🙂

Tack!

Annons:
PogoPedagog
2015-01-21 17:32
#1

Sitt ned tungt mellan hindrena och rid mycket med sätet. Ta en lugn framridning och värm hästen i första hand på marken och hoppa bara ett par språng så hon inte hinner hetsa upp sig för mkt.

Skulle hon bli för stark är det bra att använda hörnen som nödbroms, sväng rakt in i ett bara.

Brollan1
2015-01-22 09:06
#2

Jag antar att du värmer upp hästen före, så ta och galoppera i en stor volt så länge och så fort som det behövs för att mjuka upp hästen och få ur den det värsta springet. Då blir den kontrollerbar.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Upp till toppen
Annons: