Annons:
Etikettdressyr
Läst 1087 ggr
Linneahorse12
2015-01-20 22:36

HJÄLP MED DRESSYRPROGRAM!!

Skall snart tävla min första dressyrclearround och behöver ett program.

Det är på min ridskola som anordnar det. Vet inte hur det går till på en dressyrtävling, bara varit med på enstaka små hopptävlingar, så om ni har tid får ni gärna berätta om "på dressyrtävlingsplatsen"

Kan ni tipsa om ett LC program som ät till för manege som är 20x60cm.( Tror jag, men den är större än 20x40)

Har själv kollat runt lite men hittar inte rätt. Skulle betyda guld om någon ville tipsa :)

Annons:
MoonysElin
2015-01-20 22:47
#1

Ska ni själva fixa ett program? Vanligen är det den som anordnar tävlingen som bestämmer vilket program som ska ridas, och får du väl namnet på programmet kan du enkelt söka upp det. 

Nu var det ett bra tag sedan jag tävlade dressyr men så vitt jag vet rids de flesta lätta dressyrprogram  på korta banan, LB:2  har jag för mig är det första som rids på 20x60 (rätta mig om jag har fel), alltså ska du troligtvis leta efter ett program som är för 20x40-bana även om er manege är större. Vanligtvis delar man av banan/sätter upp staket när det är dressyrtävling.

Linneahorse12
2015-01-20 23:06
#2

Jaha okej. Vi får själva välja program så antar att jag får välja helt själv. Med tanke på att det är min första och jag har jättesvårt att memorera banor så tänkte jag att LC var en bra början. Men då har jag en bana redan som jag hittade här : http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_39501/cf_559/L-tt_C1_2015.PDF som jag tänkte. Tror ni den blir bra som första ?

Gronstedt
2015-01-21 08:27
#3

Arrangörerna brukar välja några program på olika nivåer, till exempel LC:1, LB:2 och så vidare, så får deltagarna välja vilket av dem de ska rida. Alla deltagare brukar rida på lång eller kort bana, så man inte behöver bygga om emellan.

Det du har länkat till, LC:1, rids på kort bana (20 x 40 m). Det är ett bra program att börja med, om man rider noggranna vägar och hästen är avspänd brukar det räcka till hyfsad poäng.

Upp till toppen
Annons: