Annons:
Etikettstallet
Läst 1752 ggr
sosom11
12/25/14, 4:08 PM

Spån

Hej! Jag har en skitgris till häst som går runt i kutterspånet i hans box så allt blir blött, brunt och små bajskluttar överallt!! Jag dör så trött jag blir på honom :(

Har tagit ut allt varje gång men det är ju omiljövänligt och dyrt…

Så nu när jag kollat priser på pelletssom ligger still,  som stallpellets, halmpelleats mm. Men jag tänkte att värmepellets måste ju också funka eller? Det är ju trä som kutterspån och billigt! Någon som testat?

Tak på förhand :D

EW

Annons:
trex
12/25/14, 6:43 PM
#1

Det har vissa i vårt stall, och det funkar.

Cezanne
12/25/14, 9:09 PM
#2

 Jag använde spånpellets i flera år till min skitgris, fungerade jättebra!

Foxtrot
12/25/14, 10:44 PM
#3

Jag köper spånpellets från byggmax. Funkar huur bra som helst! :)

"Do you know why today is called 'present' "
"No, why?"
"Because every day is a gift."

Medarbetare på NH i fokus

sosom11
12/28/14, 8:20 PM
#4

Tack! :D

EW

Tusen
12/28/14, 9:39 PM
#5

Min erfarenhet av sådana hästar är att de grisar mindre om man ströar med halm. Dessa hästar vill oftast gömma sin avföring vilket inte går i spån. I halm kan de täcka över och de blir då lugnare i boxen som då hålls mer ren.

Sarah
12/29/14, 10:55 AM
#6

Värmepellets! Bästa bästa. Jag har en riktig gris och det har aldrig spelat ngn roll för honom vad det är för strö, jag har testat halm, spån, torv, hamlpellets och värmepellets. I olika konstellationer, med och utan bädd osv. Bara värmepellets är ok att mocka i. En tjock bädd och sen en yta med pellets och lite spån blandat.

Annons:
sosom11
12/29/14, 3:36 PM
#7

#5 Har haft halm förut men han blev fet som en gris :D

EW

Sarah
12/29/14, 3:39 PM
#8

#7 kan ju snarare vara så att din häst fick för mycket annat :P Halm är jättebra att byta ut en del annan mat mot om de lätt lägger på sig. Då har de att tugga längre och mår  bättre.

sosom11
12/30/14, 12:45 PM
#9

8# Nej, han funkar tyvärr inte på det. Det var samma sak där att all halm var blött också.

EW

MoonysElin
12/30/14, 9:36 PM
#10

Jag har torv till min som är en riktig skitgris. Det tar tid att mockar men är riktigt fräscht för det mesta eftersom kisset bildar "bädd" och därför blir inte hela boxen kissig och man slipper ta ut allt, som det blir med spån och halm. Ordentligt med torv och noggrann mockning varje dag krävs dock. Ett + är att det kan användas som gödning efteråt också, perfekt att ha i rabatten tex!

Sarah
1/1/15, 8:44 AM
sosom11
1/1/15, 11:31 AM
#12

11# Nej, halm funkar inte.

EW

wigge96
1/4/15, 9:28 PM
#13

Tycker de bara funkar si sådär på min stora som går runt i boxen, funkar helt okej på min shettis för hon står stilla men gillar de inte har haft de i ca två månader nu och tänker byta till spån igen, fördelat med pellets är att de är lätt mockat och de är dyrt när du ska fylla en tom box de behövs mer än vanligt spån…

Annons:
Upp till toppen
Annons: