Annons:
Etikettridning
Läst 774 ggr
tofflans
12/25/14, 6:02 PM

Hjälp att övertala min kompis föräldrar!

Min kompis vill börja rida men hennes mamma vågar inte låta henne rida för hon är rädd att hon ska skada sig. Kan ni hjälpa till med några argument som kanske kan hjälpa? tacksam för svar! :)

Med vänliga hälsningar, Victoria 😊

Annons:
[134643]
12/26/14, 3:51 PM
#1

Allt i livet är en risk! Att över gatan, cykla till skolan, åka hiss, sätta på diskmaskinen haha osv.  Sanningen är det att livet är skört, men att inte leva är inte ett sätt jag vill spendera min tid. För mig (och mina föräldrar) är risken värd det, helt enkelt. Min egen lycka är värd allt, även risken att bli skadad pga ridningen. Sen är det klart att ridning är riskfyllt, men det går att minimera riskerna med ett bra säkerhetstänk. Hur man närmar sig en häst, hur man leder den, att kunna analysera risker osv. 

Belys allt det fantastiska med ridning också! Hela ansvarsgrejen, att få samarbeta med ett 500-kilos djur och sköta om stallet och samhörigheten och så där 😃

Mitralis
12/26/14, 11:51 PM
#2

Det finns en mängd skyddsutrustning för att minska skaderisken.  
Det finns många fördelar med ridning
"Bland annat ger ridning en allsidig träning där många muskelgrupper aktiveras. Ett flertal neurologiska funktioner förbättras av ridning. Studier visar de medicinska fördelarna med ridning."
"Förutom de fysiska fördelarna med träningen ger ridning många andra fördelar. Den social samvaron med hästen. Möjligheten till närhet till natur och naturupplevelser.  Ridning ger förbättrad styrka, hållning, koordination, kondition, rörlighet, balans, symmetri och perception — för alla typer av ryttare, oavsett ålder, och eventuella funktionshinder." 
Källa:http://www3.ridsport.se/ImageVault/Images/id_1732/ImageVaultHandler.aspx



Caf_Roy
12/28/14, 12:26 AM
#3

Precis som de andra säger ovan, lyft fram fördelarna och berätta hur ridningen skyddar mot andra risker. Ridningen och samvaron i stallet är en social trygghet, en så kallad skyddsfaktor, som minskar risken för mental ohälsa. Den stärker ens självbild och självförtroende vilket gör det lättare att ta sig fram i livet. Man blir en hejare på kroppsspråk, vilket gör att man ibland kan upptäcka en farlig situation bland andra människor och får en fördel vad gäller att avvärja eller ta sig ur den. Förutom de mentala fördelarna man får av att rida blir man också starkare, kvickare, smidigare och får bättre kroppskontroll, vilket gör att man lättare undviker skador i andra sammanhang. Sen kommer nådastöten. Tänk om några år, när alla är ute på stan och festar och dricker sig redlösa. Skulle det inte kännas bättre då om deras barn hellre kom hem tidigt nykter för att kunna få ut maximalt av sin ridlektion dan därpå? Allt sammantaget tycker i alla fall jag att det verkar vara farligare att inte rida.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: