Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3412 ggr
RomDoll07
2015-01-19 05:31

Motverka snurrande sadel

Hej!

Jag har en fråga riktad främst till er som liksom jag har en rund tunna till häst (kallblod) och det jag undrar är om ni har några bra tips på hur man kan få sadeln att ligga så still som möjligt och inte glida på trekvart, framför allt vid uppsittning? Hur löser ni detta problem på bästa sätt, använder ni någon typ av hjälputrustning som förbygel/brösta, antiglid-pad etc. eller har ni något annat smart knep?

Kan tillägga att jag i princip alltid använder pall vid uppsittning när jag rider på bana för att sadelns inte ska snurra så mycket men de gånger det inte finns nått att kliva upp ifrån vore det ju himla bra om man kunde ta sig upp utan att sadeln håller på att snurra runt helt.

Annons:
trex
2015-01-19 07:45
#1

Köp en ny sadel som passar.

PogoPedagog
2015-01-19 08:35
#2

Kanske kan du prova en gjord med platta? Då blir ju anläggningsytan och därmed friktionen större. Och kanske spänna gjorden ett extra hål just vid uppsittningen och sen släppa ut när du kommit upp. 

Själv använder jag mig att ett rejält mantag när jag ska upp utan pall.

Linnea
2015-01-19 08:49
#3

Om gjorden är tillräckligt spänd och du sitter upp hyffsat smidigt och sadeln ändå snurrar så passar den inte.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

RomDoll07
2015-01-19 14:43
#4

Jag förstod att det klassiska svaret "sadeln passar inte" skulle komma upp och det är säkert sant för "vanliga" hästar, men kallblod är en annan historia. Vi pratar alltså hästar utan knappt nån manke att tala om över huvud taget och en rygg som är helt rund och platt utan någon som helst V-form uppe vid ryggraden. En sådan rygg har i princip ingenting som kan hålla en sadel på plats så det spelar ingen större roll om du har en sadel som passar perfekt, den kommer inte att ligga helt still ändå.

Kan ta ett exempel så ni förstår vad jag pratar om: Om jag efter ett ridpass spänner loss sadelgjorden för att låta hästen andas obehindrat och sen leder hästen glider sadeln av helt av sig själv efter bara något steg, då det som sagt inte finns nånting på ryggen som håller fast den. Så det man brukar säga att om en sadel passar ska du kunna sitta upp utan att sadelgjorden är spänd stämmer definitivt inte in på min häst.

Linnea
2015-01-19 18:31
#5

Det finns sadlar som ligger ordentligt på platta ryggar. Att sadeln glider nån cm vid uppsittning kanske man får leva med men annars ligger den inte bra.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

fartzilla3665
2015-01-19 19:19
#6

Jag har 2 tinkrar med samma problem (har haft flera sadel-provare ute som har tittat och alla har sagt att sadlarna sitter perfekt). Jag gör så att när jag sitter upp, om jag inte har pall, försöker jag att hålla i manken/nacken istället för på sadeln. Då drar jag inte runt sadeln mer än någon cm. 

Jag har även gjort lite smidighets övningar själv 😉

Annons:
RomDoll07
2015-01-19 20:39
#7

#2 Glömde att tacka dig för tipset om att spänna åt gjorden först och släppa efter när jag suttit upp, det ska jag nog testa. Jag brukar tycka synd om min häst för att jag måste spänna så hårt bara för att ta mig upp men när jag väl sitter på ryggen är det inget större problem, så då skulle jag säkert kunna ha lite lösare.

#6 Haha, det är just en tinker jag har, det kanske är ett rasspecifikt problem ;)

Tack för tipsen, jag gör precis som du att jag inte håller i framvalvet på sadeln utan i manken, men då blir det gärna att jag lägger mer vikt i stigbygeln istället och då far ju sadeln mer. Men jag får väll också ta och träna mer på att sitta upp smidigt, som jag sitter upp nu skulle jag inte vinna några stilpoäng precis, jag kör typ "kasta-sig-upp-över-ryggen-så-fort-som-möjligt-för-att-sadeln-inte-ska-snurra"-stilen :P

[134643]
2015-01-20 12:59
#8

Jag tror också mycket på att det är människan som får jobba lite mer med smidigheten 😉 Min tjej är en new forest, så sadeln sitter ju fast rätt bra, men just när jag ska sitta upp så vrider den sig oavsett haha. Inser att det definitivt är jag själv som gör't, alltså. Du kan ju även testa att länga stigbygeln innan du sitter upp, då blir det lite lättare. Jag brukar ha höger hand på sadeln och vänster i manen/manken så kan jag "hålla fast" sadeln samtidigt som jag kan dra mig upp med vänster hand i manen.  Men annars är det helt enkelt styrka och smidighet du behöver tror jag 😃

Sarah
2015-01-20 14:35
#9

Om sadeln är ok och du mest har problem vid uppsittning, varför inte skaffa en hög pall så att du slipper ta stöd i sadeln då du sitter upp? Bättre för både häst och sadel.

PennyScarlett
2015-01-21 10:48
#10

Eller så fortsätter du kliva upp med pall :) sparar även på hästens rygg!

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

PogoPedagog
2015-01-21 12:06
#11

Har ni läst första inlägget? Ts skriver att hen sitter upp med pall men behöver råd i de fall ingen finns att tillgå, t.ex skogen.

Yuuuhanna
2015-01-21 16:37
#12

Träna hästen att stå stilla i diket eller vid en stubbe/sten när du är i skogen?  Jag hade nästan samma problem som du; jag hade en bomlös sadel av en modell man inte skulle sitta upp i stigbygeln på. Annars finns det väl tunna gelepaddar som ska förhindra att sadeln glider samt paddar för att bygga upp så den ligger lite stadigare.


Cahira
2015-01-22 23:25
#13

Detta med skogen.. du kanske kan lära hästen buga ned på ett knä för att bli lite närmare marken för markuppsittning?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
kampfrieser
2015-01-24 03:20
#14

Har en frieser, även deras ryggar är omtalade inom sadel-letar-världen. Kan också konstatera att sadlar kan glida trots de passar. Jag har en helt jättekorrekt sadel till min, utprovad, specialstoppad, kiropraktor att kontrollerat att den är helt perfekt till hästen - allt detta för att hon tidigare i livet varit felmusklad i ryggen pga sadel som inte legat helt rätt. Även den utprovad. Det är ett helvete med dessa specialryggar, haha, men jo. De kan glida trots de passar som de ska, allra helst med lite glansig vinterpäls under.

I skogen letar jag upp sten eller stubbe, parkerar hästen och klättrar. Det funkar med lite övning förutsatt att du inte har en häst som springer iväg innan du hinner lägga ena benet över ryggen, men eftersom du använder pall borde den ju vara något sånär stilla. Min vill gärna inte gå supernära stenar och dylikt eftersom de kan vara farliga men man får finslipa på det man har kvar från skolgympan.

RomDoll07
2015-01-24 09:08
#15

#14 Tack för ditt svar, trevligt att höra att det är fler som har samma problem och att det inte bara är jag som inbillar mig att det finns hästar som sadeln helt enkelt inte ligger still på oavsett hur bra den passar.

Min häst är som din att han helst inte vill stå nära stenar och sånt (stol går bra eftersom han är van) men vi får träna mer på det helt enkelt.

Cahira
2015-01-25 02:42
#16

Jag skämtade för nåt år sen att "Om jag skulle ha en sån skulle jag vara tvungen att knyta en repstege på hornet på en westernsadel för att ha en suck i världen för att ta mig upp" och det är en bild i huvudet jag aldrig kommer kunna få ut ur huvudet. :)

Jag skulle aldrig göra det för hästens rygg, men bilden i huvudet är otroligt rolig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: