Annons:
Etikettövrigt
Läst 1453 ggr
dinamnam
12/7/14, 8:23 PM

Skaffa häst?

Så nu är det såhär - i över ett år så har jag funderat på att skaffa min första egna häst. Jag har nio års erfarenhet med väldigt många olika slags hästar (då jag har gått på ridskola) men tog en paus (det har gått ett år nu) nu är jag dock tillbaka på ridbanan och funderar starkt på att fråga en av ridlärarna om dom säljer min favorit häst. Jag är väldigt liten och kommer inte växa något mer och han är en kraftig c-ponny vilket kommer passa mig väldigt bra. Så om detta nu funkar så har jag en fråga som kräver ett ganska så långt svar och det är Vad är det man ska tänka på före, under och..efter man har köpt hästen? :)

Med vänliga hälsningar 

Annons:
[Biancalice]
12/7/14, 9:21 PM
#1

Skriver det jag kommer på just nu.

Tänk efter så att du verkligen har tid och ork för en egen häst, man måste dit varje dag, vare sig man är frisk eller inte och i alla väder. Även om du skulle ha medryttare, så har du yttersta ansvaret om den plötsligt inte är med längre. Tänk igenom om du känner att du har tillräcklig kunskap om skötsel mm. Har du en buffert för eventuella veterinärbesök o andra oväntade utgifter.

Besiktiga hästen innan köp och ta reda på allt du kan om den. Funkar den bra i olika miljöer utanför ridskolan mm? (Vi hade en häst som blev tokig av glädje när den kom ifrån ridskolan en gång).

liiwiish
12/8/14, 2:33 PM
#2

Följer, ska själv skaffa häst nu så småningom :D

24 weeks

170 days

4094 hours

245654 minutes

14739279 seconds Hjärta

engelmaark
12/8/14, 4:03 PM
#3

Håller med #1

Inför köpet; Ta reda på allt du kan. Kolla journaler, kolla om pass finns, gör en ordentlig besiktning av hästen med en veterinär du litar på (inte den som säljaren rekommenderar), röntga…

Det är så mycket man bör ha någorlunda koll på… Till exempel;
- Hur ofta ska hästen skos? Var hittar jag en bra hovslagare?
- Vad gör jag om hästen får en skada? Har jag pengar att lägga ut om något skulle hända?
- Har jag tid, ork och engagemang att ta hand om hästen 3-4 timmar om dagen och prioritera bort andra saker?
- Hur mycket mat behöver hästen?
Om du inte kan, har du någon du kan fråga? Någon tränare eller person som kan mycket, omkring dig?

Osv osv.. Blev lite långt, men men :) Lycka till!! Att äga en häst är det bästa som finns :)))

ilovemyhorse00
12/10/14, 11:02 PM
#4

Jag tycker du ska tänka på om intresset kommer hålla om du taggit en paus varför?

Tänk på ALLA kostnader och allt som kan tillkomma!

Hur mycket kommer hästen kosta?

Har du hjälp tex föräldrar eller några nära vänner/familj som har vanna och kan hjälpa?

 håller med #1 och #3  ;)

P4go
12/11/14, 7:50 AM
#5

Håller med dom andra. Om du tagit en paus, Kommer intresset finnas kvar såpass länge? 
Tänk på om du nu köper denna hästen, och du sedan blir sugen på att kanske tävla lite å kommer du ju inte kunna tävla denna ponnyn när du är över 18 (vet ju inte hur gammal du är nu men ändå). 
Att jämföra att man ridit på ridklubb med att skaffa egen är nästan inte från samma världar. Dom flesta privat hästar/ponnyer är så himla annorlunda. Jag fick ändra mitt ridsätt helt när jag tog hem privathäst och jag har ändå tränat på ridskola i 14 år och ändå hade jag medryttarhäst i 6 av dom. 

Som sagt innan vet jag ju inte hur gammal du är men om du nu skulle bli av med jobbet tex? 
Eller om du är under 18 och dina föräldrar kommer betala, hur gör du sen då när du ska flytta hemifrån. Min häst går på cirkus 5000 i månaden ink skor. 3500-4000 utan skor, varje månad. Helt avkortat.. 

Att köpa häst var det absolut dummaste jag gjort. Och det absolut bästa..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

dinamnam
12/13/14, 9:29 AM
#6

Tack så jätte mycket för alla svar! har hjälpt mig en bra bit på vägen. Anledningen till att jag tog en paus var pga skolan då jag kände att jag inte kom vidare i ridningen där - våran grupp kom inte vidare.

Jag är 15, och jag har en förälder som kan mycket om hästar så det är inga problem på det sättet - samt så är han redo att hjälpa mig med betalningar etc. :)

Med vänliga hälsningar 

Annons:
P4go
12/13/14, 5:24 PM
#7

Asså nu kan han hjälpa dig säkert. Men du ska ju troligen ha hästen i x antal år. Är han villig att hjälpa dig om du sen har sjukt svårt att hitta jobb osv när du är äldre. :)
Jag väntade tills jag flyttade och hade eget jobb. 
Min kompis säljer sin häst nu pga stort bråk inom familjen och hästen är hållhaken på henne..

Det som överhuvudtaget är värt att göras, är värt att göras bra.

Upp till toppen
Annons: