Annons:
Etikettfoder
Läst 1763 ggr
JoannaLi
12/7/14, 9:34 PM

Hästgodisfråga, igen

Nu är det så att jag ska börja träna en shettispojk, som ligger ganska bekvämt i vikt, och ska helst inte ska få bli så mycket större.

Men, jag jobbar gärna med positiv förstärkning, och vill kunna ge en godisbit någon gång ibland som "jackpot"/storbelöning, för att kunna variera med klapparna och det verbala berömmet. 

Så jag söker ett godis med så absolut litet näringsvärde som möjligt/så nyttigt som möjligt. (Hade jag kunnat få tag i extra välsmakande luft så hade jag definitivt provat det!)

Jag har absolut ingenting emot att ställa mig själv och göra, om ni har något dunderrecept, eller ska jag satsa på gamla hederliga morötter?

Jag gick igenom "Foder-arkivet" här på Ridsport ett par år, och jag såg någon nämna majs, där andra svarade att de gick igenom systemet så fort att kroppen inte hann bryta ned det? Skulle sådant eventuellt funka? Jag menar, det är ju välsmakande, men om de går igenom systemet så fort kanske han inte hinner dra åt sig socker/stärkelse därifrån?  

Äsch, jag känner att jag förvirrar mig själv :)

Annons:
Mitralis
12/9/14, 2:14 PM
Caf_Roy
12/9/14, 6:59 PM
#2

#1 Bygger inte klickerträning på att hästen får godis efter klicket? Morötter tycker jag funkar superbra. Fickan blir lite fuktig, men det varken smular eller kladdar. Det är gott, billigt och man kan skära i lagom små bitar.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Mitralis
12/9/14, 7:15 PM
#3

#2 Nej, det är istället för godis 🙂



[134643]
12/9/14, 7:22 PM
#4

#3 De flesta som klickertränar ger godis vid varje  klick. Annars är klicket bara ett tomt löfte typ. Klick, sen godis. 

Har inget supertips till ts, så tänkte tassa lite då jag är i samma situation 😃

Mitralis
12/9/14, 7:41 PM
#5

#3 Fast då faller ju principen med klicker och då kan man ju strunta helt i den 🤔



Mitralis
12/9/14, 7:45 PM
#6

Fast det kanske är det vanligaste ändå att man följer upp med godis.



Annons:
[134643]
12/9/14, 8:07 PM
#7

#5 Man klickar ju för att få ett mer precist "där gjorde du rätt", säger man t.ex bra är det större risk att man faktiskt belönar för fel beteende. Typ om man lär in att lägga mulen mot något, så tror hästen att den gör rätt när den tar bort mulen. Med klicken är det lättare att tajma. Alltså "där gjorde du rätt, kom nu så får du en godis" 🙂

Mitralis
12/9/14, 8:17 PM
#8

#7 Låter smart 🙂



[134643]
12/9/14, 8:19 PM
#9

#8 Haha ja, klickerträning är superkul! Finns ju http://klickertraning.ifokus.se/ här på iFokus också 😃

JoannaLi
12/9/14, 9:10 PM
#10

#1 Haha, jag är väl bekant med klickerträning, men jag tränar precis som 134643, och brukar vara väldigt frikostig med godisarna, så skulle därför vilja ha ett godis som jag kan ge så mycket som möjligt av :)

Zollan
12/9/14, 9:30 PM
#11

Har inte PS of sweden nyttigt godis som du borde kunna ge? Är ju till tex fånghästar också så då borde det ju inte vara så de går upp i vikt. In på deras hemsida och kolla på deras godis :)

JoannaLi
12/9/14, 9:56 PM
#12

#11 Tack för tipset! 

(Sidenote: haha! Min tanke om majs höll PS med om, första artikeln på innehållsförteckningen är majs! ^^)

JoannaLi
12/9/14, 10:00 PM
#13

Vetemjöl? Salt? Fett? Det vet jag inte, det låter inte riktigt som vad jag skulle vilja ge häst :/ (Samtidigt verkar de ha hittat en hel del bra grejer på andra ställen, men just det där kändes lite…)

Men samtidigt vet jag inte om jag kan hitta på något bättre själv, så jag kanske får köpa hem någon påse för att varva morötter med.

Annons:
[134643]
12/9/14, 10:52 PM
#14

Ger du nå kraft eller något liknande i fodergivan? I så fall kan du ju bara ta en del av det och använda som godis, så får hästen lite mindre i krubban bara men får fortfarande samma mängd som den ska ha 🙂

JoannaLi
12/10/14, 6:22 PM
#15

Nej, han går mest som sällskapshäst, och har egentligen inget alls behov av tillskott av energi förutom höet, annars hade ju det varit en jättebra idé :)

JoannaLi
12/28/14, 8:33 PM
#16

Nu tänkte jag bara höra här igen! 

Nu har jag tänkt mig att göra något hemmagjort godis, allra störst baserat på morötter, men jag funderade på om jag kanske skulle kunna fylla ut det med något? T.ex. linfrön har jag sett att någon har gett, och det ska ju vara bra för magen - i alla fall för människor - så skulle man kanske kunna fylla ut med något sånt? 

Nässlor har jag också sett att någon hade gett, och det kanske man skulle kunna dryga ut lite med? Finns det något mer som är relativt lätt att få tag i, som jag kan dryga ut lite med? Kan min idé om frön vara något?

Jag tänker mig att man gör morötterna genom råsaftscentrifugen - så får man förhoppningsvis en lite mer hållbar produkt, och om jag  min idé stämmer - en aning lägre sockerhalt? Kan det stämma? 

Har ni några tips på hur man skulle kunna bära sig åt, och med vilka ingredienser man kan göra dem med? 

(Jag känner att det blev många frågetecken i den här texten - jag är, som synes, väldigt osäker :D)

Hymra
12/29/14, 2:57 PM
#17

Jag klickertränar min häst som tidigare haft fång och därför måste få minimalt med socker och stärkelse. Jag har beställt hem Dengie alfa alfa som är ett foder med minipellets, lucern utan melass. Har dock inte provat detta än! Har tidigare använt hippolyts fångfoder men då det innehåller en hel del socker och stärkelse samt sirap och jäst så vill jag inte ge detta. Jag vill verkligen inte ge henne något med jäst i heller. För tillfället ger jag henne minibitar av morötter men det är inget jag vill fortsätta med då det också innehåller en del, dock kommer jag nog att fortsätta att klickerträna henne med morötter när det gäller verkning av hovarna :)

JoannaLi
12/29/14, 3:19 PM
#18

#17 Har du beställt en 20-kilos säck då? Vad betalade du för den och vars köpte du den ifrån? (Frågvis :D)

Återkom gärna med en recension! 

Jag funderar på om det kanske skulle vara något att varva eventuella hemmagjorda godisar med? Vill helst inte ge så mycket morötter heller, men är även en hippie som helst vill ha koll på alla ingredienser i allt som går in i hästens mun - dvs göra själv. Det här kanske skulle kunna gå att balansera mellan de två ^^

[134643]
12/29/14, 5:36 PM
#19

Tänkte bara svara på linfrö-frågan, det är det enda jag kan hjälpa till något med 😃 Så länge du inte ger i stora mängder då linfrö är giftigt är det inga problem. Gissar på att det är typ lika bra för magen för hästar som människor🙂 Om du väljer att köra på bara morötter så kan det vara smart att torka dem i ugn så slipper man kladd och så i fickan ^^

Hymra
12/29/14, 10:35 PM
#20

Precis, en 20kg säck är beställd :) De hade höjt priset så den kostar nu 279:- och den kommer räcka länge! Djurmagasinet tar hem åt mig, det var lite kul då min hovvårdare frågade mig vad jag klickar med och då visade det sig att hon också beställt samma foder från djurmagasinet ;) Kan absolut höra av mig när jag vet vad hästen tycker om det! :)

Annons:
JoannaLi
12/29/14, 10:40 PM
#21

#19 Jo, torkad var planen :-) Hur mycket kan man ge en 9-årig shettisvalack, på ett ungefär? Och brukar hästar gilla smaken av dem? Jag har erfarenhet av ett matvrak och en matvägrare, och de svarade på linfrön som man skulle kunna ringa sig att de skulle, så jag har som inget "ärligt" svar :-D #20 Haha :-D

[134643]
12/29/14, 10:53 PM
#22

#21 Har faktiskt inte egentligen någon koll på linfrön, har aldrig tyckt om det själv och har väl tyckt att de varit lite läskiga haha. Har dock hört att det giftiga i linfrön försvinner om man kokar dem ett par minuter, eller häller kokande vatten över dem. Vet inte om det finns några säkra källor på det. Som människa har jag lärt mig att inte äta mer än 1-2 matskedar linfrön per dag i alla fall. Men som sagt vet jag inte egentligen haha, gissar mig bara fram. Så om någon annan har bättre koll hade det varit spännande att höra, blev ju lite nyfiken själv på det där med linfrön :3

JoannaLi
12/30/14, 6:29 PM
#23

#21 Jo, jag har fått höra att man ska koka dem om de är hela, men om de är krossade (vilket jag har) så är de redan behandlade, eller något sådant. Men nu blev jag osäker, jag också :D

Hymra
12/31/14, 12:10 AM
#24

Min häst får 1-2dl linfrökaka som en gröt tillsammans med mineraler och vitaminer, det är bra för hennes mage och hon tycker om det. Vet inte hur står skillnad det är på linfrön i smak, men de är viktigt att man häller hett vatten över dem och hur det nu var man skulle göra :) Linfrökaka behöver man inte hetta eller blöta :)

Hymra
1/2/15, 8:46 PM
#25

Jag fick hem fodret för några dagar sedan och har prövat det lite grann nu. Hästen min tycker att det är supergott! :) Och jag tycker att det är väldigt okomplicerat, små fina smala pellets. Om man vill kan man också lätt dela dem i mindre delar, men det har inte vi behövt göra :)

JoannaLi
1/2/15, 9:27 PM
#26

#25 men fasen åh… Jag hade ju hoppats på att jag inte skulle bli sugen på att ha det! 20 kg's säckar är lite väl mycket för mig att köpa, som medryttare :(

Hymra
1/3/15, 12:03 AM
#27

Åh jag förstår, i så fall; fodret var skit! ;)

Annons:
JoannaLi
1/3/15, 12:47 AM
#28

#27 Haha tack :*

Cahira
1/3/15, 2:16 AM
#29

Jag köpte alfalfakuber som godis till korna och har gett det som belöning till hästarna ibland och de gillar det. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JoannaLi
1/3/15, 12:21 PM
#30

#29 Har du då samma märke som #17?

JoannaLi
1/3/15, 4:13 PM
#31

Nu är första omgången hemmagjorda godisar i ugnen, så får vi hålla tummarna för att de blir bra och att han gillar dem �r😀😀

Hymra
1/3/15, 4:36 PM
#32

Åh kan du inte berätta hur resultatet blev sen samt vad de innehåller? :)

JoannaLi
1/3/15, 5:18 PM
#33

#32 Jajamen, ska se om vi får expertutlåtande i morgon eller på måndag, men så fort jag vet så återkommer jag! :-)

JoannaLi
1/3/15, 6:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

De ser faktiskt ganska snygga ut - och i torkat läge väger de mellan 0-4 g - oavsett storlek. Oj, så arg vågen var, när han tyckte att det inte låg någonting där, men den kände när jag la dit den ^^

(Uppdatering med bild :D)

Annons:
Cahira
1/3/15, 8:52 PM
#35

#30 Troligen inte.. bor utomlands. Jag minns inte vad för märke det var. 🤔

#34 Ser riktigt bra ut ju! 👍

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

JoannaLi
1/5/15, 4:05 PM
#36

Godisarna utvärderade av 2 olika hästar - godkända hos båda! 

Receptet är egentligen löjligt enkelt, men, det är en stor fördel med en råsaftscentrifug. Jag tror att det ska gå om man river morötterna och kramar ut saften, men jag har inte provat, så jag kan inte lova. 

Jag gjorde en liten första omgång, som passade preciiis på plåten jag använde. 

2 gigantiska morötter/3 normala till stora

3 matskedar linfrön

1 matsked chiafrön 

Jag råsaftscentrifugerade morötterna, och använde "biprodukten" - dvs "fruktköttet" (grönsaksköttet? :D) 

In i en bunke med morötterna. Sedan lade jag på fröna - höfta med måtten, jag tog bara så mycket som jag vet att en människa kan äta per dag, bara för att vara på den säkra sidan. Till nästa omgång ska jag ta mer, och dessutom se om jag kan hitta fler frön. 

Jag blandade ihop dem, och redan här hade jag nog kunnat göra mina godisar, men jag ville se till så att "smeten" höll ihop, så jag tillsatte vatten. Tillsätt typ ½ matsked i taget. Man ser inte en jättestor skillnad, men jag tyckte att de höll ihop lite bättre efter ett tag. 

Sist av allt tillsatte jag kanske 2 teskedar av morotsjuicen, bara för smakens skull, inte för att jag vet om det gjorde någon skillnad. 

Jag fick fram att jag fick bäst storlek om jag tog en vanlig tesked och måttade upp "smeten", sedan rullade jag den i handen, satte den på plåten, och mosade ut den till lämplig storlek. (Jag gjorde dem någon millimeter tjock.) Jag vill nog försöka ha storleken av en ungefärlig enkrona. 

Sist av allt - skjuts in i ungnen! Jag körde dem cirka 2h, 20 min på 50 grader, sedan slog jag av ugnen, och spärrade upp luckan med en stekspade, för att släppa ut fukten i cirka 10 minuter. 

Klara!

Jag vill bara påpeka att det här inte är det färdiga receptet som jag kommer att köra på, eftersom att jag tycker att det är lite för mycket morot i varje godis, och skulle hellre ha någonting mer att spä ut det med, men det är ett recept i alla fall, som fått godkänt :)

JoannaLi
1/6/15, 11:00 PM
#37

Vet ni vad för frön hästar kan äta? Är det alla, eller finns det några man ska undvika?

Hymra
1/6/15, 11:12 PM
#38

Jag har väldigt dålig koll på frön men vet att de kan äta solrosfrön :)

[jenny-]1
1/13/15, 4:29 PM
#39

Jag använder väldigt lite godis när jag tränar min pålle, och han får jobba  väldigt länge för minsta lilla bit ;) Har en shettis jag med och förstår ditt dilemma.
Däremot, ska man träna in nya moment så blir det ju godis oftare. Men så fort han kan ett moment försöker jag lägga ihop det med ett annat eller göra längre kedjor så att jag slipper ge honom för mycket godis!
Jag brukar använda Pavos summerbrick (?) som är mineral-  och vitaminer till hästar som inte ska ha en massa onödig stärkelse (sen finns det väl säkert nyttigare saker att ge än dem…). En ponny ska ha en halv brikett om dagen och den halvan delar jag i massa småbitar, försöker ge så små bitar som möjligt. Då räcker det ofta till en timmes träningspass.
Sen jag tog bort morötterna har han tappat de 10-15 kilo övervikt som han hade innan. Då åt han ändå bara en hel om dagen..

JoannaLi
1/13/15, 6:50 PM
#40

Det lät ju jättebra i förteckningen, men sedan… Rörsockermelass, 6,5% socker, 18% stärkelse…
Jag vet inte, det är ju inte jättemycket.

Tja, de fanns ju i relativt rätt storlek i alla fall, och låg ju relativt i pris, så jag får kanske köpa en, om inte annat för att blanda ut med :)

Hymra
1/13/15, 7:49 PM
#41

Det totala värdet med stärkelse och socker sammanslaget skall inte överstiga 10% för en fångkänslig häst. Stärkelsen är dessutom värre än sockret och skall gärna därför vara så lågt som möjligt. Dvs. även om det bara skulle vara så lågt som 2%socker och det totala värdet är 10% så skulle jag inte ge det då 8%stärkelse är för mycket! Melass 6.5% socker, melass (rent socker i princip) + 18 % stärkelse är väldigt mycket…

Annons:
JoannaLi
1/13/15, 7:51 PM
#42

#41 Tack för de siffrorna! Jag har letat liknande, men inte vetat vad jag ska leta efter :)

[jenny-]1
1/13/15, 10:03 PM
#43

Min är ju tack o lov inte fångkänslig *pepparpeppar* :) 
Anledningen till att jag fastnade mest för den var att jag fick i honom lite mineraler och vitaminer samtidigt som jag tränar, och slipper ge det för sig efteråt. Det är de enda mineralerna han äter (utan att blanda i det i något) och de är ruskigt bra att dela i småsmå bitar. :) Har någon något bättre tips på mineral/vitamintillskott så hojta gärna till! Håller med om att det finns alldeles för lite nyttigt godis som man kan ge större mängder av utan att riskera fång eller övervikt.

toveeolsson
1/16/15, 11:32 PM
#44

Vill du ha nyttigt godis så rekommenderar jag godis från PS of Sweden (psofsweden.se) som är sockerfritt och innehåller massa nyttigt, dessutom är det i lösvikt, enda godiset på marknaden. Finns massor av roliga smaker, och jag rekommenderar det också till ditt eget fredagsknaper framför tv:n, otroligt gott! :D

JoannaLi
1/17/15, 2:32 PM
#45

#44 Jo, jag spanade på det, men det sved lite i plånboken medan jag var inne där och fönsterhoppade :D

toveeolsson
1/19/15, 10:19 PM
#46

Ja, det är det som tryter. Men helt klart värt det! Supergott och hästarna älskar det!! :D

JoannaLi
1/22/15, 11:27 PM
#47

http://www.brogaarden.eu/media/Fibergy_s_web.pdf

http://www.brogaarden.eu/media/Daily_Vits_Mins_S_web.pdf

Vad tror ni om de här till fångkänsliga hästar? 

Jag vet inte, jag har inte tittat på så mycket mer än socker- och stärkelsehalten. Men vad tycks? Är det något som man kan ge någonting av? 

(Uppdatering: "Örtblandningar kan vara direkt kontraindicerat till en häst i riskzonen om den inte är van vid örterna. Det finns inget förutom reklamen som säger att det är bra att ge örtblandningar till fånghästar." Jag hittar bara en källa på detta, men låter samtidigt inte otroligt. Sant? Jag tänkte bara, Mineral-fodret ovan innehöll ju en del örter.)

[jenny-]1
1/23/15, 8:26 AM
#48

#47 Tyckte det lät som ett pulver, därför jag inte testat, men jag har inte heller läst så noga :) kanske finns i pelletsform också?

Annons:
JoannaLi
1/23/15, 2:51 PM
#49

#48 Jag uppmärksammade det inte innan, men nu när jag verkligen lusläste så blev jag också lite osäker :S

Vet någon vad det är för sorts grönsaker en häst inte kan äta? Rotfrukter, såsom kålrot? Bönor? Blomkål? Spenat? Squash? Ärtor? Frukt: Krusbär, björnbär, melon?

(Jag hittade en hemsida som listade olika frukt/grönsakers fruktsockerinnehåll, och dessa hade ganska låga värden, och jag är osäker på vad av dessa som hästar kan äta. Det är alltså inte frågan om vill, för det kan vi prova oss fram till, men vilka som är giftiga/olämpliga att ge till häst :) )

Upp till toppen
Annons: