Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2166 ggr
Blawe
2014-12-14 20:05

Vad använder du för bett?

Vad använder du för bett på din häst? Använder du flera så ta det du använder mest. Du får gärna skriva en motivation till varför i kommentarerna.😃

(skrev alla jag kunde komma på, men finns såklart fler)☝️

ni som väljer övrigt, vad använder ni?

Annons:
Wellcraft
2014-12-14 20:10
#1

Hackamore, bettlöst eller grimma är det jag använd på mina.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Blawe
2014-12-14 20:13
#2

#1 Gött,känns ju helt klart snällast! Synd att man inte får tävla i det😮

Wellcraft
2014-12-14 20:18
#3

#2 Hackamore kan det ju diskuteras lite om men det har vi bara använt på de svårare hästarna medan vi skolat om eller tränat bort problembeteenden :)

Helt klart synd att man inte får tävla i bettlöst, det håller jag med om.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Blawe
2014-12-14 20:21
#4

#3 menade grimma och bettlöst, för hackamore kan ju skada också om det är fel hand som håller  tygeln!

[Apelsinpajen]
2014-12-14 20:21
#5

Använder mest akademiskt hackamore, hästen funkar bra på det  och jag är inte så förtjust i vanliga bett. :)

examynia
2014-12-14 20:33
#6

jag använder mest 3-delat med rörliga ringar.. men har även med fasta som jag använder ibland.. har även börjat använda tre-delat baucherbett å de verkar som att han funkar hur bra som helst på de.. men även två-delat, i skogen ibland om vi r många hästar.. men åxå rakt å hackamore ibland.. berr på lite vad vi ska göra=)

Annons:
JoannaLi
2014-12-14 21:13
#7

Grimma! Både på Stor och Liten :D 

(Stor's ägare kan bli lite orolig - hen är lite av en orolig själ - och vill gärna att jag rider på babypelham när jag rider ut, så då tar vi dubbla träns och dubbla tyglar, så finns pelhamet där "i fall att" och så rider jag på grimm-tyglarna ^^)

Stor är det för att han tycker att bett är lite obehagliga, så ska man rida - i allmänhet, men främst dressyr - så måste man först få honom att acceptera handen, sedan att acceptera bettet, sedan få honom avslappnad och mjuk i kroppen eftersom att han alltid är lite stel och blir än värre när han har bett i munnen, och sen kan man börja "rida på riktigt", medan på grimman är det bara att sitta upp och börja mjuka upp hans stela kropp :D

Liten är det för att han har varit lite understimulerad, och har lärt sig att ta bettet mellan tänderna, dra ner huvudet och sticka. Därför använder vi grimma både för att chocka honom lite och visa att han inte kan ta bettet mellan tänderna, men även för att han är en sådan mjuk liten själ och en så välvillig kille, så jag vill inte ta på något som är det minsta lilla starkare än jag behöver. :)

Iaemi
2014-12-14 22:07
#8

Använder ett bettlöst, alltså varken sidepull eller hackamore. Det är som en grimma i läder helt enkelt, fast utformat till en mer ridvänlig sort. Grimma går väl också bra men lite snygg får man ju va. :)

JoannaLi
2014-12-14 22:14
#9

#8 Till Stor har jag faktiskt en marinblå stallgrimma med fuskormskinn på! Jag menar hallååå! ;)

P4go
2014-12-15 08:09
#10

Kimblewick rakt med tungfrihet. 
Min funkar inte på bettlöst alls tyvärr, hon gillar inte trycket och att inte kunna ta ordentligt stöd, provat dom flesta sorterna, Kan rida i grimma om vi inte ska träna ordentligt utan mest mysrida.

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

viktoria91
2014-12-15 11:18
#11

Kimblewick för det mesta, hon trivs bra med rakt stångbett. Kan rida ut i grimma ibland bara för skojs skull och tränsbett för variationen.

chade
2014-12-15 11:27
#12

rakt med fasta ringar, här vänjer vi oss med träns och bett i munnen fortfarande :)

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Blawe
2014-12-15 13:08
#13

#mm, samma här! Inte helt lätt alltså!😮Hon e bara körd i grimma innan, men man får ju inte tävla i det !!😭

Annons:
Sarah
2014-12-15 15:16
#14

Har nog testat de flesta bett på mina hästar. De är båda väldigt känsliga och visar tydligt om de inte trivs med ngt. Båda funkar bäst på tvådelade. Den ena på anatomiskt tvådelat med lösa ringar och den andra med fasta ringar.

strindberg07
2014-12-15 16:23
#15

Jag använder just nu repgrimma och sidepull. Men när vargtänderna är uttagna så ska jag börja använda ett helt vanligt tredelat bett :)

Jomenhej
2014-12-15 20:56
#16

Medryttarponnyn har 4 bett vi varierar mellan, rakt eggbett, tredelat med rörliga ringar, babypelham med rak gummistång samt ett pessoa. Jag rider ca 1-2 ggr i veckan på henne, lite mer sällan nu när det kallare. Egentligen är hon ägarens dotters ponny och hon rider runt på det raka alt. pelhamet(med delta såklart) medan jag varierar mellan det tredelade(favoriten) och pessoat. Dock har jag bara hunnit med pessoat en gång :) För att förklara varför vi har lite skarpare bett är det för att hästarna nästan alltid går uteritter och då kan ponnyn bli lite stark.. Och vi tänker, hellre ett skarpare bett så att man kan ta en enda gång och sedan vara mjuk i handen än att ha ett mildare som hon total ignonerar :)

[RC1393]
2014-12-17 18:29
#17

Jag har rakt eggbett och tredelat eggbett på min, köpte en utav varje för att se vad hon trivdes bäst på, men det är marginell skillnad så jag har rakt på "dressyrtränset" och tredelat på "allroundtränset", så det blir lite variation också. Två-delat trivs min tjej inte alls med och någon annan typ av bett ser jag ingen anledning med att använda på henne.

CaptainBunchie
2014-12-18 19:20
#18

Min unghäst rider jag mest på ett rakt tränsbett med rörliga ringar men varierar ibland med tredelat tränsbett. :)

"Gammelgubben" rids mest på tredelat tränsbett med lösa ringar, men han kan även ridas på rakt (dock blir han något svårare att bromsa) och ibland rider jag även bettlöst på honom som grimma, repgrimma eller halsring, vilket fungerar bra bortsett från att han gärna sticker lite/går lite för snabbt (och är svår att hålla) och inte kan jobba med det. Så det är mer vid lek/promenad. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

PogoPedagog
2014-12-18 22:15
#19

Colorado rids med tredelat med rörliga ringar, Magic med samma men med olika metaller i bette för att det ska smaka gott. 

Det märkliga är att Magic som är den hästen med mjukast mun jag någonsin ridit hade pelhambett innan jag köpte honom :o mkt märkligt.

pebb
2014-12-19 13:00
#20

3-delat anatomiskt med fasta ringar, eller 2-delat med rörliga ringar är väl det som jag använder mest.

Annons:
elvirawz
2014-12-19 14:17
#21

Hemmagjort bettlöst :)

elvira.horseworld.se

smellcaramell
2014-12-20 10:26
#22

svarade övrigt då jag i princip använder dessa bett lika mycket häst nr 1: vanligt tredelat med rörliga ringar ett rakt odelat men ledat bett skulle jag kalla det, D-ringar, finns här http://www.hooks.se/produkt/d-ringsbett-horsepowerr/45981/45982/ tredelat westernbett med skänkar och kindkedja Häst nr 2: oledat kimblewick med tungfrihet tredelat westernbett med skänklar och kindkedja tvådelat westernbett med d-ringar

Cezanne
2014-12-20 22:01
#23

Tredelat med fasta ringar på den gamla hästen som är den som rids mest. Tredelat med löpande ringar på hennes ena dotter och rakt plastbett på den andra.

Kadoor
2014-12-24 23:40
#24

När jag hade medryttarhäst red jag på vanligt tredelat tränsbett! Eftersom att han inte var min kunde jag ju inte bestämma vilket jag skulle använda. Men hade jag fått det, hade jag använt bettlöst. Det skulle jag göra på vilken häst jag än rider på, om jag fick använda det jag ville. ;)

- Bring Me the Horizon, Guns N Roses & AD/DC är bäst -

Killen
2014-12-27 11:47
#25

2 delat med lösa ringar med lock up

kissmekate.blogg.se

majaliten
2014-12-27 13:24
#26

3 delande endast av olika slak smals smalare (aldrig tjocka eller tvådelade hemska saker). Rakt ibland men de gillar inte min häst de blir för starkt och hackamore använder vi också grimma och kandar

Maja
2014-12-27 13:34
#27

Varierar mellan rakt med fasta, islandsstång och tredelat med rörliga (EE-bett). Beror på om det är träning, tävling, skogsridning eller någonting annat.

EE är min absoluta favorit.

Annons:
RomDoll07
2014-12-27 14:01
#28

Repgrimma för det mesta, ibland halsring eller ingenting. Har också ett LG-bridle (alltså bettlöst) jag använde mycket förut men inte så ofta numera.

[lko]
2014-12-28 17:18
#29

Ganska varierat, vanligt rakt, tredelat, babypelham, sidepull, hackamore och tredelat. Men mest på tredelat:)

Annicka Ekman
2014-12-29 08:17
#30

Novabett eller Hackamore beroende på vad vi ska jobba med. Hon söker stödet på Novabettet vilket behövs ibland.

Nasse99
2015-01-06 00:03
#31

Jag rider med Kapson och Stångbett. 
Kapsonen för formgivningen i sidan och stången för att kunna länga ut överlinjen. 
Jag rider Kraftskapande Ridkonst, varav den ovanliga kombinationen. ;)

Juliagrafi - en ungflickas jobb.

heljoh
2015-01-06 14:03
#32

Sidepull enbart på unghästarna, sedan Nova när de blivit äldre, tills man märker att de skulle fungera eller trivas bättre med något annat. På min gamla dam kan jag ha vad som helst, men oftast blir det Nova eller sidepull eftersom jag inte orkar ändra om på tränsen :-)

solidduck
2015-01-07 14:14
#33

Stångbett (western), eftersom det är reining jag håller på med så är det och en hand krav i de flesta klasser. :)

Akerberg
2015-01-09 17:41
#34

Oftast rakt med rörliga ringar

Annons:
Hymra
2015-01-09 20:56
#35

Övrigt. Alltid bettlöst. Rider i vanligtvis repträns (crossunder funktion), vanlig grimma, repgrimma, kapson , halsring eller inget. Det händer även (mer sällan) att jag rider med cavemore om jag rider AR på banan, vi har längre kvar i vår utbildning. Arbete på långa tyglar (arbete från marken) tränar vi med grimma, repträns eller halsring. Även börjat lite löst. Tömkörning i skog brukar vi använda vanlig grimma eller repträns till :)

Upp till toppen
Annons: