Annons:
Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3284 ggr
thenewbreed
2014-12-28 23:14

Skillnad island och sverige

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bor på island nu på en hästgård. Här trivs jag superbra men har märkt stora skillnader i hur man tar hand om sina hästar. 

Här värmer man inte upp hästarna innan ridning. Här får de bara hö och massvis av det. Här är det inte täcken, grimmor, benskydd eller annat liknande. Det finns två sorters sadlar i det här stallet men ingen sadel som hör till en speciell häst. Samma sak med träns och bett. Man får alltid justera utrustningen när den åker på eftersom alla hästar är olika. Här borstar vi inte hästarna förutom under sadeln.  här bor flera hästar i samma box. här mockar vi inte, vi tömmer stallet en gång i månaden med en grävmaskin. När vi tar in hästarna från hagarna vallar vi in dem i stallet och sen i boxar. Ska vi flytta en speciell häst tar vi i skägget.  Här låter vi hästarna tjafsa med varandra, så länge det inte är på dödligt allvar. Här hojtar vi till så fort hästarna inte sköter sig, vissa skriker till och med. Men jag har aldrig sett en sådan kärlek för hästen som här på island. Ingen av hästarna är perfekta och det gör inget. De tränas inte stenhårt. Här får de vara hästar. De går på bete några månader per år och så kommer de in och jobbar och så får de komma ut igen.  Efter varje ridtur får hästarna rulla i snön. de får putsa varandra efter ridturen. De får vara ute ett tag och vara hästar efter ridturen innan de vallas in i stallet igen. 

Jag bara var tvungen att berätta om mina upplevelser. Hur ser ni på skillnaden?

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Tusen
2014-12-28 23:18
#1

Verkar sunt i mina ögon.

Aristarcos
2014-12-28 23:19
#2

Men de  hästarna har ju en stor fördel, mest av tiden står de inte i stall ! Mest naturligt för dem. Så länge hästarna mår bra ! Klart skrikandet kunde de kanske slippa,

Moalinn
2014-12-28 23:27
#3

Det enda jag inte tycker om är hur små stallarna och boxarna är. Kompisen skickar bilder och det gör nästan lite ont att se men samtidigt så är det så det är där. Samma som att man binder upp hästarna i tränset. Men det är som hon säger, det isländska lugnet. En häst som blir rädd hoppar inte flera meter utan de står stilla och mest funderar över vad som nyss hände.

Ser inga problem med hur hästarna lever utomhus, mycket bättre än hur många behandlar sina hästar här i Sverige.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Stallmima
2014-12-29 10:42
#4

Bara hästarna mår bra är det okej, vissa puttinuttar för mycket med sina hästar har jag sett

thenewbreed
2014-12-29 11:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Jag tycker hästarna verkar må bra. De trivs verkligen av att vara nära varandra hela tiden. Jag tycker inte boxarna är för små här. Hästarna står lika tight mot varandra i boxarna som de gör utomhus. Fortfarande med möjlighet att kunna ligga ner och ta sig runt i boxen. Men tight det är det. 

Det är också första gången som jag faktiskt sett hästar interagera med varandra genom att verkligen putsa och leka. Till och med de gamla hästarna far runt ibland. 

Jag bifokal bild på stallet och en bild på två hästar som lekte med varandra. Det ser lite läskigt ut när man inte är van vid att se hästar leka.

Medarbetare på bildredigering! :)

Sarah
2014-12-29 13:17
#6

Inte van att se hästar leka och putsa varandra? Jag ser mina leka och putsa varandra varje dag, vad har du stått i för stall? Känns som olyckliga hästar där :(

Annons:
thenewbreed
2014-12-29 13:57
#7

Någon gång ibland men för det mesta står ju hästarna bara och äter och långt ifrån varandra i sverige. I alla stall jag har varit i. 

Här är det lek flera gånger om dagen.

Medarbetare på bildredigering! :)

Tusen
2014-12-29 13:59
#8

Oj-oj!!!😮Du måste ha varit i riktigt dåligt (i hästhänseende) stall tidigare. Precis så uppför sig alla hästar om de bara får möjligheten. Våra går på lösdrift och har en ligghall som har godkända mått (om än i minsta laget) och där ligger de huller om buller. Åldern på våra 7 ponnys varierar mellan föl - 25 år. Och de som leker mest är 25-åringen tillsammans med  fölet samt tvååringarna. Putsar, nafsar och fostrar gör samtliga.  Det är så hästar ska leva. Allt annat är enbart för människans missriktade välvilja och bekvämlighet.

thenewbreed
2014-12-29 14:10
#9

Men herregud. Vad jag känner mig dum som trott att det varit det normala.

Men det känns ju mer logiskt att de är sociala djur som umgås med varandra mycket och ofta. 

Well, jag trivs här superbra och hästarna verkar göra det med.!

Medarbetare på bildredigering! :)

Tusen
2014-12-29 14:14
#10

#9 Underbart att du får se hur hästar egentligen ska ha det. Ta med det hem sen också och sprid kunskapen dit du kommer. 🙂

thenewbreed
2014-12-29 14:18
#11

#10 ja precis.

men lite kan ha att göra med att jag faktiskt jobbar på gården/stallet här vilket jag inte gjorde i sverige och därmed får se mer av hästlivet.

Medarbetare på bildredigering! :)

Sarah
2014-12-29 14:20
#12

Alltså, det är inte konstigt att hästarna står en bit ifrån varandra och äter, det är normalt att det gör det i perioder varje dag. Men, det ska ju även vara annat i deras dagar. Nu på vintern ex, när mina hästar har ätit upp frukosten så tar de ett busröj och rusar runt i hagen. Då de inte äter står de nära och småplockar med varandra.   osv. Kanske har du bara inte sett hästarna här hemma under tillräckligt långa stunder per dag :)

thenewbreed
2014-12-29 14:21
#13

#12 jo precis, det är lite det jag funderar över. Det är ju inte helt ologiskt.

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Sarah
2014-12-29 14:43
#14

Visst finns det många dåliga stall i Sverige, och många stall där hästarna inte får ordentligt utlopp för sina beteenden. Men, det finns också många väldigt bra stall, även stall där de står på box. Känns som att man ska vara "duktig" om man inte sett bra stall alls i Sverige.

Melao
2014-12-30 00:22
#15

Det jag upplevt när jag varit på island är att man har en mycket mer yrkesinriktad hästhållning och lite mindre hobby. Hästarna är arbetsdjur och förmänskligas inte lika mycket. De hästar som inte lever upp till kraven slaktas och äts upp, det finns så många så det är liksom ingen idé att ha kvar de sämre hästarna. Hästkött är inte alls ovanligt att äta på Island. 

Stallarna är ganska små och mer lika kostall är häststall. Man har antingen ridhästar som står på stall hela vintern (och kanske går i någon mindre rasthage nära stallet) eller avelshästar som mer eller mindre släpps vind för våg i en större beteshage. Föl och unghästar får gå i flock tills de tas in för att tränas och ridas in. Påtal om inridning är man mycket mer tålmodig med hästarna, de börjar ridas in vid 4-5 års ålder och får vila långa perioder. En nioåring är fortfarande en unghäst på Island, men så håller de ju ofta tills de är 30 också.

Sen om det är bättre eller sämre än i Sverige är svårt att säga, men annorlunda är det verkligen.

Oho för att satsa det sista på mirakel!


imsuchadiva
2014-12-30 19:54
#16

Jag tycker det låter hemskt att det inte mockar dagligen och att de inte värmer upp hästarna :/ Att hästarna inte har egen utrustningning är normalt i stora tävlingsstall här i Sverige tx.

Tusen
2014-12-30 20:06
#17

#16 Hästar som är ute och rör sig i hagarna i flera timmar behöver inte värmas upp. Det är hästar framför allt stallad hästar som behöver det.

Om boxen inte mockas varje dag är mindre illa än det vi gör här i Sverige, t.ex. lägger tjocka täcken på hästen redan vid 10 plusgrader. Eller inte låter dem leka i hagarna med kompisar eller ens vara i hage mer än någon enstaka timme per dag.

Sarah
2014-12-30 20:16
#18

#17 det är som tur är inte en majoritet som har sina hästar ute så lite. Ganska få skulle jag säga.

Iaemi
2014-12-31 02:18
#19

Det låter toppen, förutom att jag älskar att borsta hästar. Förstår inte varför man bara borstar under sadeln när häst och människa mår bra av borsta. 😃 

Kanske en skitsak men äsch, borsta är bland det bästa man kan göra med hästen

imsuchadiva
2014-12-31 10:56
#20

#17 ursäkta men jag skrev MIN åsikt och då behöver du inte tala om vad som är rätt eller fel.

Annons:
kvekki
2015-01-08 09:09
#21

Det här med att man inte värmer upp tror jag man får se lite lätt på. Det är visst en form av uppvärmning, för man börjar inte kräva form och samling direkt. Jag rider ofta så isländskt själv för att bygga upp viljan framåt hos mina unghästar. Ja man springer ifrån gårdsplan, trav eller tölt bara det går fortare än skritt, men man kräver inget arbete den första tiden. Har man dessutom som jag, precis hämtat in hästen från lösdriften så har hästen rört sig i skritt mer eller mindre sedan jag sist släppte ut den. De blir bara stående när de sover och får hö. Annars gillar jag The Icelandic way, men jag är ju partisk som hållt på med islandshästar i snart 20år… Det jag inte anammat i min vardag är att binda upp i träns o att ha så vilda hästar att de måste drivas in för att fångas… Jag vill kunna hämta mina hästar i hagen :-)

heljoh
2015-01-08 09:17
#22

Vi blev ofta kritiserade av "äkta" hästfolk för att våra hästar behandlades lite som kor. Vallades in och ut och alltid går på lösdrift och i stooora hagar med stor flock. Men faktum är att våra hästar alltid varit friska, ohalta och väldigt "hästiga". 

Jag tror och hoppas att det börjar vända i Sverige nu iochmed försöken på Ultuna med lösdrift och fri tillgång på grovfoder. Men det är synd att det måste finnas på papper för att folk ska se vad som får en häst att må riktigt bra.

Upp till toppen
Annons: