Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1782 ggr
Dumpuck
1/13/15, 1:11 PM

Kala fläckar

Var ut på ett första besök igår hos en eventuell medryttarhäst, hästen ifråga visade sig ha runt 4-6st kala fläckar - största fläcken var ca. 8cm lång och 5cm bred. Något jag trodde berodde på osämja i hagen då det ser ut som typiska fläckar de kan få efter en spark som "glidit" och inte slagit direkt på. Eller att man tagit tag i en bunt päls och ryckt direkt av, det blir smått med blod på huden samt lite irritation men inget värre.
Enligt ägaren är det ingen osämja i hagen utan detta beror på något annat, detta har blivit på alla hästar sedan en islandshäst flyttade dit.
Ägaren till islänningen säger att denne får det där varje vinter, men sen försvinner det bara för att sedan komma tillbaka nästa vinter. Nu är, som sagt, alla hästar drabbade. De som går med täcke verkar mindre drabbade än de övriga.
Ska inte smittas mellan häst och människa/häst och hund enligt dom, detta då stallets hund aldrig visat på något liknande utan är som vanligt.

Jag själv är skeptisk då jag har hund och två katter, vill verkligen inte att de ska drabbas!
Fläckarna ser ut så här ungefär, dock helt kala och ingen päls alls i fläcken:
Bild

Enligt hästägaren så tror man att det är något typ av parasit, vad jag läst så är det flera som nämner "pälsätande" parasit. Men trots mina flertalet år med häst så har jag aldrig sett eller hört liknande - vad är det för något?
Ska jag strunta i att åka dit, tänker på risken för mina djur?

Annons:
Lucky12
1/13/15, 1:13 PM
#1

Jag har faktiskt ingen aning om vad det är men jag själv hade aldrig riskerat att mina egna djur blir smittade. Om jag hade varit du så vad dag struntat i att åka dit igen eftersom att det kan orsaka en stor risk för att dina egna djur kan få samma sak!

Dumpuck
1/13/15, 1:21 PM
#2

#1 Det är precis det jag har i åtanke, tänkte jag skulle kolla upp mer innan jag avgör saken men mina djur kommer absolut först så tänker inte åka dit innan jag fått mer kött på benen!

Dumpuck
1/13/15, 1:47 PM
#3

Kanske ska lägga till att stallägaren är veterinär och hon vet inte heller vad det är!

Linnea
1/17/15, 11:56 PM
#4

Pälsätande löss bör det inte vara då dom bara brukar äta halva stråna. Jag tänker ringorm men det borde veterinären känna igen och det borde inte försvinna av sig själv. Fukteksem?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Dumpuck
1/18/15, 6:13 PM
#5

#4 Hästarna är testade för ringorm och det är det inte, veterinären tror på pälsätande löss och har skrivit ut lössmedel nu. Återstår att se!
Dock måste de ju tvätta utrustning m.m också för att minimera risken för återkommande angrepp, vet inte om de gör det.

Upp till toppen
Annons: