Annons:
Etikettövrigt
Läst 1128 ggr
CorneliaAndersson
1/17/15, 10:29 PM

Din första tanke?

Om jag ställer frågan, vilken storlek på häst anser du passar mig? Om du utgår från att min längd är ca 163 cm och att jag väger 61,5 kg. Vet att mycket beror på hur hästen bär upp, vilken balans man har etc. Men vad är just din första tanke? Vad är liksom "inte mindre än denna kategori" etc. Tack på förhand!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
Annette
1/17/15, 10:35 PM
#1

Jag är lite kortare än dig och väger ungefär samma. Större än en D-ponny vill jag inte ha.

CorneliaAndersson
1/17/15, 10:43 PM
#2

#1 Nää, jag sitter också på en D-ponny som är 147,7 och tycker att det är ganska lagom, hon är dock av lite tunnare typ, så hade det varit av lite grövre typ så känner jag att det nog hade blivit perfekt!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

solidduck
1/17/15, 11:11 PM
#3

Har en quarter som är 144cm, själv är jag 182. Dock består han av drygt 500kg muskler så han har ju inte direkt några problem att bära mig på runt 60kg + en skapligt tung westernsadel.

viktoria91
1/18/15, 8:37 AM
#4

Jag är 159,5 cm och har en d-ponny på 145 cm. Hon bär upp väldigt mycket ryttare,  in sambo på 185 cm ser lagom ut på henne, jag ser lite kort ut. ;)

RomDoll07
1/18/15, 3:08 PM
#5

Jag skulle generellt säga en ganska grov D-ponny eller en mindre storhäst, som inte nödvändigtvis behöver vara så grov . Det beror ju dock mycket på vad du själv föredrar, finns ju inget som säger att du inte kan rida en större häst om du skulle vilja det. Mindre än en lite grövre D-ponny tycker jag dock inte att du bör rida.

Själv är jag 171 lång, väger runt 65 kg och har en jättegrov D-ponny på ca 146 cm (en tinker), är kanske lite i minsta laget höjdmässigt men eftersom han är så grov ser och känns han större.

CorneliaAndersson
1/18/15, 3:16 PM
#6

Jag föredrar ju D-ponny då jag personligen tycker att de är roligare att rida, skulle nog även gå att rida mindre storhäst :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
RomDoll07
1/18/15, 3:26 PM
#7

Vad är det för sorts ponny du rider nu? Är det din egen?

Själv rider jag gärna större hästar också men jag är väldigt tacksam över att ha en liten när jag ska ta mig upp barbacka. Dock är min häst väldigt rund så det försvårar saken lite grann :P

CorneliaAndersson
1/18/15, 5:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag är fodervärd åt en ridskolehäst som har lite olika raser i sig! En salig blandning! Har haft henne i snart 3 år och är nöjd med henne :)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

mikatherider
1/18/15, 5:39 PM
#9

Är 163cm och har en pålle på samma höjd (: tycker inte det känns för stort men det kanske är en vanesak? Skulle säga grov D-ponny/liten-mellanstor häst. Man har ju ett ganska stort spann, det beror ju mkt på hästen såklart och på vad du gillar.

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

RomDoll07
1/18/15, 7:29 PM
#10

#8 Så fin :)

Ung1969
1/19/15, 11:21 AM
#11

Rider b ponny med längden 163 och 57 kg inga problem . Men tror D ponny är lagom för dig . Själv äger jag en häst på 174 inga problem heller

Sarah
1/20/15, 9:50 PM
#12

Beror ju på om du vill tävla. Under 20 år, då är ju ponny bäst :) Annars rider ju alla storlekar på stor häst. Jag har en d-ponny och en häst på 163. Är själv 169cm/ 55 kilo och tycker att båda funkar jättebra.

CorneliaAndersson
1/20/15, 11:32 PM
#13

Nej, tävlande är jag inte alls intresserad av. Tävlade dressyr (inte intresserad av hoppning) 1 gång. Nää, inget för mig!

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Annons:
PennyScarlett
1/21/15, 10:50 AM
#14

Jag är i samma storlekskategori som dig och rider islandshästar, allt från 132-143 cm och rider inte gärna på större hästar än så. Mina egna är 135, 137 och 139 cm :)

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

MsSofieG
1/21/15, 1:05 PM
#15

Och så kommer jag och är lite tvärt om! Jag är 158 och väger 50kg och jag rider helst inte på ponnys över huvud taget. Häst är det som gäller för mig, tror det kan sitta en del i "men du är ju så liten så du kan rida på B-ponnyn där borta" det är något man blivit matad med sen man var liten. Just nu rider jag en härlig gubbe på 1,78 jag må se ut som en fluga men trivs gör jag i massor 😃

kampfrieser
1/24/15, 3:01 AM
#16

Nu är jag förvisso ca 172, men är inne på samma spår som #15. Ponnys har egentligen aldrig varit min grej, har redan ganska liten valt häst. Tycker även de är mer användbara, så jag skulle nog satsa på liten häst istället för stor D om du trivs med den storleken.

Upp till toppen
Annons: