Annons:
Etikettridning
Läst 667 ggr
Ridskummis
1/5/15, 4:23 PM

Ingen ork på vintern

Hej!

Nu under vintern har jag haft det ledigt så har jag skjutit upp det här med ridning… De första dagarna innan julen så red jag som vanligt men sen så åker man iväg osv. och då börjar kroppen omvandlas till en liten latmask…

Jag har knappast alls ridit sen julen och det känns hemskt, har så himlars dåligt samvete… Jag är fortfarande ute i stallet(bor på en gård) och mockar, fodrar osv.  men hittar inte orken att sätta mig på min pålle. 

Jag älskar min ponny och ridningen, men jag har blivit så lat… jag tror 'även att jag skjuter upp igångsättningen på grund av att min ponny just nu är oerhört bakskygg(springer till och med iväg när man ''råkar'' hosta)  

Frågan jag vill ställa är: Har ni också varit så här ''lata'' någon gång? Har ni några bra tips som kan hjälpa mig att få upp rid lusten?

Tacksam för svar! :)

Annons:
Ung1969
1/5/15, 6:33 PM
#1

Ja jätte offra så fort det blir höst så har hösten fått stå det är lerigt blåsigt och kalt men nu har jag satt upp tydliga mål . Hästen ska ju tävlas och vidareutbildas för att komma vidare måste den hållas igång annars blir de aldrig något . Och att den blir jätte pigg att rida om den inte rida regelbundet så jag har hållet igång nu faktaktiskt . Och man behöver inte rida tömkör longera jag mår dåligt av att min häst inte är tillfreds i sin sinnestämning så nu håller vi igång annars reser den sig men inte för att den är dum utan för att den måste få ut överflöde som eskalerar i dedär . Och hästen blir lättskrämd annars och rädd så dåligt du motionerar den blir den bra även om den inte är igång longera den svettig så blir det bättre

PogoPedagog
1/5/15, 10:16 PM
#2

Som jag ser det är det inte skadligt alls för hästen att bara gå i hagen så länge den har bra hagar och kompisar.  Och inte heller tycker jag det är fel att rida sin häst en eller två ggr i veckan under den tråkigaste årstiden bara man sätter igång den försiktigt sen så den inte blir skadad.

Rid mer när du hittar lusten igen.

MoonysElin
1/5/15, 10:53 PM
#3

Jag kan ibland känna att det hade varit skönt att inte rida, men tillåter mig helt enkelt inte riktigt att känna efter utan bara gör, ryktar hästen och så ut o rider ändå. Blir oftast lite fler skogsturer när motivationen tryter, och är det hårt underlag blir det skrittjobb men försöker rida minst 5 helst 6 dagar i veckan oavsett. Vi har inte ridhus och visst är det lite motigt ibland när vädret växlar mellan -10 och stenfruset samt +5, blåst, regn och lervälling men så plötsligt har man ett superridpass och då är det kul igen! Så att faktiskt tvinga sig ut (om man nu känner att man vill hålla igång sin häst - det går ju faktiskt att vila hästen ett tag annars) är mitt bästa tips. När man väl är ute är det roligt! Att tänka på varför man har häst, samt hur många som inget hellre vill men som ingen häst har, kan också hjälpa. De ger en så mycket dessa djur!

WinterPrince
1/6/15, 4:00 PM
#4

Så var det jämt för mig tidigare! Kunde planera vad jag skulle träna på, sen i bilen på väg ut till stallet så ändrades den där planen till något mindre ansträngande, tills den tillslut var så obefintlig att det bara innebar att borsta och gosa.

Sen hittade jag till körningen, och en helt annan passion har uppstått! Precis hemkommen från en 1½-2h skritttur i minusgrader…

Upp till toppen
Annons: