Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1147 ggr
moamjau
2014-12-27 20:24

pengar till stallhyran..

Hej! Jag undrar om det finns någon utav er som läser detta, som är ungdom och betalar stallhyran själv, som kanske har något tips på hur man kan få tag på tillräckligt med pengar för att ha råd. Det är så att jag har varit medryttare på en ridskolehäst i 2 år, och nu ska han säljas. Mina föräldrar lever på en lön så dom har inte råd. Så jag tänker tjäna ihop själv! Tacksam för svar!

Annons:
Stallmima
2014-12-27 20:28
#1

Hur gammal är du?

moamjau
2014-12-27 20:39
#2

Blir 15 i mars

Bjallstal
2014-12-27 20:41
#3

Det är ju tyvärr inte bara stallhyran man måste ha råd med. Foder, utrustning, hovslagare, vaccineringar, försäkring och även ha en buffert för ev veterinärbesök. Jag var 18 när jag började betala för min hästs utgifter(fick jobb direkt när jag fyllde 18 typ) och min ponny kostade ca 2500:- i månaden. Plus då att jag lade undan till ev veterinär(mina föärldrar hjälpte till när han faktiskt behövde det med halva summan) att ha häst är väldigt dyrt och hur mycket man än vill ha en viss häst, så är det kanske inte rätt läge i ens liv. Jag vet inte hur gammal du är, men jag avråder dig från att köpa en häst i detta läget. Bättre att vänta tills du blir äldre, har en inkomst som kan täcka allt vad att äga en häst innebär och vet exakt vad du ger dig in på. Man måste även vara över 18 för att ens få lov att teckna en hästförsäkring själva.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Perly
2014-12-27 20:43
#4

Hade egen häst uppstallad under mitt första år på gymnasiet, studiebidraget räckte rätt så exakt till hyra i stall där hö ingick, men priserna beror ju på vart i landet man bor samt hos vem man stallar upp, detta var i ett mindre stall där de resterande hästarna var tillhörde ägarens döttrar. Du kommer förmodligen billigare undan hos någon som inte annonserar ut om att de har stallplats då dessa förmodligen inte har samma behov av att tjäna pengar på stallplatsen som någon som har stall just för att hyra ut platser. Om du hjälper till med in/utsläpp, fodring, skötsel mm. av ägarens häst/hästar kan du säkerligen få ner priset lite till.

Alltid Oavsett

moamjau
2014-12-27 20:48
#5

#3 Jag vet att det är mer än stallhyran som kostar, men mina föräldrar och min morfar lovade att sponsra lite till allt annat som kostar. Jag vet att stallhyran kostar kring 1600 kr i månaden på det stallet jag har tänkt ha hästen på. Det är inte så jättedyrt här. Jag vet flera tonåringar som betalar sin häst själv och det har gått bra, men jag vill bara ha lite tips på hur man får ca 1600 i månaden.

moamjau
2014-12-27 20:52
#6

#4 Jag hörde av en stallkompis idag att man fick stallhyran lite billigare om man lånar ut hästen till föreningen, alltså på ridlektioner. Jag ska höra med personalen imorgon om dina tips, det lät superbra!

Annons:
Perly
2014-12-27 20:53
#7

Om jag var du skulle jag kolla fler stall, för mig låter 1600 rätt så dyrt beroende på vad som ingår, betalade ca 800 om jag inte minns fel och då med belyst ridbana, hö, in-/utsläpp osv. , var förvisso ett par år sedan nu men borde ju inte vara så stor skillnad.

Tillägg; såg just din senaste post, låter bra 🙂

Alltid Oavsett

Stallmima
2014-12-27 20:54
#8

Du kan titta på arbetsförmedlingens sida om vad du får arbeta med och hur länge/vilka tider du får arbeta på. Annars föreslår jag dig kolla runt med kompisar och släkt om de har några de ev känner som behöver hjälp med något. Kontaktnät är bra att ha. Lycka till!  👍

moamjau
2014-12-27 20:58
#9

Det är en ridskola, så det är ju därför det är rätt så dyrt. Jag vet om att det finns ett stall till här i närheten. Men dom har lösdrift och hästen är rätt så tunn så jag tror nästan att han fryser riktigt mycket om han går på lösdrift. Dom har ett stall men ingen värme och så är det inte isolerat..

moamjau
2014-12-27 20:59
#10

#8 tack så mycket!

smellcaramell
2014-12-28 01:51
#11

#9 hur tunn hästen är spelar ingen roll för hur frusen den är, hästen måste ju vara ute även om den står i stall så enda skillnaden är väl att du kanske behöver köpa nåt extra vintertäcke så att du kan byta med det :) jag rider hästar som går på lösdrift och knappt sätter någon vinterpäls alls och de visar inga tecken på att frysa trots -25 vissa dagar :) de går utan täcke jämt dock är det kallblod, varmblod brukar kunna vilja ha täcke, dessutom är det en fördel att inte klippa hästen om den går på lösdrift

PogoPedagog
2014-12-28 10:26
#12

Kanske kan du byta arbete mot delar av hyran om du har tid? T.ex erbjuda dig att mocka hagar mot halva hyran.

moamjau
2014-12-28 12:56
#13

#11 vi har en annan häst på stallet som fryser riktigt mycket. Han är en arab och är riktigt tunn och sätter ingen päls. Han var nära på att frysa ihjäl en gång när det bara var -20. Jag är bara lite orolig över att samma sak händer med "min" häst.

Annons:
moamjau
2014-12-28 12:56
#14

#12 Lite svårt att mocka hagar när det är närmare -40 grader här :P

Iaemi
2014-12-28 16:34
#15

Okej, jag förstår att du jättegärna vill ha häst men det är hemskt att skaffa häst när ekonomin är tajt. Vänta hellre till du kan få ett eget jobb när du är klar med skolan. Pengarna kan dra iväg rejält när man har häst. Stallhyran är nästan bland det minsta man kan oroa sig över.

Sarah
2014-12-29 11:03
#16

Håller med #15, om det är så tajt med pengar, vad gör du om hästen blir sjuk? Det kan dra iväg ordentligt. I år har jag lagt (efter att försäkringsbolaget tagit sin del) nästan 15000 på veterinärkostnader på mina två hästar. En kompis var inne 14! gånger på klinik  med sin häst i år. 

Men, om du verkligen ska göra det här… jag delade ut reklam varje helg i flera år då jag var tonåring och från att jag var 16 satt jag i kassan på ica några kvällar i veckan.

Tusen
2014-12-29 14:06
#17

Det finns en risk att om ekonomin är tight att du måste jobba då du egentligen skulle behöva vara med din häst. Sen har du skolan utöver detta. Vill bara varna dig att det kan bli för mycket och då är det inte roligt att ha häst, då blir det mest ett måste och nöjet försvinner. 
Jag skulle nog vilja råda dig att vänta några år tills du slutat skolan och fått ett heltidsjobb. Då är det mycket roligare att ha häst också. Om man slipper att tänka över varenda krona man lägger på hästen.

Hymra
2014-12-29 14:49
#18

Som tidigare poängterat så är det ju mycket kostnader kring allt detta. 
Lösdrift eller box? Måste det finnas ridhus, ridbana? Kolla upp olika möjligheter, att låta hästen gå lektioner bruka löna sig lite om man vill stå på ridskolans anläggning men det är iallafall ett dyrt alternativ då de brukar ha höga hyror.  Jag står på lösdrift nu, här är hyran 800:- oavsett om man har hästen i box eller på lösdrift. Sen tillkommer hö, för min häst blir det  ca 733:- i månaden, då går hon på fri tillgång med smhn-nät. Sen ska hästens hovar skötas regelbundet, ska du ha hästen barfota eller med skor? Hur mycket en hovslagare eller barfota-verkare (samlingsnamn, finns många olika metoder; HGM, HPT, SANHCP osv) tar för en "behandling" är väldigt olika, resultatet lika så. Även hur ofta hästen skall verkas/skos, min häst har nu i vinter verkats med lite längre mellanrum, ca 6 veckor. Senaste gången blev det till och med 7 veckor, men då är jag själv också utbildad i underhållsverkning och gör lite själv. På sommaren går det inte mer än 5 veckor emellan. Jag betalar 500 + milsersättning, det kan vara mycket dyrare. Sen så behöver hästen kanske mineraler (mirkro & makro), vitaminer eller andra tillskott, det kostar och lite grann beroende på vad du ger hästen. Analyserna för att ta reda på vad hästen behöver, eller får för mycket av kostar också men kan ibland delvis delas med övriga personer i stallet. Hästen kan också behöva foder för att den exempelvis är i behov av mer protein eller liknande, eller bara något att blanda mineraler i. Givetvis så går det också åt lite utrustning men det mesta är inte åtgångsprodukter utan inköp man inte behöver göra ofta, om inte hästen ska ha täcke - då får man räkna med att det kostar lite också. Min häst har ej täcke med undantag från i somras då hon hade flugtäcke en period, så exakt hur mycket det kostar vet jag inte. Det beror väl lite på när du tänkt täcka din häst osv, om den ska ha innetäcke, övergångstecken, olika regntecken, vintertäcken, supervintertäcken osv, ofta behöver hästen också ha dubbeluppsättning av allt ifall något blir blött. 
Med detta menar jag absolut inte att det är omöjligt, med rätt vilja kan det gå. Försök att se om du kan extrajobba någonstans, det hjälper mycket! Och gå igenom allt så du vet vilka kostnader det kommer att bli. Lycka till! 🙂

[134643]
2014-12-29 20:27
#19

Jag fick samma erbjudande för ett par månader sedan - att ta över min medryttarhäst på foder. Shit vad jag försökte lista ut ett sätt att klara det på. Kollade på billigare stallplatser, billigare hovslagare, billigare allt. Jag kollade efter jobb, och får nu in 1200 i lön + studiebidrag på 1050 i månaden. Mina föräldrar kunde sponsra med 1000 kronor i månaden. 3250 fick jag alltså ihop. Det hade säkert gått, hästen hade haft ett stall, hon hade haft hö och mat och fina hovar. 

Men så insåg jag att det inte skulle gå. Jag kunde inte lägga varenda krona i månaden på henne, för jag behöver också ha det bra. Jag kunde inte gå i skolan, jobba och ha häst samtidigt. Speciellt inte med den ekonomin. Bara tanken på att hon skulle bli sjuk och behöva veterinär fick det att knyta sig i magen, jag skulle inte kunna betala 15000 bara sådär.

Så det jag försöker säga är att det säkert skulle gå, teoretiskt. Men tänk på att du ska ha tid, pengar och ork att klara av det. Du ska snart börja på någpt gymnasium (antar jag haha), bara det är jobbigt och att då utöver det försöka jobba ihop pengar för att hästen ska klara sig? Om jag vore du hade jag väntat. Tills läget faktiskt är rätt, tills du har ekonomin och möjligheten.  Men om du nu bestämmer dig för att satsa så önskar jag dig all lycka till haha! 😃

Aristarcos
2014-12-30 20:00
#20

Du skulle inte kunna söka efter fodervärd till hästen, för kanske 800-1000 kr/månad om den står i bra stall med ridhus tillgång..'?

Annons:
Iaemi
2014-12-31 02:12
#21

#20 fast varför ska man köpa en häst bara för att lämna ut den på foder…?

Aristarcos
2014-12-31 09:23
#22

Inte heltids foder utan kanske 2 gånger i veckan!

[134643]
2014-12-31 11:00
#23

#22 Det är nog medryttare eller halvfodervärd du menar :) Klarar man inte av att ha häst utan medryttare så borde man inte skaffa den. Medryttaren kan bestämma dig för att sluta t.ex, och då står man där utan möjlighet att betala för hästen tills man hittar en ny medis.

[Biancalice]
2014-12-31 11:40
#24

Jag tycker ekonomin låter för tajt för att köpa häst just nu. Och tiden verkar också tajt, hur ska du hinna med en häst några timmar om dagen + skolan + ett extrajobb? Förmodligen kommer varenda krona att gå till hästen. Det kan bli svårt att få råd med saker till dig själv, när ska du hinna träffa kompisar mm. Och om hästen blir sjuk kan alltihop krascha om man har en tajt budget.

Råder dig att vänta tills skolan är klar och du kan få ett jobb och klara av ekonomin bättre.

Upp till toppen
Annons: