Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 661 ggr
[lko]
2014-12-22 20:44

Det här med bett :)

Hej ! Jag har ett 10 årigt islandshäst sto. I paddocken är hon ganska lat men ute i skogen blir hon en helt annan häst. Hon blir superpigg och springer överallt.. Men en dålig sak med detta är att hon nu blivit stark, eller vill inte stanna utan det tar väldigt lång tid och det känns så elakt för man behöver "dra" så pass mycket. Jag har testat med att vifta lite med spöt vi bogen (framför) men det struntar hon i. Jag rider just nu på tredelat bett men funderar på att kanske ha ett LITE starkare bett bara när ja rider ut i skogen. Några bettips eller/och andra tips?:)

Annons:
Zabbio
2014-12-22 20:51
#1

Kan det vara så att när hon blir pigg hamnar hon i balans framåt och då får svårt att stanna, och sen lägger sig på bettet för att kunna balansera upp sif till stopp? Det brukar  ge långa stoppsträckor och en del vikt i tygeln.

Min gjorde så tidigare. Jag tränade stopp från skritt, tydliga ''western stopp'' - sitta tungt, säga woha och efter två sekunder ta i tygeln.  I skritt var det ölätt för honom att stanna och han lärde sig ganska snart. Då gjorde vi det i  högre hstigheter osv.
Fördelen är att hästen har bättre möjlighet att balansera upp sig och lyckas med sitt stopp, även om den råkat bli obalanserad, om man inte behöver dra i dem. :) Plus att de snart lär sig att flytta bak vikten redan när man ''sätter'' sig, och därmed har man ännu ett sätt att få tillbaka balans och kontroll utan att dra i munnen.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Upp till toppen
Annons: