Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1336 ggr
Mmjm
12/27/14, 10:38 PM

Ändrat beteende

Hej, tänkte bara kolla om jag kan ha missat något i hur min häst har börjat uppföra sig ibland börjat blivit stressad.

Har ett sto som jag haft i 3 månader. Jätte lugn och snäll i hanteringen och ridningen första månaden men därefter har hennes beteende börjat ändras. Fortfarande snäll i ridningen men har blivit piggare (vilket jag köper då hon numera får mat och rätt ridning) och det är inget problem.
Däremot har jag märkt en hel del stresstecken som jag kan lokalisera till att de började komma för ca två månader sedan. Dessa tecken är;
- Rör runt boxen till en enda röra
- Börjat äta på väggarna i boxen
- Flyger lätt i luften/blir lätt skärrad
- Är HEMSK mot min stallägare när hon släpper in (hur snäll som helst vid utsläpp, fodringar och även om min stallägare rider henne).
-Börjat äta maten fortare
- En aning "tjurigare" i boxen (lite tjurig har hon alltid varit).

Det hon gör mot min stallägare när hon tar in är att hon flyger i luften och ko-sparkar mot henne, försöker slita sig loss och siktar efter henne när hon kickar. Då man går via en större hage till stallet så har hon även provat att öppnat grinden för att bara låta henne knalla lös upp men då går hon efter och kickar efter min stallägare i allafall. Spelar ingen roll om hon tar in när det är ljust eller om det är mörkt ute. Någon enstaka dag kan det gå bra men hon är då spänd.
När jag tar insläppen så är hon spänd men gör absolut ingenting och när min stallägare släpper ut följer hon henne så snällt så.

Det enda som hände för ca två månader sedan var att en ponny kom till stallet som hon fick gå med (i det stallet jag köpte henne ifrån gick hon ensam med en ponny). Denna ponny var lite av en problem ponny då hon trodde att hon bestämde över människor men uppför sig nu klockrent och ska därför åka hem imorgon. Denna ponny står även bredvid henne inne i stallet, vårt stall är även mindre och lugnare än vad hennes förra stall var.
Jag hoppas att det kan vara något med ponnyn som får min häst att uppföra sig som hon gör, men jag undrar om någon annan kan ana något som jag kanske har missat?
Understimulerad är hon inte då jag har bra rid och träningsmöjligheter.

Annons:
Upp till toppen
Annons: