Annons:
Etikettbeteende
Läst 1113 ggr
Katarina97
2015-01-18 13:10

Tveksam medryttare

Jag har nyss blivit medryttare till en 24 årig ponny.  Eftersom han är såpass gammal så är han mest skogsmulle nu. Hon som äger honom äger flera hästar så hon rider honom inte alls nu utan det är bara jag som ska rida honom 3 gånger i veckan, nu innan han är igångsatt ordentligt är det mest lugna skrittrundor med lite trav sträckor. Han är extremt pigg för sin ålder.

Jag personligen har ridit på ridskola i många år men aldrig haft en medryttarhäst förrän nu. Jag är vanligtvis ganska orädd när det kommer till ridning, satsar inte direkt på det utan gör det bara för att jag älskar det och det får mig att må bra. 

De första 3 gångerna jag red honom var han pigg när jag red honom, men då mest väldigt glad och pigg för arbete och lyssnar noga efter hjälperna jag ger. Men nu senaste gången jag red honom blev han extremt pigg och lyssnade inte alls på mig. Han var hyfsat lugn i början, men efter att jag tagit en liten kort trav och sen skulle sakta av vägrade han. Han gick och drog hela tiden, jag försökte jobba med ta och sen släppa efter metoden men det gick inte. Det var knappt så att jag fick ner honom till skritt och så fort jag släppte efter, tog han trav eller galopp igen. Han får som sagt inte galoppera än, och bara korta travsträckor så jag var ju tvungen att försöka hålla in honom. Jag vände hemåt vilket bara resulterade i att han blev ännu snabbare. Jag försökte göra halter, men då blev han liksom bara irriterad för han ville ju bara springa. Han är absolut ingen elak häst men jag tror att han bara verkligen vill springa igen, men det är ju inte jag som bestämmer utan ägaren, och jag tror hon vet vad som är bäst för honom. Han galopperade i princip på stället, tvärade och hoppade hit och dit och jag fick kämpa för att håla mig kvar i sadeln. Jag satt av, vilket inte var det lättaste eftersom han vägrade stå still en ända sekund. Han blev lite lugnare när jag ledde honom tillbaka men han drog en del och tog lite galopp och tvärade fortfarande. 

Jag brukar vara ganska orädd även när hästarna jag rider blir lite jobbiga, men jag brukar aldrig rida ut själv, och nu blev jag faktiskt ganska rädd. Inte för min skull utan mer för att han skulle slita sig och jag vill inte ens tänka på vad som hade hänt om han sprang iväg. 

Ägaren till hästen har tidigare sagt att han aldrig har gjort något när hon ridit honom, att jag inte behöver ha väst och liknande eftersom han aldrig gör något. Jag känner mig som världens sämsta ryttare och jag vet inte vad jag ska göra. Jag tror och ägaren har sagt att han antagligen inte kommer vara lika pigg när han är igång satt, och han kommer väl förhoppningsvis få mer respekt för mig förr eller senare men hur ska jag få hans respekt? Och hur ska jag göra framtill dess? Jag är ganska rädd och har inte alls lust att rida ut på honom igen om ett par dagar. Ägaren ska rida med mig på torsdag nästa vecka och det känns lite bättre men vd ska jag göra på tisdag? Sa jag försöka att bara ta en promenad med honom och bara leda honom? 

Förlåt för långt och rörigt inlägg, men snälla, jag behöver hjälp.?

Annons:
JonnaCecilia
2015-01-18 13:21
#1

Uff då, låter som att han är superglad över att få komma ut igen och det blir lite mycket! Tycker att du hanterade situationen bra. Finns det en paddock eller liknande vid stallet att rida i? Kanske det skulle gå att longera honom lite innan du börjar rida, så att han gör av med lite energi? Annars ta bara en kort skrittrunda och håll dig nära stallet. Eller gå på promenad med honom om du tycker det känns läskigt, även om jag tror det vore bra att sitta upp igen men ni kan få kontakt även på promenad. Hur gammal är du och hur länge har du ridit? Lycka till

Katarina97
2015-01-18 13:41
#2

#1 Ja det finns en paddock som är ledig för det mesta. Ja longering är nog en väldigt bra idé! Väldigt svårt att få honom att göra av med energi ridandes när man mest bara får skritta och han blir så överpigg efter en liten trav. Jag har inte riktigt berättat för ägaren att han blev så galen, för jag skämdes så mycket eftersom hon sagt att han alltid är så snäll. Känns som att jag är värdelös ryttare som får honom att bli sådan, jag sa bara att han var väldigt pigg men att allt gick bra vilket typ var sant… Men jag vet att jag borde säga till ägaren. 

Jag är 17, fyller 18 och har ridit i snart 8 år. 

Tack för svaret!

JonnaCecilia
2015-01-18 15:39
#3

Så ska du inte känna, tror inte alls det har med dig och dina ryttarförmågor att göra utan bara att han är pigg och glad och sen testar dig lite. Säkert kände han sen att du blev osäker och utnyttjade det lite, men i det stoea hela hanterade du det bra. Tror skritturer ändå kan få ur honom lite energi, speciellt som han inte började bråka förrän efter du hade travat första gången. Ibland är de lite lustiga, speciellt ponnyer kan vara rätt så busiga, men det är ingen illvilja i det. Se det som positivt att han fortfarande har så mycket livsglädje trots att han är en gammal ponny och så glad att ääntligen få komma ut på tur igen! Det är nog för att han stått ett tag (om jag förstått dig rätt) som han är lite extra busig, så blir det lätt. Longera lite och rid sen i paddocken på tisdag så ska det nog gå bra. Tänk på att du ska visa honom att du bestämmer och du blir inte rädd. Sitt djupt ner i sätet, ner med hälarna, rak i ryggen och andas djupt. Hela kroppen får visa att du bestämmer och du har kontroll och är lugn, då blir han lugn och vet vad du vill. När du ska sakta av, sjunk så djupt ner du kan, och visa med hela kroppen att ni ska sakta av. När du rider i paddocken kan du träna mycket öppna/sluta, ställningar, volter i olika storlekar för att mjuka upp honom och få honom att tänka på annat än fart, dessutom kommer det trötta ut honom att tänka. Mycket halter och halvhalter är också bra. Ha så kul med markarbetet på tisdag, det får man aldrig för mycket av och kommer stärka er som ekipage!

P4go
2015-01-18 19:26
#4

Jag som ägare hade verkligen velat veta om detta hade varit min häst som gjort såhär.. Det är bara du själv som kan förlora på att hålla det hemligt! Annars tycker jag du fått bra råd ovanför. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

pebb
2015-01-19 15:29
#5

Inte ditt fel, min häst kan bli sån när hon är pigg (fast nu får hon trava och galoppera men ibland är det ju inte läge), jättelugn på vägen ut och sedan när vi har framförallt galopperat så kan hon vara hysterisk på vägen tillbaka och bara småstegra och studsa upp och ner, då har jag gjort precis som du och hoppat av och gått hem för det är inte roligt. Tala om för ägaren, hon kanske kan tänka sig att rida med dig ut så han har en annan häst som kan lugna honom lite.

Lindorm
2015-01-20 19:07
#6

Jag skulle ju vara väldigt försiktig med longeringen! Om han inte får galoppera ute på rakt spår så är det mer skadligt att longera och låta honom springa på böjt spår.

Annars är det bra råd du fått :)

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Annons:
Aristarcos
2015-03-17 20:46
#7

Skulle inte gummi band kunna göra det lättare för dig att kontrollera honom, nu tills du fått igång honom. Han verkar vara laddad för att komma ut och röra sig :)

Sarah
2015-03-17 20:59
#8

Min ena studsar på stället när han har ont. Hans charmiga sätt att uppmärksamma en på problem när man missat.

Upp till toppen
Annons: