Annons:
Etikettridning
Läst 1309 ggr
toveeolsson
2014-12-23 00:06

Trööttt!

Hej!

Jag är pumpad av orden "ge inte upp!". Så därför så ska jag söka lite svar. Min ponny, en 6årig connemarakorsning, sto, är trött. Alltså TRÖTT. Så som att vi människor skulle sovit för lite under nätterna. Hon är också lite omotiverad i ridningen och seg, men mer åt det trötta hållet. Hon gäspar 24/7, sover hela tiden i gången och så vidare. Det ska jag å andra sidan ta som positivt då hon är lugn, men det är ridningen som stör mig. Ibland känns det som att hon vill, men inte har ork till att göra något. I hoppningen står hon verkligen emot, känns som att hon galopperar på stället. Det i jämfört med fantastiska språng på 90cm-1m i somras.

Hon äter idag 4dl havrefritt kraftfoder, 2dl betfor, ca 4kg hö och 1kg halm om dagen. Pumpa mig om idéer jag kan hitta på. Fodersorter och märken, övningar och annat som kan få henne lite piggare. 

I övrigt är det en mycket lovordad ponny som är mycket fin. Hon var inte såhär när hon kom för ett år sen. Då var det mer speed, men hon är verkligen inte pigg eller het, men mer tryck helt enkelt. Tycker det är synd och tyvärr börjar min egen motivation och även intresse att dippa när det lixom bara inte går längre.

Annons:
toveeolsson
2014-12-23 00:09
#1

Även om ni har olika förslag på bett, sadelpaddar för överbyggd ponny med en sadel som med hjälp av paddar kan passa bättre (egentligen passar den inte perfekt, men vi har inte råd med en dyrare) och andra idéer som kan påverka henne! :)

MoonysElin
2014-12-23 06:40
#2

Det första jag tänker är om hästen kan ha drabbats av någon fästingburen sjukdom? Med tanke på att hästen ändrat personlighet kan jag tänka mig att det är något sådant som spökar. Jag hade tagit ut veterinär för kontroll. Lycka till!

perletroll
2014-12-23 22:27
#3

Skulle till och börja med ge mera grovfoder, 5kg är alldeles för lite. Har hon haft någon viloperiod?

mikatherider
2014-12-23 23:12
#4

Håller med #3. Har du foderanalys? Skicka den till någon kunnig (som alltså jobbar med sånt, har t ex skickat till krafft) som kan räkna ut exakt vad ponnyn behöver om dagen. Fodret kan göra enorm skillnad!

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Stallmima
2014-12-23 23:37
#5

Vad fick hon för mat när hon kom till dig??

Iaemi
2014-12-24 18:25
#6

Kolla över hennes foderstat, såvidare det inte är en otroligt liten ponny så skulle jag säga att 4kg hö är alldeles för lite (min häst på 152 äter minst 12kg per dag!). Men som sagt, gå via höanalys och räkna ut hennes foderstat. Vi har ringt till krafft och fått bra hjälp där. :)

Sen hur mycket rider du henne? Kan det vara att det bara sliter en hel del på henne om du kanske rider henne för hårt nu när hon behöver speciellt mycket grovfoder för att få energi nog att hålla värmen. Hon är även väldigt ung. En unghäst behöver myyycket vila för att vila hjärnan. 

Sen sista du bör göra om inget annat verkar fel är att kontakta veterinär för att se om hon inte skulle vara sjuk.

Annons:
majaliten
2014-12-25 01:47
#7

Börja med att bara skritta hästen varannan dag i 1,5 time bygg kondition dumpa all kraft gr henr endast mineraler öka höt minst 12 kg för C/D ponny ovh skutta flera timmar varannan dag i 2 veckor och sen öka med trav och mycket skritt i 2 veckor och sedan galopp träning i 2 veckor och sedan börja Tröna intervaller dressyr bommar skog klättra variera gör allt lätt och kul stretcha hästen efter de allra hårdaste passen kom-ihåg gör saker varannan dag så hästen kan vila emellan och ibland 2 dagars vila i sträck . Kolla så att hösten ej har fästing sjukdom så att utrustning ligger bra rätt bett kolla tänderna mm . Och trappa upp träningen långsamt . Tänk om du pt förliste mat och fys träna varjedsg du skulle bli matt och håglös gå på sista bränslet dina muskler skulle inte bära upp dig utsn skelettet och du skulle slitas och bli tråkig och orklös. Och viktigt att variera och ha kul det är som barn de måste motiveras heltiden de ska va lätt men när de blir svårt måste man avsluta i tid . För man ska ju pusha för att man ska kunna bygga upp något men också göra det i tid och kanske villa dagen efter mm . Det är under vilan hösten bygger muskler inte träningen det i kommbinstion .

toveeolsson
2014-12-25 20:23
#8

Tack alla för svar!
Min ponny är en maxad c-ponny och ganska lättfödd. Hon var varit en aning fet ett tag och på nått sätt var vi tvungna att få ner henne i vikt. 
Räcker det att att öka halmgivan några kilon eller är det höet som måste ökas? Har kollat lite på hastsverige.se och blivit något klokare, men då det inte är vi som står för höet i stallet där vi står så vet jag inte om det finns någon analys!

#3 Ja, hon har precis haft en aktiv vila (promenader några ggr/vecka) på tre veckor :)

#5 Hon kom till mig för över ett år sen och jag kommer inte ihåg exakt hur mycket hon fick då tyvärr :(

majaliten
2014-12-26 00:56
#9

Ta bort allt kraft de ökar bara till mer fett och ge henne mer Hö de kan också bli svullna sv halm . Är de otränade kan dem vörksntjockare en vad dem är men går hon hårt ska hon ha mer mat

toveeolsson
2014-12-28 13:14
#10

#9 Ja, det blir mer mat nu. Krafften behöver hon för muskelsättning och lite nyttig energi, hon är bara 6 år. Nu ska hömängden ökas! Tack!

[mitzylinnea]
2015-01-01 01:14
#11

Får oxå en känsla av att något saknas, Eller att den är sjuk på nått sätt som inte syns. 

Typ att de saknas vitaminer eller nått. Och sjukdom typ fästingsjukdomar. Den första känslan jag fick. 

Annars kanske hästen oxå är omotiverad? Vad gör du med henne? Hoppning? Dressyr? Rider ni ut ofta? :)

toveeolsson
2015-01-01 02:23
#12

#11 Hon är nog inte sjuk, för hon är pigg och glad när vi rider ut, och är nyfiken och vaken i stall och i övrig hantering.

Jag har också lusat på det. Vi håller på med lite allt möjligt, och försöker rida ut så mycket som det går. Nu när det är lov går det ju bra, en under skoltid så är det sällan jag hinner, därför är ofta helgerna spikade till att rida ut. Dock tävlar vi mest i hoppning! :)

Sarah
2015-01-01 08:42
#13

Min ena kan bli sådär orimligt trött ibland, då han är sjuk. Han har haft problem med luftvägarna och även om inget syns utåt så blir han trött och håglös när de blir irriterade. Kan mycket väl vara ngt sådant för dig också. Att hon är pigg när man rider ut är kanske inte så konstigt, många hästar vaknar till liv ute, oavsett om de har ont eller ej.

Annons:
[mitzylinnea]
2015-01-01 12:14
#14

#12 okej, du kanske kan miljöträna? (gå över presseninngar, ta fram påsar att prassla med osv) Trickträna? Bara lek runt i paddock/ridhus? Löshoppa? Mer aktivering i hagen? Mer aktivering i boxen? 

Listan kan göras lång :) De kanske är så att man måste hitta nått som hästen tycker är roligt, som man kan göra med den då och då. Min Quarter älskar miljöträning och trickträning :) Han vet att miljöträning är förknippad med godis, beröm och tillit! :D

toveeolsson
2015-01-01 12:39
#15

#14 Nu har det ju å andra sidan blivit mycket mycket bättre. Problemet är egentligen mer att hon vill göra saker, jag känner det på henne, men orkar inte. Jag och min tränare tror det är maten så hömängden är nu ökad! Tack ändå!

Upp till toppen
Annons: