Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 856 ggr
[ClippingExpress]
1/20/15, 10:57 PM

Vad är detta för bett?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då jag är en person som oftast använder nova bett och eggbett så har jag absolut ingen aning vad det här är för bett.. Min förra häst hade det men jag bytte så fort vi fick honom.. Så jag vet inte vad det har för nackdelar och fördelar, allt jag vet är att märket är HS SPRENGER. Jag kollade igenom lite och jag kan inte hitta någon sida eller butik som fortfarande säljer detta bett. 

Så vad frågan egentligen handlar om är att vad är det för bett? Och vad är dess för och nackdelar?

Annons:
exitingsvillemo
1/21/15, 1:53 AM
#1

googla på travbett så får du upp detta.

exitingsvillemo
1/21/15, 2:19 AM
#2

Halfcheekbett. Har samma funktion som fullcheek med parerstång för att förhindra att bettet åker igenom munnen på hästen.

Annars ligger bettet likadant som vilket tvådelat som helst. Jag är ju inte förtjust i tvådelade bett så där är väl en nackdel till just ditt bett. Raka eller tredelade ligger bättre i munnen, då tvådelade riskerar att böjas och sticka hästen i gomtaket.

[ClippingExpress]
1/21/15, 8:21 AM
#3

#2 Tack för svar!

smellcaramell
1/29/15, 7:45 PM
#4

detta är för övrigt ett vanligt bett att använda på travhästar! fungerar lite som ett fullcheek och parerstången ska vara nedåt om någon skulle vilja prova bettet men ej vet hur det ska sitta :)

Upp till toppen
Annons: