Annons:
Etiketterutbildningträning
Läst 753 ggr
ellapella01
2015-01-05 23:41

Omusklad rygg

Hejsan. Min kompis har en häst som har haft hål i hoven, men som nu är klart och kan ridas. Hon måste bygga upp sina ryggmuskler. Någon som har några tips på hur man kan bygga upp dem snabbt och enkelt?

Kaniner, Degusar, Hund, Katt, Möss och Hamster Kär Älskar er mina älskade djur!

Annons:
molam
2015-01-05 23:50
#1

Bommar ska väl bra bra har jag hört

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

smellcaramell
2015-01-06 01:43
#2

promenader i uppförsbacke stärker ryggen på hästen samtidigt som den som promenerar på sidan får röra sig :)

Gronstedt
2015-01-06 09:03
#3

Tömkörning/tömlongering i bra form bygger muskler. Gärna över bommar och i backar 🙂. Övergångar i bra form är också stärkande.

heljoh
2015-01-06 14:11
#4

Backa i lutning bygger bra, men inte för skarp lutning i början för det är sjukt jobbigt för hästen. Perfekt dock att kombinera med promenader i skogen.

Foxtrot
2015-01-07 13:35
#5

Jag håller med föregående också! Ett tips är också att stretcha ryggen efter varje träning så den får tillräcklig blodtillförsel i musklerna. Det har gjort UNDER på min häst som hade lite dåligt musklad rygg och manke!

Antingen står du bakom hästen och trycker in tummarna i mitten på låren och drar uppåt mot svansroten, eller så kan du ta och lyfta ryggen genom att sätta in fingrarna under magen. Jag upplevde att jag fick vara ganska "hårdhänt" första gångerna då han tyckte det var konstigt och lite motvillig, men nu behöver jag bara trycka lite för att han ska höja ryggen flera centimeter. Och han har gått från normal till vid i bomvidd :)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

heljoh
2015-01-08 08:37
#6

Precis så fick jag göra med en unghäst en period efter att hon haft hovböld, då hon blev lite snedmusklad och jag fick tipset att "killa" henne så att hon lyfter ryggen och även att stretcha genom att dra i svansen. Det fanns fler punkter man kunde trycka på men jag minns inte var längre, det var så många år sedan…

Annons:
Upp till toppen
Annons: