Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3549 ggr
Blawe
2014-12-13 14:27

Ska hästen tugga på bettet??

Hade en instruktör hemma för ca. 1 år sedan. Enligt henne SKA en häst tugga lite på bettet. Jag reflekterade inte mer över det förrän igår, när min falabella fick in sitt första bett i munnen. Jag hade väntat mig en JÄTTEREAKTION och en massa tuggande, men hon höll det helt stilla och lekte inte ens med det! Är det dåligt eller bra? Kan tilläggas att det är ett tredelat fullcheek (8,5)

Annons:
Zepp
2014-12-13 14:42
#1

Att hästar tuggar på bettet är mer ett begrepp inom hästvärlden och skall således tolkas rätt, dvs de skall tugga på rätt sätt, dvs göra munrörelser på rätt sätt!

Till skillnad mot när de visar sig ogilla bettet på grund av fel bett och andra orsaker.

Ett bett är ett föremål som förs in i munnen på hästen och det skall den förhålla sig till, jämför om någon skulle föra in ett metallföremål i din mun!

Bettet har sitt syfte hur som helst, det är för att lättare styra hästen, fast med minsta möjliga obehag.

http://www.agria.se/hast/artikel/ratt-bett-till-hasten

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ellen10
2014-12-13 14:48
#2

Ska och ska, hästen brukar gå och suga lite på det men bita så mycket ska den väl inte göra? Min häst har jag haft i lite mer än en månad nu och han har lite problem med bett. Han tuggar och biter jättemycket. Dom vi köpte honom av sa att han skulle gå med novabett men han biter sönder det, och det är ju ett problem. Vi har börjat använda riktiga bett på honom och det verkar fungera bra. Vi hade även ett applemouth bett i början som han tuggade sönder helt. Vi köpte ett rakt bett som vi använder nu (som tydligen ska vara det snällaste man kan ha) och det får han inte upp så att han kan bita i det.

Men när man rider och arbetar hästen brukar man ju se det som något positivt att hästen skummar i munnen för att den suger på bettet. Men det är nog väldigt olika från häst till häst också?

Jag tycker inte att du ska vara orolig att din häst inte håller på med bettet. Jag ser det bara som bra att dom accepterar att det ligger där i munnen.

Men jag är verkligen ingen expert, bara mina egna åsikter ;)

//Ellen

Blawe
2014-12-13 16:01
#3

Mmm,jag hoppas att hästtandteknikern hade rätt när hon rekommenderade tredelat till henne.🤔 Sedan när vi börjar arbeta med det får jag se vad hon tycker om det. För jag tyckte när jag tänkte efter att det var jävligt konstigt sagt att de skulle tugga på bettet, inte suga utan verkligen bita klassade jag det som. För det var det min häst gjorde, och jag frågade om det var bra. Menmen, vi får se. Tycker iaf att fullcheek är bra, då bettet ligger stadigt. Annars är det ju värt att köpa ett rakt till henne… Bara det bästa till min prinsessa😂

Upp till toppen
Annons: