Annons:
Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 3266 ggr
Alejalo
12/11/14, 8:38 PM

Sparkas nästan + bakhovar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har en dam som har starka åsikter och som lätt tar på sig ledarskapet om man inte säger till henne, men det är inga problem. 
Jag har bara haft henne i ca 6 månader och nu när jag började första året på ett naturbruks gymnasium så tog jag med mig henne till skolan, men det är så att man själv inte sköter in och ut släpp utan det är andra elever som gör detta och då har dom slarvat med att säga åt henne vilket gör att hon har tagit ledarskapet och blir då jobbig att leda, hon blir då nervös och blockerar mer eller mindre den som försöker leda henne, men dom gångerna jag själv har tagit in/ut henne så har det räckt med en tillsägelse och sen är hon snäll igen. 

Men det är inte bara det som är problemet, hon har varit jätte sur nu i 1,5 månad, i början var det inget mer än att hon drog öronen bakåt, men några gånger har hon nästan sparkat när jag ska knäppa bakremmarna på täcket. 
Nu är det lite bättre, men hon pinnar fortfarande öronen bakåt. 
Men något som har varit ett problem sen dag 1 har varit bakhovarna, hon tar inte upp dom när jag ska kratsa hovarna, hon sätter all vikt på den hov jag vill ta upp och vägrar totalt, framhovarna är dock inget problem. 
Nu går hon barfota vilket hon har gjort i 1 månad vilket jag tror hon trivs med .

Men annars är hon en otrolig häst, många har sagt att hon är vacker och att det kan bli en otrolig häst! Men många gånger har jag tvivlat på om hon är rätt häst för mig, om hon är för svår. Vi har löst många problem, te.x hon hade stora problem med att bli tränsad i början och ibland tog det 20-30 min och nu går det på en 30s. Varje känsla jag får med denna häst blir tredubblad, jag blir överlycklig och helt nedbruten. Kan tillägga att detta är min första häst.

Annons:
Blawe
12/11/14, 8:48 PM
#1

En metod som fungerar på vissa hästar är att "klämma" (FÖRSIKTIGT!!!) vid kastanjen. Min mini blir bara arg och bokstavligt talat skriker på mig, medan storhästen snällt lyfter upp. Annars står han precis som din med "all" vikt på ett ben. Värt att prova??

Iaemi
12/11/14, 9:25 PM
#2

Kan hon inte ha ont? Typ i korset/ryggen osv. 

Sen kan du mycket väl själv ta över ledarskapet så att ditt sto blir trygg med så gott som alla. Just nu verkar du bara säga åt henne en gång och hon finner sig i situationen, men det går inte fullt ut. Hårdträna på det ett tag. Hon verkar verkligen missuppfattad.

Också angående bakhovarna, om ni kollat upp så att hon är frisk; Beröm bara hon tar upp benet. Är det inte smärta det handlar om så måste man komma ihåg att det tar en hel del tillit från hästen att lyfta hovarna, och hon kan helt enkelt inte ha den tilliten för dig. Knacka lite lätt på hoven tills hon lyfter upp och sluta då genast och beröm. Bara hon lyfter upp och stampar ner, beröm! Så får ni ta små steg på det sättet.

Alejalo
12/12/14, 7:31 PM
#3

Ska testa att klämma på kastanjerna nästa gång. 
Ont tror jag inte hon har, jag brukar ta några fingrar över ryggraden och trycka lite och hon reagerar aldrig, brukar klämma lite överallt på henne när jag borstar henne och det är aldrig på något ställe som hon reagerar på.
När jag borstar henne vid bakbenen lägger hon inte all vikt på det bakbenet, men hon lägger öronen bakåt, men hon står helt stilla.

PogoPedagog
12/12/14, 7:46 PM
#4

Hon kanske protesterar mot täcket för att hon tycker det blir för varmt eller är obekvämt? Provat att låta henne gå utan täcke eller byta till ett annat en vecka och se om det blir bättre?

Zepp
12/13/14, 3:02 PM
#5

Frågan är om problemet ligger hos dig eller hos hästen?

Iomed att jag är uppvuxen på landet så är jag mer van vid kallblod, de verkar vara fogligare.. eller så är det att ridhästar mest hanteras av unga flickor som är mer osäkra i sin hantering?

Hur som helst så har jag blivit tillkallad när hästar inte velat lyfta på hovarna utan tvärt om ställt tyngden på den hov som skall kratsas.

Jag har då alldrig ännu inte misslyckats med att få en häst att inte lyfta på hoven, det finns säkert sådan hästar, de har då nog psykiska eller fysiska problem.

Man måste tala till hästar på hästars vis!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

heljoh
12/14/14, 10:29 AM
#6

Hej För mig låter detta som en häst som är lite osäker på sig själv. En del hästar trivs inte med att bli hanterade av olika personer utan behöver en trygg ledare. Detta låter som en sådan häst. Det är ganska typiskt att varna för spark, lägga öronen bakåt och vägra lyfta benen. Jag skulle rekommendera att du sköter hästen själv, och tränar den mycket från marken. Ganska enkla övningar till och från hagen, eller vid fodring, för att bygga upp förtroendet. Ledarskapet handlar inte om att säga ifrån eller sätta på plats, utan att få hästen att våga lägga sitt liv i dina händer. Jag har jobbat många år med hästar och ditt problem är varken unikt eller omöjligt att lösa så det fixar ni lätt tillsammans, du och din fina häst :-)

Annons:
smellcaramell
12/14/14, 2:54 PM
#7

prova att kolla hur hon reagerar nästa gång du borstar henne, reagerar hon minsta lilla när du kommer med borsten på vissa ställen?

har ett sto i stallet som har ont någonstans till och från, men ingen kan lista ut vart, men då blir hon likadan , öronen läggs bakåt, hon vill inte lyfta bakhovarna om hon inte ska sparka osv, dock har hon även extremt humör så man får hela tiden passa sig när man går nära bakbenen när hon har en "dålig" period, annars kan man få en spark.

För henne är ledarskapet inget problem, det är för hon har ont, vissa säger att hon spänner sig i ryggen, andra att hon har hinnor som drar runt magen osv så vi har inget riktigt svar dock.. gäller bara att vara envis och härda ut när hon har en dålig period.

detta sto blir även "värre" om det befinner sig andra hästar i stallet samtidigt som henne, vet inte riktigt vad det beror på..🤔

Wellcraft
12/14/14, 8:17 PM
#8

#5 "eller så är det att ridhästar mest hanteras av unga flickor som är mer osäkra i sin hantering?" Tänk på hur du väljer dina ord.
Även unga pojkar kan vara osäkra i sin hantering, hurvida man är osäker eller inte har inte att göra med vilket könsorgan man har, det har att göra med hur man är som individ.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Zepp
12/14/14, 8:57 PM
#9

Oja.. ungdommar menar jag så klart!☺️

Var inte själv så himla säker när jag var 7 år och körde häst i skogen, som tur var så var hästen en Nordsvensk som hade varit med förut.. och jag lixom bara hängde med i tömmarna.

Glömmer alldrig när jag en dag skulle sätta på skaklarna till släpan, hästen kom inte rätt så jag försökte få den att vrida lite på sig.. och det gjorde den, samt ställde sig på min ena fot!

Hade det inte gjort så svinont skulle jag ha storgråtit.😮

Nu var det blöt mjuk åkermark så foten sjönk ner,jag blev inte skadad, bara ett stor blåmärke över hela foten.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Wellcraft
12/14/14, 9:29 PM
#10

#9 Det kan lätt bli fel när man kommunicerar i text, men tack för att du förklarade dig.
Är så trött på folk som ser tjejer som svaga & osäkra, men nu var det ju som tur var bara ett missförstånd :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Brollan1
12/15/14, 8:11 AM
#11

Att hästar inte vill lyfta bakhovarna är inte ovanligt och normalt så är det ett fysiskt problem någonstans. Om det tar mer ont att belasta den andra sidans hov/ben/höft/rygg så skulle jag bli grinig av att stå på ett ben och i hästens fall tre ben.

Kontrollera om hästen verkligen fungerar utan skor, för om den har ont i hovarna så vill dom inte belasta den andra hoven mer än nödvändigt OCH dom blir över lag VÄLDIGT griniga om dom har ont i hovarna.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Alejalo
12/15/14, 5:30 PM
#12

Hon är inte helt säker i sig, men jag tror väl inte att hon är jätte osäker. 
Men att gå bakom henne är inget problem, utan det är just när man är vid bakbenen. 
Jag blir osäker när hon signalerar för spark, men annars brukar jag inte vara så jätte osäker. 
Hon har alltid gått utan skor på vintern, nu innan hon blev barfota så har hon gått ca 7v med skor runt om (dock vet jag inte om hon var helt nöjd med det och det var en av anledningarna till att hon går barfota nu) och innan dess har hon endast gått med skor fram. 
Ibland har hon varit lite varm i hovarna, men hon har tagit det lugnt hela tiden och dom flesta gångerna har hon varit jämnvarm.

Brollan1
12/18/14, 8:44 AM
#13

Jämnvarm är både bra och dåligt, bra för att hästen belastar hovarna lika, dåligt för att det kan vara ett tecken på skador inne i hoven pga att hoven inte är van att gå utan skor eller felspikade skor.

Om hästen är osäker så ligger problemet hos dig, du måste agera på ett sådant sätt att det inte finns några tveksamheter om vad som skall göras och hur. På ett sätt som hästen förstår utan snack. Dvs klart , enkelt och tydligt kroppsspråk. Ta en titt på bra hovslagare, dom har sällan problem med att få friska hästar att lyfta benen, om dom inte tidigare har blivit skrämda av mäniskor vill säga .

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Annons:
Linnea
12/18/14, 2:20 PM
#14

#13 Hovarna ska vara jämnvarma dock inte väldigt varma. Hur varma dom ska vara måste man lära sig.  Är hovarna kalla har dom dålig blodcirkulation.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Upp till toppen
Annons: