Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1065 ggr
Stallmima
2015-01-03 23:51

Halstäcke

Varför använder du halstäcke till din häst?  Motivera för och nackdelar med detta.

Annons:
Gronstedt
2015-01-04 05:05
#1

Jag hade ett lätt halstäcke på min häst när det var kallt och regnade/blötsnöade och blåste, eftersom hon frös så hon skakade om hon var blöt. Däremot klarade hon torr kyla utmärkt. Hade samma halstäcke även till tjockare vintertäcke. Fördel är att halstäcke skyddar en stor kroppsyta mot väta.

Samma pålle åt dåligt under vårvintern, men fick bättre aptit ju mer ljus hon fick på kroppen. Nackdel är att halstäcke stänger ute ljus och luft från en stor yta av kroppen.

MoonysElin
2015-01-04 08:55
#2

Vanligtvis inte då min häst inte är vi behov av det. Han ogillar täcken så ju mindre yta täckt desto bättre tycker han :-)

kvekki
2015-01-08 08:49
#3

Mina hästar går i lösdrift, hade jag haft vanliga täcken till dom så hade de blivit blöta in på bogarna och därefter inte fått möjlighet att torka förrän det slutat regna(o gå med våtvarmt omslag länge). Oftast har de bara halvhalstäcke men blir det väldigt oväder med slaskregn/blötsnö och halv storm, eller bara riktigt svinkallt så får de helhalstäcke på(fast helhals, har aldrig förstått varför man har lös? De regnar ju bara in under när det blåser) Det är bara mina mycket klippta hästar som har täcke, övriga klarar sig med isländsk björnpäls ;-)

Upp till toppen
Annons: