Annons:
Etikettislandshästar
Läst 1729 ggr
ceciliahanzen
12/27/14, 9:33 PM

Svettäcke

Hej!

Jag har en islandshäst som har ganska dålig kondition p.g.a tidsbrist till ridningen och blir därför svettig på framförallt halsen efter en uteritt. Nu när det är minusgrader så vill jag inte ställa ut honom utan täcke när han fortfarande är blöt. Jag torkar honom alltid med en handduk men det blir ju inte helt torrt, och då låter jag båda hästarna stå inne ett tag. Jag skulle vilja börja använda ett svettäcke och undrar vilket material ni tycker passar bäst till det ändamålet? 
Han har ett fleecetäcke vilket han har försökt få av sig de gånger jag tagit på honom det, men jag hade tänkt att ta på honom det imorgon efter uteritten och se hur han reagerar. Han har inga andra täcken och har aldrig haft det, vad jag vet. 

Mina frågor är alltså: Tycker ni att fleece är ett bra material till ett svettäcke? Kan det vara just det fleecematerialet som är obekvämt och att han därför inte vill ha det på sig?

Annons:
moamjau
12/27/14, 9:40 PM
#1

Jag brukar slänga på ett fleece täcke på min nordis och låta honom stå med det i boxen medans jag fyller hö påsar och burkar osv. Sedan byter jag till ett torrt fleece täcke och vintertäcke över (gärna med hals) och sedan slänger jag ut honom. De brukar gå jättebra för mig!

ceciliahanzen
12/27/14, 9:58 PM
#2

Tack för svaret!
Har din nordsvensk mycket vinterpäls? Ginnir har mycket vinterpäls nu eftersom han aldrig har täcke annars, så jag är osäker på om det verkligen behövs då det inte är särskilt bra när det blir för varmt för dem heller… Jag kanske får testa med täcket igen och se hur han tycker det verkar, om han inte vill ha det så känns det ju meningslöst att ta på det då han kan skada sig med det hängandes vid benen.

JoannaLi
12/28/14, 12:07 AM
#3

Vår varmblodstravare sätter också vinterpäls så det är inte sant - troligtvis inte lika mycket som en islandshäst dock, även om jag gillar att skämta om det :D - och då gör jag ungefär som #1

Jag ser till att skritta av ordentligt, sedan torkar jag det värsta med handduk, sedan på med mys-fleecen och ev en torr handduk om halsen, om han är blöt där också. Sedan slänger jag till en tuss hö för att matsmältningen ska få upp värmen lite grann. När han är hyfsat, relativt torr - dvs så länge som jag har tid att låta honom stå kvar inne - så byter vi till ett torrt fleecetäcke, med stora vintertäcket över, och så ser jag till att han får sin middag utdelad direkt han kommer ut i hagen. Då blir han snart torr och håller värmen fint. 

Om han klättrar ur täcket, är det kanske för att han tycker att det blir för varmt? Jag sköter också en Liten (shettis) som tycker om att rulla sig i snön eller vattenpölar, och är därför ofta blöt. Han går däremot utan täcke eftersom att han tycker att det blir för varmt. Det är okej för vår del, eftersom att han är torr innerst. Har du provat att känna där? Borra ner handen, djupt ner i vinterpälsen, så att du kommer intill huden, eller så nära du kan komma. Är han blöt där? Är svaret nej, så tycker jag nästan att du kan prova att släppa ut honom utan täcke. Se till att checka upp ofta i början, dvs kolla om han verkar frysa, och borra ner handen intill huden och känn om han är kall/blöt. 

Är han däremot blöt innerst mot huden (även efter att han haft chans att torka en stund) så är det nästan så att du får vara lite bestämd, och göra det svårare för honom att klättra ur täcket. Kan du kanske slå på en extra gjord, längre bak mot skapet (men se till så att han fortfarande kan kissa)?

ceciliahanzen
12/28/14, 10:21 AM
#4

#3 Tack, mycket bra info! Ja, antagligen så är det så att han inte trivs med täcken, han har ju aldrig haft det förr. Jag får väl som sagt testa hur han reagerar på täcket, om det blir negativ respons så får jag fortsätta som förr helt enkelt. Vad är det som inte är sant?

JoannaLi
12/28/14, 1:37 PM
#5

#4 Åh, nej, det är bara ett litet 'saying', dvs jag tycker att han sätter extremt mycket vinterpäls :)

smellcaramell
12/28/14, 3:31 PM
#6

har hästen vinterpäls och är van att gå utan täcke brukar det inte vara några problem att släppa ut de svettiga heller, de rullar sig i snön/hö rester för att torka och hålla värmen inte det svar du önskade men känns onödigt att lägga ut pengar på ett täcke som egentligen inte behövs :)

Annons:
ceciliahanzen
12/29/14, 6:12 PM
#7

#6 Tack, det var något jag aldrig hört förut! Han rullar sig nästan alltid efter ridningen. Jo, det var ett väldigt givande svar :)

ceciliahanzen
12/29/14, 6:14 PM
#8

#5 Jaha! Jag läste det lite fel… Då förstår jag vad du menade :)

Upp till toppen
Annons: