Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 2208 ggr
Marsvin.Fantasten!
2015-01-03 13:32

Ponny vill inte ut ur hagen

Hej!, snart ska jag hyra en häst! 😃 men jag har ett problem och undrar vad jag ska göra.

ponnyn jag ska hyra vill inte komma ut ur hagen, hon står bara still när man ska leda ut henne och försöker man "dra" med henne så backar hon ett steg.

( såg jag när jag var med den förra hyrtjejen )  hagen är har en nerförsbacke för att komma ut och hon är rätt så gammal vad jag vet.

den förra tjejen hade med godis för att locka henne, men ibland tar det 30 min för den förra tjejen.

kan det hjälpa att kratsa hovarna?

Annons:
JoannaLi
2015-01-03 13:54
#1

Har ni provat att leda henne i ett zick-zack mönster ner? Har ni provat att eventuellt backa henne lite försiktigt nerför? 

Att gå rätt upp och rätt ner för backar är ganska svårt, och när Stor var halt och vi skulle ner för backen i hagen så fick jag jag leda honom i princip helt vågrätt fram och tillbaka, bara för att lutningen inte skulle bli för mycket för honom. Det tog tid, men det var bekvämare för honom, så då gjorde vi så. 

Om ni istället står kvar vid grinden och rasslar med en godis hink, och därmed låter henne ta sig själv ner för backen, vad händer då? 

(Nu utgår jag ifrån att det enbart är backen som är problemet. Är det något annat, så gäller troligtvis inte samma lösningar.)

Marsvin.Fantasten!
2015-01-03 14:23
#2

Tack för så snabbt svar!

många bra lösningar jag kan testa😃❤️

Qalaspuff
2015-01-04 19:40
#3

Alternativet till att backen är jobbig är väl att hästen helt enkelt inte respekterar människan som ska leda ut den och ser det som något den inte behöver göra. Hjälper inte förslaget som #1 gav skulle jag pröva göra lite ledarövningar med hästen. Finns tips om det på Natural Horsemanship i fokus.

Sarah
2015-01-04 22:59
#4

Låter konstigt att en backe skulle vara problemet, om det är det så skulle jag be en veterinär kolla henne.

MoonysElin
2015-01-05 00:33
#5

Självklart kan det vara så att backen är jobbig för henne (förutsatt att det är en relativt brant backe då) och då bör hon ju kollas av veterinär, men det kan också vara så att hon helt enkelt inte vill gå in (upplever obehag inne av rykt eller ridning, vill ej gå från kompisarna, maten etc) så fundera gärna på om det kan vara problemet. Eller så har hon helt enkelt insett att det är hon som har övertaget och att hon kan göra som hon vill. Det har jag upplevt några gånger och ofta är det då så, upplever jag, att hästen varken vill gå in eller ut (dvs stannar oavsett) alternativt drar iväg, hittar på annat etc. Då skulle jag råda dig att ta hjälp av någon som kan, för det är betydligt enklare när man är på plats o kan se vad som händer. Förvånansvärt många hästar upplever jag går om man håller kvar tryck i grimskaftet tills hästen går fram, dvs häst stannar, du håller kvar, häst backar, du håller kvar, häst går fram, du släpper efter. Dock finns det en risk att hästen ställer sig på bakbenen så som sagt, ta hjälp av någon kunnig. Ett annat alternativ är att ta med ett dressyrspö och peta (ej slå) på hästen när den ej går. I många fall hjälper det att bara ha med spöet ut, och man behöver ej använda det. Ska du använda det anser jag att det ska vara som irritationsmoment endast, alltså pet pet om häst stannar, sluta om häst går. Sen gav #3 tips på ledarskapsövningar också, vilket självklart är bra. Studera hästarna i hagen för att se deras kroppsspråk, hur är din häst mot de andra och hur beter de sig? Man lär sig massor på det! Lycka till!

em.nord
2015-01-05 10:22
#6

Som #3 säger. Ledarskapsövningar borde du göra direkt ändå med ny häst =)

Om hon vägrar gå, dra inte utan stå still med lätt spänt/tryck på grimskaft, när hon tar ett steg fram släpper du på trycket. Viktigt att du orkar hålla henne fast dock för får hon sticka vinner hon mycket.

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Annons:
Marsvin.Fantasten!
2015-01-09 10:55
#7

Tack så jätte mycket för alla tips!

fartzilla3665
2015-01-09 22:39
#8

Jag skulle börja på en ridbana, stallplan eller någon annan öppen yta och försöka att öva hästen på att bli ledd.

Såhär lärde jag min häst att följa mig och vara uppmärksam på mina hjälpen.         

-(På vänster sida) Hästen har en grimma och ett grimskaft med lite tyngd i sig.

-Jag håller grimskaftet i vänster hand och i höger hand håller jag ett dressyr spö. 

-Jag vill att hästen ska ha huvudet vid min kropp hela tiden. Den får inte kliva framför mig och den ska inte stå flera steg bakom.

1.Ställ dig breved hästens huvud (på vänster sida som sagt). Smacka lite och börja flytta din tyngdpunkt som om du skulle börja gå, men ta inte en helt steg. Dra inte i grimskaftet 

2. Om hästen inte går fram när du smackar nuddar du bakdelen lite lätt med spö't så att den förstår vad du vill. Åter igen så ska du inte dra i grimskaftet. beröm mycket när den gör rätt.

3. Öva till hästen fattar vart den ska hålla sig, och öka sedan successivt svårighetsgraden(Kunna svänga utan att du drar i grimskaftet sen kunna stanna utan att den går förbi dig) 

Om hästen går förbi dig ber du bara att hästen backar till där den ska vara.

4. Se till att du alltid har kroppen riktad framåt. Va envis, trygg men allra mest ha tålamod.

***

Hoppas att det är till nytta om du fattade något xD jag är inte så bra på att förklara med ord.. 

Jag har övat det här mycket med min häst och han kan gå löst (På bana iaf) och trava bredvid mig när jag ber han. Han har också börjat lita på mig mer, efter som att mitt ledarskap blir tydligt för honom i den här övningen.  😃 

(om det inte är något fysiskt fel på hästen så kan jag nog inte hjälpa)

[mitzylinnea]
2015-01-11 15:45
#9

När min häst fick för sig att vägra följa med och gjorde som din att han backade så gick ja emot honom och backade en bra bit för att ja visste att han fjantade sig och han ville ju backa, men ja ville backa längre. Jag fick min vilja igenom och se följde han med. Tränar mycket ledarskapsövningar/miljöträning men ibland får han för sig att testa vart gränserna går :p

Marsvin.Fantasten!
2015-01-13 14:23
#10

Tack allihopa!

Marsvin.Fantasten!
2015-01-13 14:23
#11

Väldigt tydligt 8!

moizzz
2015-01-13 19:13
#12

har exakt samma problem med min ponny, det är verkligen as jobbigt

philippazon
2015-04-10 16:45
#13

Jag hade det problemet med min första ponny, och min kompis åsna som jag brukar ta hand om, även med en ponny jag tar hand om just nu. Jag brukar locka med morötter (för jag vet att han är galen i mat) och sen ALDRIG ge mig, han får backa ner i ett dike, fine. Det är inte direkt så att han gör det bekvämt för sig själv. det kan ta lång tid men man får bara ta den tid det behövs. på sommarn så har man ju ändå oftast mycket tid över, ta den då till att vinna över din häst. hon måste respektera dig som ledare och inte hålla på och fjanta sig för att hon tycker på ett visst sätt. Var stenhård från början och låt inte henne göra som hon vill så ska det lösa sig nog :) lycka till!

»♛❣❣Hälsningar❣♛«

Annons:
Upp till toppen
Annons: