Annons:
Etikettridning
Läst 1607 ggr
ellapella01
2015-01-19 16:59

Hjälp mig hamna rätt

Jag undrar över är att hur man "känner" hur man hamnat i rätt galopp? 

Om jag tex ska hamna i höger galopp, hur "vet" jag att jag har hamnat i höger och INTE i vänster? Tack för snabbt svar!

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Annons:
Fridaaaa
2015-01-19 17:09
#1

Höger galopp = hästen tar fram höger ben först. Jag brukar kika ner lite snabbt för att kolla.
I regel känns det också fel

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ellapella01
2015-01-19 17:26
#2

men asså jag kan väll inte kolla på båda benen samtidigt??? 😉

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Fridaaaa
2015-01-19 17:29
#3

#2 Läs om igen vad jag skrivit för det har jag inte sagt 😉

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ellapella01
2015-01-19 17:40
#4

#3 haha jag förstod det tihi. Men asså om jag kollar på ena, hur vet jag att det andra inte går före då?

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Fridaaaa
2015-01-19 17:54
#5

#4 Kolla in en video på hur en häst galopperar så ser du 🙂 Svårt att förklara xD

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

JustMySelf
2015-01-19 22:10
#6

Om du lutar dig lite framåt kan du nog ofta se lite lite av båda benen samtidigt ;) Annars tittar du på ett ben i taget, sen kommer du lära dig att känna det eller bara behöva titta på ett ben.

Annons:
Gronstedt
2015-01-20 10:55
#7

TS, titta på bogarna, det är inte svårt att se båda samtidigt när du sitter i sadeln. Den ena bogen rör sig längre fram i varje steg, det är den sidans galopp du har (vänster bog längre fram = vänster galopp och tvärt om). Det känns olika mycket på olika hästar vilken galopp man har, men på de flesta känns det avigt på böjda spår i alla fall, då de har svårt att böja sig åt motsatt håll till den galopp de har.

MoonysElin
2015-01-20 22:38
#8

Prova att själv springa i de olika galopperna, dvs "galoppera" själv (hoppsa-steg) med först det ena benet först och sedan det andra benet först. Du kan också prova att "byta galopp" för att få in känslan. Det rådet brukar jag ge till de av mina elever som tycker att det är svårt och det brukar hjälpa, samt att, som #7 säger, titta på bogarna.

Upp till toppen
Annons: