Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 3000 ggr
sevenup
2014-12-09 18:13

Hjälp pigg häst.

Hej, jag lånar min dotters iFokus för att be om hjälp hos mer erfarna hästmänniskor.

Jag äger ett korsningssto på 9 år, (arab/fjording) , blev lite lurade utav säljaren om hennes beteende och att hon vart riden av barn och lugn och fin, men jag vill inte lämna tillbaka henne då hon är underbar på alla sätt och vis. MEN…

hon är otroligt pigg och envis, jag har Ledproblem och är inte jätte ryttinerad, men när man rider och man vill stanna henne så vägrar hon att stanna , hon bara drar och ökar takten, jag har som sagt ledproblem och får ont när jag ska försöka stanna henne medans hon fortsätter att dra,

jag är rädd för att galoppera med henne nu då jag är rädd att jag inte får stopp på henne, så jag undrar om det finns någon bra Hjälptygel som kan hjälpa lite så att antingen hon inte kan dra iväg så eller så att jag inte behöver dra så mycket/hårt för att ens ha en liten chans att stanna henne.

Hon lyssnar på mig fullt ut från marken, gjort ledskapsövningar och det går bra men just att få henne att stanna ordentligt när man rider är omöjligt.

Även min friska dotter har problem med det men hon har ingen erfarenhet av hjälptyglar så därför vänder jag mig till er.

tack så hjärtligt.

Annons:
trex
2014-12-09 19:26
#1

Ta hjälp av en tränare.

chade
2014-12-09 20:31
#2

ta hjälp av tränare som #1 säger, och jag hade satt ett starkare bett på hästen så du slipper ta så hårt i henne när hon inte lyssnar. vilket gynnar både dig och din hästs mun. Tränaren kommer kunna hjälpa dig att få kontroll på henne, och när hon börjat lyssna, så finns möjligheten att byta till ett mildare bett igen.

Små stjärnor lyser också i mörkret.

sevenup
2014-12-09 23:22
#3

tack så jätte mycket

Brollan1
2014-12-10 09:57
#4

Ett jävligare bett lär hästen att protestera hårdare om man inte förstår att utnyttja det.

Hästen stannar inte pga antingen så vet den inte vad en halt är för något eller så har den kontroll på ryttaren och inte tvärs om. I båda fallen så är det kunskap som behövs, inte "vassare knivar" i en okunnig hand.

Först och främst lär er och hästen "one rein stop" så ni får kontroll på situationen oavsett problemet. Sen ta hjälp av en ERFAREN ryttare som kan rida unghästar alt en inridare/beridare och låt den personen läsa av hästen och säga vad som behövs göras.

Pigga hästar är det bästa som finns, för om dom inte går frammåt vad skulle vi göra med dom då. Tröga hästar är det jobbigaste som finns.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

P4go
2014-12-10 10:56
#5

Vart finns ni? :) 
Jag hade samma problem med min galoppör när hon kom, nu gör hon klockrena halter. Fick hem henne i Maj. :)

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Gronstedt
2014-12-10 11:25
#6

TS, A och O när hästen inte vill stanna är att INTE DRA! Ta ett rejält tag och ge efter minst lika mycket, upprepa så många gånger som behövs. Om du bara drar och drar kommer hästen att hänga sig i handen och dra på mer och mer - det blir en dragkamp som du aldrig kan vinna. Sätt dig upp i sadeln och ta upprepade korta, skarpa tag i stället.

Om det finns någon lång sträcka, gärna med uppförsbackar, där du kan låta henne galoppera, så kan det funka att släppa iväg henne och sedan driva i stället för att bromsa. Om du tvingar henne att springa längre än hon egentligen hade tänkt sig., så är det inte så roligt att dra iväg längre.

One Rein Stop, som nämns ovan, är en bra nödbroms.

Annons:
[134643]
2014-12-10 12:44
#7

Jag red en häst förut som brukade sticka när man red. Det var alltså något som inte fungerade med mitt ledarskap, men jag ville inte sluta rida medan jag övade ledarskap med honom. Så jag gjorde som #6 sa, när han stack - ja då jävlar fick han springa. Tillslut tyckte han inte att det var så jävla kul att dra iväg, det blev ju asjobbigt. Det är ju dock bara lösningen på symptomet på något sätt, så trots att jag kunde rida så jobbade vi på ledarskapet en massa. Tillslut blev han en riktigt fin ponny! Kunde dra iväg någon gång ibland ändå, men var oftast lätt att stanna. Lärde in ORS så hade en nödbroms när det inte gick att driva, driva driva :)

sevenup
2014-12-11 11:07
#8

#4 . jag får hjälp av stallägaren som är erfaren ryttare. hon själv kan inte sitta upp på min häst pga permanent skada så hon försäker lära från marken och vi kör start o stopp väldigt ofta, enligt förra ägaren så skulle hon va väldigt lätt att stanna men som jag även skrev så har jag ledproblem så är jobbigt för mig att ens hålla emot när hon försöker sticka.

#6. jag drar och släpper , det kvittar hur många gånger man gör det för så fort man släpper efter lite så drar hon , haft henne nu i bara 2 månader.. jag är lite rädd för att släppa henne ute just nu eftersom jag inte är jätte erfaren (haft uppehåll på 32 år) samt pga mina leder så är jag rädd att hon vägrar stanna ändå även om hon fått springa längre sträcka.. jag är 47 år och inte ridit sedan jag var 15.

ska kolla de där med ORS.

men finns det någon hjälptygel så hon inte kan sticka som man kan ha tills jag känner mig lite tryggare på henne och kan släppa henne då?

PogoPedagog
2014-12-11 11:28
#9

Ger du henne kraftfoder ska du kanske sluta med det/ dra ned på det rejält.

Gronstedt
2014-12-11 12:05
#10

#8: Ta och ge flera gånger per sekund, så hinner hon inte få upp farten så värst emellan förhållningarna.  Håll inte emot och håll henne inte kort för att hindra henne från att dra, det ger bara stress och dragkamp och hindrar henne från att arbeta korrekt. Låt henne få plats fram till dess att hon försöker dra iväg. Kan ni öva genom tömlongering så att ni blir överens om vad signalerna ska betyda?

Brollan1
2014-12-11 14:09
#11

Det finns inga hjälptyglar som ersätter kunskap. Ju mer man kan om hjälptyglar desto mindre behöver man använda dom. DVS när man vet varför och hur man skall använda dom så behöver man dom oftast inte för problemet har löst sig själv då man lärt sig vad som gör att hästen beteer sig som den gör.

Hjälptyglar har en förmåga att dölja det riktiga problemet och samtidigt förrvärra det om man inte förstår vad just den hjälptygeln gör med hästen. I värsta fall så går det som det gick för en bekant till mig som inte förstod vad hon gjorde och hästen stegrade sig och slog runt och landade med ryttaren underst med allt vad det betyder av skador för båda.

Lär in ORS så har ni det verktyg som ger er den tid ni behöver för att lära er och hästen det som behövs. Använd ORS med förstånd.

Lycka till

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

imsuchadiva
2014-12-11 23:28
#12

Är nog få här inne som förstår hur det är att rida med ledproblem. Vad har du för bett på hästen nu? Vad för typ av mat äter den? Hur ofta rider ni "dressyr". Öva på halv-halter och halter, start och stopp. En gramantygel kan hjälpa, men vet inte om du tycker det kan bli för jobbigt att hålla i två tyglar? Annars en vanlig gummianoss eller en gogg. Fördelen med grammen är att du kan variera "inspänningen" när du rider. Oavsett vilket hjälpmedel du använder, be någon rutinerad hjälpa dig så de används korrekt. ORS är det absolut sista jag skulle lära min häst..

Sarah
2014-12-12 22:11
#13

Hon kan ju mycket väl varit allt förra ägaren sa, hos dem. Men då hon känner att du/ ni är osäkra så tar hon över. 

Problemet är ju att hon inte lyder dig och då är det träning och åter träning som gäller. Även på hästar som inte är utbildade så funkar vissa saker ganska automatiskt om hästen är lite känslig. Ex, är du avslappnad när du rider så stannar hästen nästan av sig självt om du spänner magen, det är lixom en naturlig reaktion :) Hamnar man i dragkamp däremot, så funkar inget ordentligt.

Annons:
sevenup
2014-12-26 20:15
#14

#12 nä verkar inte riktigt så, jag kan inte ge så mycket som folk verkar vilja att jag ska göra därav frågade jag efter en hjälptygel som kan hjälpa mig som reumatiker att klara hålla i min häst, hon behöver ju inte dra hårt för att det ska bli jobbigt för mig :/ .
jag har vanligt 2 delat bett på henne, även provat 2 delat gummibett.

hon äter hö och stallägaren rekommenderade lite fibergit till henne efter hårdare ridpass så hon bygger muskler så är kanske 4 dagar i veckan som hon får 2dl fibergit per gång. så alltså 8dl per vecka sedan äter hon ca 12 kilo hö (blandat med halm) om dagen.
hon har inte vart speciellt utbildad alls när vi fick hem henne, vi har fått lära henne gå i form och hon är fortfarande inte helt inne i att gå i form ännu hon letar fortfarande efter rätt position med huvud. så för tillfället gör vi mest på att träna formen, flytta för skänkeln start och stop, bommar, halter vid varje bom , volter , 8or samt uteritt tillsammans med min dotter. hon lyssnar inte med att stanna ordentligt med min dotter heller och hon är mer ryttinerad än mig , men hon känner väl även att det är lättare att köra över mig när jag inte har riktigt den kapaciteten i lederna för att inte tappa tyglarna när hon känner för att dra lite extra.

hon stack iväg för inte så längesedan med mig ute på asfalt och blev halt i nästan 1 vecka.

min dotter har lyckats få henne att köra saktare trav men det har tagit ett bra tag nu innan hon gjorde det annars var det bara att rusa. men snart kan inte min dotter hjälpa mig heller då hon är gravid och jag vill gärna klara det själv.

ska kolla upp och kanske se om någon annan i stallet har en graman så jag kan prova hur det känns med 2 tyglar. annars provar jag gärna gummianoss eller en gogg.

okej, varför är ORS det sista du skulle lära din häst (är som sagt oerfaren)

tack så mycket för att du skrev till mig :)

# hej. denna häst är väldigt känslig för skänklar osv. men att stanna henne är inget hon gör på ett "naturligt" sätt så som du förklarar, min dotter får inte stopp på henne speciellt snabbt heller och hon är mer ryttinerad.

jag harbörjat slappna av mera i traven å så men hon vägrar sakta ner hur mycket man än försöker och hon har stuckit iväg för inte längesedan och blev halt.

förra ägarena har bara ägt henne 4 månader tyldigen, och hon har bara stått i sverige i totalt 6 månader nu inräknat med tiden jag ägt henne. så därför känner jag mig nu lurad för hon var bara insutten och skrittad på praktiskt taget, och det är fler än jag som sagt det, hon kunde inga grunder.. traven då rusade hon genom traven istället för att trava ordentligt. jag ahr fått en unghäst på 9 år ungefär.

heljoh
2014-12-26 21:47
#15

Jag har också ledproblem och förstår ditt problem. Dock låter det som att hästen är ganska outbildad även den, kan det vara så? Jag hade tagit hjälp av en tränare som kan se vad ni två behöver för att kunna jobba ihop. Sen är korsningen i sig en utmaning då dessa raser inte är kompatibla… ;-) Har man ont så är det bättre att rida en mindre stark häst. Men som sagt, om du kan få hjälp av tränare kan det säkert lösa sig. :-) lycka till!

majaliten
2014-12-26 21:56
#16

Friberg har bar mycket soler i sig sumpa det så fort hösten gjort av med energi och gått hårda pass är det bara bra varför fylla på med mer energi . Gå hon hårdare ge extra kg Hö inte massa kraft . Jag är själv rematisk och har rygg och ledproblen och pålagringar. Min mörkare sa stt man ska inte ta dig an något man inte klarar av så fått avstå från sådant jag inte kan fixa som i ditt fall kanske hästen? Men genast bort med kraft om hon blir extra tröt efter ett psss Är Det bara bra för då landar det på en bra sines stämning . Och sedan är det bra att kanske låta hösten gå på lösdrift för att göra sig av med energi. Hitta en duktig Medtyttare som kan rida hästen tröt till en korrekt sinnesstämning. Vissa blir så här när de inte får göra sig av med tillräckligt. Gör henne riktigt svettig och tröt löshoppa medryttare som tränar seriöst och kan hjälpa er att få bort onödig energi . Och som andra säger kunskap kommer aldrig kunna ersättas med hjälptaglar . Menar inget illa men din tydliga brist på kunskap är så stark ta snälla hjälp av någon duktig ryttare som kan rida den och hjälpa er. Man lär inte en häst gå i form de gör dem nör de är lösgjorda rätt sinestämning och välsrbetade och avslappnade . Och sen kan ju hösten kröka på nacken men inte arbeta som den ska med bakdelen och lyfta på ryggen . Kolla så att all utrustning sitter rätt sadel träns kolla tänderna så att hästen inte får och och springer från smärtan . Jag har tidigt in höstar och vidareutbildat inklusive min egna GP häst . Jag avskyr stt använda mig av lingering men i allra värsta fall så långörat jag heta hästar innan ridningen . Så att de får springa sig trötta och sen sitter mina lärlingar upp och rider igenom de . Själv sätter jag mig upp om allt handlar om lydnad men nör en häst inte får göra sig av med de den tar in måste det arbetas på hösten är nog inte bara olydig för att den är ouppfostrad men den behöver göra sig av med son energi . Tömkör löshoppa och longera longera slut på hästen

Upp till toppen
Annons: