Annons:
Etiketttidningsurklipp
Läst 2546 ggr
Maja
2015-01-11 02:32

Nordsvensken Helge borta

"Helge är en nordsvensk häst och sprang bort – skrämd av raketer – på nyårsafton.Just nu letar över 100 människor efter honom i trakten av sjön Limmaren några mil söder om Norrtälje i Roslagen."

Läs mer: http://www.expressen.se/nyheter/hasten-helge-10-blev-skramd-och-forsvann/

Ni som bor i Roslagen med omnejd - håll ögon och öron öppna!

Annons:
Sarah
2015-01-11 15:08
#1

Tror att varenda hästmänniska i roslagen har vetat om det ganska länge. De har varit oroliga på att få ut det.

Jassan
2015-03-29 09:43
#2

https://jazzans.wordpress.com/

FemFem
2015-03-30 00:49
#3

#2 Åh nej 😭 Fy för raketer!

Rafflan
2015-03-30 21:51
#4

#3 man kan nog inte anklaga vanliga raketer, hästen är "vuxen" och verkade väldigt stabil (körd med vagn i trafik), så det måste vara någon idiot som smällt på ett olämpligt ställe (tex nära hagen) som skrämde hästen

LeJ
2015-03-30 22:24
#5

#4 För min häst räcker det att se/höra en raket på långt håll för att han ska få panik, det är stall med tända lampor, övertäckta fönster, bomull i öronen och lugnande på kvällen som gäller.

FemFem
2015-03-30 22:57
#6

#4 Raketer skrämmer så många djur årligen. Jag tycker de borde förbjudas.

Annons:
Rafflan
2015-03-30 23:07
#7

#5 precis man vet om ifall man har en smällar rädd djur och då har man den inne, helge var ute vilket får mig att anta att han normalt inte var smällar rädd.

#6 ja och därför har man katter inne och hundar i ordentliga koppel och rastar hundarna långt innan 12-slaget :)

LeJ
2015-03-30 23:36
#8

Naturligtvis tar man in hästen om man vet att den är rädd. Jag vet inte hur länge hon haft denna häst men jag har för mig att jag läst någonstans att hon inte visste om hans rädsla för raketer, men jag vet inte. Jag visste iaf inte om att min häst var så rädd vår första nyårsafton tillsammans, när jag tog in mina hästar vid halv 4, för säkerhets skull, slet han sig för mig och sprang iväg på vägen. Jag hade tur då han vände och sprang fram och tillbaka så jag fick tag på honom, men förstår att det lätt kan gå illa när man inte vet. Sedan kan det såklart vara så som du skrev att allt berodde på att någon smällde för nära hagen så han blev skrämd av just den anledningen. Min poäng var egentligen att svara på inlägg #3 att visst kan djur bli fruktansvärt rädda för "vanliga raketer."

juliajuldurevaldsson
2015-04-05 20:51
#9

Jag läste här om dagen att de hade hittat honom. Han hade drunknat i en sjö :´(    . Stackare

Upp till toppen
Annons: