Annons:
Etikettridning
Läst 1360 ggr
Ellys
1/7/15, 1:38 PM

Bråttom med att lära sig "form"?

En sak som jag har tänkt på när jag har bytt grupp i ridskolan är hur många som verkar sitta och försöka få ner sin häst i form på ridlektionerna. Så ni som går (eller gått) på ridskola, är det så hos er också? Ser ofta personer i min grupp och  i andra grupper som rör onormalt mycket med händerna, eller ja ibland värre; sågar hästen i munnen. Kommer ihåg när jag var på ridläger förra året, en av ridskole-eleverna i "granngruppen" på min ridskola hade fått ett skarpare bett på sin häst och plötsligt hör man läraren från andra sidan ridhuset; " *säger namn* såga inte hästen i munnen!" Hon blev rejält generad. Tycker ni också att det är så i "eran" ridskola? Går på en ridskola som har väldigt mycket dressyr på schemat så antar att det är därför det är lite värre än vanligt. Bara jag som tycker att vissa har bråttom med lära sig sånt? (ps, förlåt om rubriken blev skum men kunder verkligen inte hitta något passande :) )

Annons:
Quirinia
1/7/15, 1:41 PM
#1

Alltså, ja. Nu har jag egen ponny men ser ofta tjejer i min ålder som fortfarande rider på ridskola att det skriver "Gick bra idag men jobbade inte så mycket med formen" på Instagram osv. Form är så mycket mer än att kröka på nacken. :/

Quirinia
1/7/15, 1:41 PM
#2

Ja och så sitter de och sågar förstås…

pebb
1/7/15, 3:45 PM
#3

Jag tror att det kan vara mycket press på att hästen ska "gå i form", problemet är väl att dom i regel inte gör det utan bara kröker på nacken och kunskapen är för dålig om vad riktig form egentligen innebär och folk tittar bara på vart hästen har sitt huvud. Men jag tycker att ridläraren har ett stort ansvar och att det borde pratas mer om hur man egentligen får hästen i en bra form, men jag kände också en sån press när jag gick på ridskola, särskilt om det gick bra för övriga i gruppen.

Ellys
1/7/15, 5:36 PM
#4

Det här med att det borde pratas mer om hur man ska gå till väga för att få hästen i form tror jag skulle hjälpa mycket i min grupp. Det lite "roliga" är att vi tittat på teorifilmer om hästens former, men ingen av filmerna förklarar hur man riktigt ska göra egentligen (kan vara svårt att förklara men ändå). Har också fått den klassiska "det är bara att röra lite på fingarna" kommentaren som man bara blir galen av :/

Blawe
1/7/15, 5:36 PM
#5

Personligen tycker jag inte att ridskoleelever ska få använda bett, för hästarna blir ofta hårda i munnen, sen finns det bra ridskolelever med, men men.

Jag tycker att en häst som inte går på bogarna och trampar under sig (bär upp sig själv) går i form, även om den inte kröker på nacken (vilket den faktiskt kan göra själv när den går rätt). Men min arab håller utmärkt form även när vi rider med halsring, en mycket bättre form än den han har med bett i munnen😎

Ellys
1/7/15, 5:42 PM
#6

Håller med er att det är för mycket fokus på huvudet :/

Annons:
jiithra
1/7/15, 6:16 PM
#7

I vissa av de grupper jag ridit i (rider på ridskola) så har jag sett allt möjligt hemskt. Sågande händer på stillastående(!) hästar, huvuden som pendlar från sida till sida, lärare som berömmer hoptryckta hästar, hästar som böjer mystiskt på nacken så fort man får order om att korta tyglarna (har även hänt när ridläraren precis sagt "det spelar ingen roll vart hästen har sitt huvud")..
Tycker ofta man får mer beröm för ihoptryckt nacke, än att hästen gör det den ska..

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

MoonysElin
1/7/15, 10:21 PM
#8

Jag tycker att begreppet form är SVÅRT!  Att dra ihop en häst genom sågande händer, hård hand och dylikt är ju inte svårt, men att få en häst att arbeta med bakben och rygg är ju betydligt mer komplicerat. Sen är det svårt att säga när hästen är i/ur form. Egentligen är ju en häst alltid i någon slags form tänker jag. Jag och min häst arbetar  och experimenterar på olika sätt varje dag, jag läser massor och jag förstår mer och mer, och ju mer jag förstår desto mer inser jag att jag inte förstår… precis som med all ridning, haha! Teoretiskt har jag full koll på vad som ska hända men sedan att få det att hända- och att synka hans och min kropp korrekt - det är ju en annan sak! MEN det är SÅ roligt när det fungerar och man känner skillnad!

 Jag har även elever (jobbar på en liten ridskola), och ibland är det någon som frågar hur man får hästen att böja på nacken för det har de hört av någon att det är bra, och då brukar jag ta diskussionen. Vad ska hända i hästens kropp? Varför fungerar det inte att bara få hästen att böja på nacken? Jag har varit häst och stått på alla fyra ett antal gånger,för att visa att det visst går att böja på nacken och sänka ryggen samtidigt. Istället får de lära sig att formen kommer när den kommer om de gör övningarna rätt och visst gör den det, då och då och så småningom. Dock innebär att träna hästen hållbart om så mycket mer än om hästen böjer på nacken eller ej. Det är ju också väldigt olika hur lätt/svårt en häst har att arbeta korrekt och det behöver man också diskutera och få förståelse för!

Gronstedt
1/7/15, 10:40 PM
#9

Min ridlärare arbetar hela tiden för att förklara för eleverna hur man får hästen att arbeta med ryggen och hur det känns när man lyckas. Hon uppmanar ofta elever att vara noga med eftergiften och låta hästen sänka nacken och komma fram till handen. Med nya elever hör man inte sällan hur hon säger "Släpp fram nosen, annars kröker han bara nacken och släpper ryggen!" eller "Mjukna på handen, annars drar du bara ihop henne och då kan hon aldrig trampa under sig!"

Men också "DÄR kom ryggen med, kände du skillnaden? Så vill man att det ska vara!"

Men jag har förstått att "min" ridskola är speciell 😘.

heljoh
1/8/15, 9:01 AM
#10

Alla hästar känns ju olika också när de går i form, och man får göra på olika sätt på olika hästar för att få dem dit, så att rida på ridskola med olika hästar är verkligen inte ett lätt sätt att lära sig på. Likadant är det för läraren att tala om hur man ska göra. 

Jag måste nästan sitta på själv för att känna hur hästen är just idag innan jag ska förklara för en annan hur hen ska få hästen i form, men så är jag inte utbildad ridlärare heller… 

Men viktigast är ju att rida fram den ordentligt. Det kan jag tycka att många missar. De försöker få en lite stel häst att hitta formen genom att korta den istället för tt lägga lite tid på att värma upp och mjuka upp hästen och ge den chansen att själv hitta formen.

Ellys
1/8/15, 3:24 PM
#11

#10 En ridlektion pågår ju inte så länge, ska jag vara riktigt ärlig känns det som vi värmer upp hästarna till gruppen efter oss :/ man hinner ju inte så mycket på ca 45 minuter eller en timme.

jiithra
1/8/15, 3:30 PM
#12

#11 känner detsamma. Tyvärr tycker de flesta att hoppning är jättemycket roligare, så när vi får dubbeltimme är det alltid hoppning. Vore dock kul att köra dubbeltimme dressyr, och verkligen kunna få igenom allt, värma upp ordentligt osv. + pauser såklart

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

Ellys
1/8/15, 3:37 PM
#13

#12 dubbeltimme? (2tim?) låter lyxigt. Du kan ju ta upp det för ridläraren? Att ni vill köra dressyr alltså. Våran ridskola hakar på trenden med att vara mer pedagogiska, vi pratar enskilt med läraren medans vi skrittar av, gör ni? :)

Annons:
Gronstedt
1/8/15, 3:38 PM
#14

Hos oss är de högre gruppernas lektioner 75 minuter, 25-30 min fri framridning, 35-40 min aktiv lektionsridning, 10 min avskrittning. Och ingen får hoppa som inte regelbundet rider i en dressyrgrupp. Och man har samma häst långa perioder (utom om någon är skadad, ute och tävlar eller liknande), så att man lär känna "sin" häst och kan utvecklas tillsammans.

heljoh
1/8/15, 5:15 PM
#15

#14 det låter ju jättebra! Det skulle vara fler som har på det viset.

Gronstedt
1/8/15, 5:33 PM
#16

#13: "pratar enskilt med läraren medans vi skrittar av". Ja, vår instruktör ger var och en lite personlig kritik, vad som gått bättre, vad som gått sämre, tankar om vad det kan bero på (typ "Du hade mer koll på högerhanden idag, då fick du bättre bjudning också när yttertygeln inte glappar.")

jiithra
1/8/15, 8:28 PM
#17

#13 det inträffar bara ibland, när gruppen innan/efter också går  med på det. (då ha ena gruppen dubbeltimme ena veckan, och sen inget nästa, och andra vise versa)

Ridlärarna utvärderar också alltid lektionen med varje elev där jag rider. Tycker det är jättebra.

#14 Låter sjukt nice. Vi kör med samma häst långa perioder, men inte så långa ridpass

Jag hoppas du har en fortsatt trevlig dag 🙂
Valar Morghulis
Artikelförfattare på Lajv ifokus

JoannaLi
1/8/15, 9:04 PM
#18

Hos oss så uppmuntras inte sågade hästar uträtt, men de är inte heller "ogillade", och vi ges inte riktigt chansen att lite mer självständigt jobba hästen till en vettig form. 

Till exempel, så red jag ett tag en ponny, som inte har bålmuskler för fem öre, och till 98% springer med huvudet i molnen - på ett sätt som jag aldrig har sett en häst göra förut, så högt är det. Inte blir det bättre av att han bara går med barngrupper heller. 

Jag provade mig fram till insikten att han slappnade av och aktiverade som bäst, om han fick värma upp ordentligt och länge med något steg i sidled här och där, och att jag inte höll honom i munnen. Jag höll i tyglarna på en längd som gjorde att jag just precis kunde känna honom, och skulle han fara iväg så kan jag bromsa - och de var lite för långa för att ens glappa. Där började jag få fina resultat, och emd lite aktivering kunde jag börja känna hur bakbena började arbeta mer aktivt, och att han gjorde en antydning till att höja ryggen. Då hojtade ridläraren att jag skulle korta upp tyglarna - och tyvärr hade jag inte chans att argumentera emot. (Att jag är rädd/orolig/nervös runt vuxna gör det ju inte lättare.) Direkt jag gjorde det föll ju ryggen igen, och han blev samma nervösa vrak som han brukar vara. 

Hade jag kunnat byta ridlärare/ridskola, hade jag mest troligtvis gjort det. Inte för att jag direkt ogillar dem, men jag rider inte riktigt på det sättet som de undervisar. Synd bara att nästa ridskola är 8 mil ut, enkelväg. :/

pebb
1/9/15, 7:24 AM
#19

Ett problem som jag kan uppleva på vissa ställen är när man inte har något fritt alls, jag gillar att rida fram själv så jag kan anpassa efter vad min häst behöver göra för att komma igång bra, senaste ridskolan varierade det beroende på ridlärare men min lät oss göra det vi behövde vilket innebar att jag galopperade "min" häst väldigt mycket i uppvärmningen för det var vad han behövde för att få loss sin stora kropp, även mycket galoppfattningar från skritt, men har även ridit samma häst för en annan och då gillade hon inte att jag galopperade från skritt för hon trodde väl att han inte lyssnade eller nåt. Men första stället jag red på var det väldigt styrt, alla skulle göra precis samma saker hela tiden. Alla övningar passar ju inte alla hästar och när man inte får ändra minsta lilla för att få det att passa bättre (givetvis utan att störa övriga) så är det svårt.

Upp till toppen
Annons: