Annons:
Etiketthoppning
Läst 3410 ggr
Mysan_
12/7/14, 12:15 PM

Tips inför hopptävling?

Hej!

Jag ska på hopptävling den 13:e december och är nervös, nästan till och med lite orolig då det inte gått så bra på hopptävlingarna jag varit på i år… 

Sist skrev domaren så här på bedömningspappret:
"Bra kämpat! Korta tyglarna, hästen genade en gång, trampa ner hälarna. Du har ojämna stigläder."

Ja, mitt ute på banan kände jag själv att dom var ojämna.. Men när jag värmde upp och frågade funktionärerna om det såg bra ut tyckte minsann dom det. 

Men jag vill gärna ha tips på hur jag ska få hästen att inte gena mellan konerna, han gör det nästan varje hoppträning och hopptävling. Och ibland när jag använder innerskänkeln och svänger lyssnar han inte. Så tips uppskattas verkligen.

Har ni några övriga tips angående hoppning att dela med er av blir jag också riktigt tacksam. 

Mvh Glad

Annons:
JoannaLi
12/7/14, 12:25 PM
#1

Just det här med att han svänger, har du provat att rida på yttersidan? Dvs, stöd honom, så länge det bara går på yttertygel, och när du verkligen vill att han ska svänga så ber du honom om det genom att dutta med ytterskänkel? (ev  också följer med med innertygel)
Sedan skulle väl mitt tips vara på att tränatränaträna på låga hinder och långsamt öka. Träna på att han aldrig får gena, och du ger honom aldrig chansen att gena. Kanske lite sent nu när du ska tävla den trettonde, men kanske inför nästa tävling?

Det här med att stigläderna var ojämna: det kan inte vara så att sadeln låg aningen snett, antingen inne på framridningen eller inne på banan, så att det var det som gjorde dem olika långa?

Caf_Roy
12/8/14, 6:33 AM
#2

Hästen vet inte själv vart ni ska. Den går dit du är på väg med din kropp och dina hjälper. Se till att rida rakt fram med hela dig ända tills det är dags att börja svänga. Ta sikte på en punkt högt upp rakt fram och rid aktivt mot den ända fram till svängen. Där tar du sikte på nya linjens målpunkt och rider mot den. Bestäm dina målpunkter redan när du går banan så du vet var du ska titta. När du rider fram, öva mycket på öppnor, slutor, skänkelvikningar och bakdelsvändningar. Då får du honom lyhörd för skänklarna och han får lättare att samla sig. Gör mycket tempoväxlingar i galoppen, att han ska springa på i ett friskt tempo och sedan snabbt ner i samlad galopp för att göra en precis sväng och öka igen. Tänk på att inte bromsa eller dra ner honom till en långsammare galopp. Samlar galoppen gör man främst med skänkel och säte. Det är också viktigt att behålla energin i galoppen. Det ska vara lite som att trycka ihop en stålfjäder, nästan mer energi fast kortare. Dels får han lättare att komma runt svängen och behöver inte gena, dels har han kvar energin från innan du kortade och kan utan problem accelerera upp och hoppa bara ett par steg efter svängen. Tänk också på att rida genom hela svängen och stötta honom på utsidan. Mycket att tänka på, men en sak är viktigast av allt. Se till att ha kul och att njuta av varje sekund inne på banan. Om man anstränger sig för att ta in och njuta av varje sekund blir man mer uppmärksam på vad som händer i varje sekund och det blir då lättare att rida aktivt i nuet. Varje ögonblick inne på banan blir dyrbart. Dessutom blir det mycket roligare. Lycka till och glöm inte att skriva hur det går sen.

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Caf_Roy
12/8/14, 6:54 AM
#3

Det här med att ge stöd på utsidan i svängen, tänkte att jag skulle förklara lite mer. Tänk dig den där stålfjädern. Tänk dig att du trycker ihop den som du behöver göra med hästens galopp inför svängen. Tänk dig också att du böjer den som du böjer hästen i svängen. Sen tänker du på vad som händer om du inte håller emot med något på utsidan när du böjer den. **SPROINGGG** då förstår du nog vad som händer med hästens energi och ytterbog och därmed färdriktning om du inte har koll på och stöttar den där ytterbogen så den håller sig på plats under hästen och inte försvinner iväg bredvid. Återigen, lycka till!

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Mysan_
12/13/14, 6:45 AM
#4

Tack så jättemycket för era tips! Dom ska jag använda mig av idag. :)

Caf_Roy
12/14/14, 4:41 PM
#5

Hur gick det? Hjälpte tipsen?

"Att ha kul är snabbaste vägen till lycka"

Upp till toppen
Annons: